به گزارش اکوایران، در بسته فرهنگی این هفته مروری داریم بر رویدادهای هنری و اخبار فرهنگی که در سطح کشور اتفاق افتاد.

رونمایی از گنجینه امین تارخ و مازیار میری در موزه سینما

عصر چهارشنبه هفتم شهریور ماه دو گنجینه از یادگاری‌ها و جوایز سینمایی دو هنرمند سینما؛ مازیار میری و مرحوم امین تارخ در موزه سینما رونمایی شد. به همین بهانه جمعی از هنرمندان و سیاسیون در این رویداد حاضر شدند.

در این برنامه بجز مازیار میری و خانواده زنده یاد امین تارخ، پژمان بازغی (رییس انجمن بازیگران خانه سینما)، علی دهکردی (مدیرعامل خانه سینما)، مجید اسماعیلی (مدیر موزه سینما)، محمد مهدی عسگرپور، منوچهر شاهسواری، علیرضا رضاداد، اصغر همت، رامبد جوان، مسعود کرامتی، بهمن فرمان‌آرا، گوهر خیراندیش و فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت از دیگر حاضران در این مراسم بودند.

این اولین حضور فاطمه مهاجرانی پس از منصوب شدن به سمت سخنگوی دولت در یک مراسم رسمی بود.

حرف‌های سخنگو در میان هنرمندان و آرزوی رامبد جوان

مهاجرانی در این مراسم با اشاره به اهمیت حضور هنرمندان در جامعه گفت: هنری که شما از طریق خلق آثار هنری در سینما، تئاتر و تلویزیون به ما مردم ارایه می‌کنید نقش پر‌رنگی در زندگی ما دارد حتی شاید خود شما به این امر واقف نباشید. شما هنرمندان پیوستگی را به ما ارایه می‌کنید که از جنس عشق است و خوش بحال کسانی که می‌دانند به جز هنر دوران هیچ منزلتی جاودانه نیست.

مهاجرانی با اشاره به اینکه همه مسئولیت ها زودگذر هستند گفت: سمت‌هایی همچون سخنگوی دولت و سایر آنها ماندنی نیست و یک مقام اعتباری است. به همین دلیل ترجیح می‌دهم در اینجا از دولت عشق، دولت وفاق و دولت مهر بگویم.

سخنگوی دولت همچنین تاکید کرد، نگاه دولت جدید برای به تصویر کشیدن واقعیت‌ها و آرزوها در سینما، حمایتی است و برای رفع ممنوع‌الکاری هنرمندان بویژه سینماگران زن به دنبال وفاق ملی خواهد بود.

‌در پایان رامبد جوان، که به‌عنوان مجری، مراسم را اجرا می‌کرد، با اشاره به حضور سخنگوی دولت، آرزو کرد که زندانی‌های سیاسی در دولت جدید آزاد شوند.

جدیدترین فیلم‌های در راه اکران/ نماینده احتمالی سینمای ایران در اسکار مشخص شد

در پانزدهمین جلسه شورای صنفی نمایش که در 6 شهریورماه در سازمان سینمایی برگزار شد، بعد از بررسی درخواست‌ها و موارد مطرح شده، قرارداد ۶ فیلم به ثبت رسید.

فیلم‌های «آغوش باز» به کارگردانی بهروز شعیبی، «زودپز» به کارگردانی رامبد جوان، «رکسانا» به کارگردانی پرویز شهبازی، «نبودنت» به کارگردانی کاوه سجادی حسینی، «هفتاد سی» به کارگردانی بهرام افشاری و انیمیشین «ببعی قهرمان» به کارگردانی حسین صفارزداگان و میثم حسینی آماده اکران هستند.

علاوه براین‌ها اکران فیلم‌های «مفت بر»، «شهر گربه‌ها ۲»، «قیف» و «کارزار» از پنج شنبه ۱۵ شهریورماه در سینماهای سراسر کشور آغاز خواهد شد.

با توجه به نبود فیلم‌های واجد شرایط برای معرفی به آکادمی اسکار، در صورت اکران هفت روزه به صورت عمومی، پیش‌بینی می‌شود «رکسانا» جدی‌ترین گزینه برای معرفی نماینده ایران به جوایز اسکار خواهد بود.

خبر مرتبط
از اکران آثار مهرجویی و گلستان در زوریخ تا برگزیده شدن فیلم نوید محمدزاده در کانادا

در بسته اخبار فرهنگی این هفته (26 مرداد - 1 شهریور) نگاهی انداختیم به مهم‌ترین رویدادهایی که در فضای فرهنگی-هنری کشور رخ داده است.

فیلمی با بازیگران ایرانی، نماینده کانادا در اسکار ۲۰۲۵

فیلم «زبان جهانی» با عنوان فارسی «آواز بوقلمون» به عنوان نماینده رسمی سینمای کانادا در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی اسکار ۲۰۲۵ انتخاب شد. این فیلم کمدی درام به کارگردانی متیو رنکین است و داستان آن جایی بین تهران و وینیپگ کانادا روایت می‌شود.

«زبان جهانی» که فیلمی فارسی و فرانسوی زبان است، نخستین بار در بخش دو هفته کارگردانان جشنواره کن رونمایی شد و در ادامه در نخستین نمایش خود در آمریکای شمالی راهی جشنواره تورنتو و در ادامه در جشنواره‌های نیویورک و فنتستیک فِست هم نمایش داده می‌شود.

روژینا اسماعیلی، صبا واحدیوسفی، سبحان جوادی، پیروز نعمتی، مانی سلیمانلو، متیو رنکین و دنیل فیشاود بازیگران این فیلم سینمایی «زبان جهانی» (آواز بوقلمون) هستند.

دو فیلم کوتاه ایرانی راهی جمهوری چک می‌شوند

فیلم‌های کوتاه «گوسفند» به نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی هادی بابایی‌فر و «پروانه‌ای به روی پوست پرتقال»  به نویسندگی و کارگردانی آزاده کرم‌بخش و به تهیه کنندگی میثم آقاجان‌زاده و آزاده کرم‌بخش، به شصت و پنجمین جشنواره فیلم کوتاه «برنو ۱۶» جمهوری چک راه یافتند.

جشنواره بین المللی فیلم کوتاه «برنو ۱۶» از جمله قدیمی‌ترین جشنواره‌های فیلم کوتاه است که از سال ۱۹۶۰، پاییز هر سال در شهر برنو جمهوری چک، به نمایش بهترین آثار کوتاه داستانی، انیمیشن، مستند، تجربی از تولیدات حرفه‌ای، غیر حرفه‌ای و دانشجویی می‌پردازد.

شصت و پنجمین جشنواره بین‌المللی آن از ۲ تا ۶ اکتبر مصادف با ۱۱ تا ۱۵ مهرماه در شهر برنو جمهوری چک برگزار می‌شود.

«تنها کنار هم» در جشنواره لوکاس

فیلم کوتاه «تنها کنار هم» به نویسندگی و کارگردانی امید میرزایی و تهیه‌کنندگی سعید خانی و انجمن سینمای جوانان رفسنجان، در اولین حضور جهانی خود به چهل و هفتمین دوره جشنواره بین‎‌المللی فیلم لوکاس در کشور آلمان راه یافت.

جشنواره بین‌المللی لوکاس (LUCAS)، یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین رویدادهای فیلم در کشور آلمان است. لوکاس، تمرکز خود را بر تولیدات برجسته و با کیفیت بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در تمام فرم‌های آن از داستان، مستند، انیمیشن و فرمت‌های تجربی قرار می‌دهد. در این دوره فیلم کوتاه «تنها کنار هم» به عنوان تنها نماینده ایران در میان ۱۸ فیلم بخش مسابقه انتخاب و برای دریافت جوایز ارزنده با سایر آثار، رقابت خواهد کرد.

چهل و هفتمین دوره جشنواره بین‎‌المللی فیلم لوکاس از ۵ تا ۱۱ اکتبر ۲۰۲۴ (۱۴ تا ۲۰ مهر ۱۴۰۳) در کشور آلمان برگزار خواهد شد.

«خانه ماه» در لندن

فیلم کوتاه «خانه ماه» به نویسندگی و کارگردانی حمیدرضا مقصودی و تهیه‌کنندگی حمیدرضا مقصودی و انجمن سینمای جوانان ایران در اولین حضور جهانی خود به بخش مسابقه بیست و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم پورتوبلو در شهر لندن کشور انگلستان راه یافت.

بیست و نهمین دوره این جشنواره از ۲۹ آگوست تا ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۴ (۸ تا ۲۵ شهریور ۱۴۰۳) در شهر لندن برگزار خواهد شد.

فیلم حامد بهداد راهی جشنواره بوسان شد

بخش رقابتی «جریان‌های نو» جشنواره فیلم بوسان ویژه آثار اول و دوم کارگردانان نوظهور آسیایی، فهرست آثار خود را اعلام کرد و فیلم «برای رعنا» ساخته ایمان یزدی و با بازی حامد بهداد و پانته آ پناهی‌ها، نماینده سینمای ایران در این بخش خواهد بود.

 بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم بوسان که به عنوان یکی از تاثیرگذارترین جشنواره‌های فیلم آسیا شناخته می‌شود از ۲ تا ۱۱ اکتبر و نوزدهمین بازار محتوا و فیلم آسیایی با تمرکز بر صنعت نیز به موازات آن از ۵ تا ۸ اکتبر  برگزار می‌شود.

رییس انجمن صنفی فیلم‌نامه نویسان انتخاب شد

نخستین نشست هیات‌مدیره‌ دوره‌ شانزدهم انجمن صنفی فیلم‌نامه‌نویسان سینمای ایران، پنجم شهریورماه با حضور همه‌ اعضای اصلی هیات‌مدیره برگزار شد.

در این جلسه حجت قاسم‌زاده اصل به اتفاق آراء به‌عنوان رییس هیات‌مدیره‌ انجمن صنفی فیلم‌نامه‌نویسان سینمای ایران برای دوسال آینده برگزیده شد.

خبر مرتبط
از پایان ممنوع‌التصویری ساز در تلویزیون تا حضور 6 فیلم‌ساز ایرانی در جشنواره تورنتو

اکوایران: در بسته اخبار فرهنگی این هفته (19 مرداد - 25 مرداد) نگاهی انداختیم به مهم‌ترین رویدادهایی که در فضای فرهنگی-هنری کشور رخ داده است.

درگذشت «عمو حاتم» کتاب‌باز

حاتم مشمولی، بازیگر سینما و تلویزیون معروف به «عمو حاتم کتاب‌باز» که از چندی پیش از بیماری کلیوی رنج می‌برد، پیش از ظهر ۵ شهریور ماه درگذشت.

او نخستین بار در «بوتیک» نخستین فیلم بلند حمید نعمت‌الله در سال ۱۳۸۳ ایفای نقش کرد. سه سال پیش اما احسان عبدی‌پور، کارگردان و مجری سیما، از او دعوت کرد تا در برنامه «کتاب‌باز» حضور پیدا کند. حرف‌های مشمولی در این برنامه به‌شدت مورد توجه قرار گرفت و تعجب جامعه را برانگیخت. او زندگی سختی داشت اما هرگز علاقه‌اش به کتاب و کتابخوانی را کنار نگذاشته بود. حضور او در این برنامه ادامه‌دار شد و از جمله مهمان‌های پرطرفدار برنامه سروش صحت شد که به «عمو حاتم» مشهور شد.

پس از آن او در آثاری همچون «جنگ جهانی سوم» به کارگردانی هومن سیدی، «حرفه‌ای» و «سریال پوست شیر» به کارگردانی جمشید محمودی نیز به ایفای نقش پرداخت.

untitled

درگذشت زهره حمیدی 

زهره حمیدی، بازیگر سینما و تلویزیون به دلیل ابتلا به سرطان، ۴ شهریور در سن ۶۷ سالگی درگذشت.

این هنرمند در آثاری چون شوق پرواز، خوش خیال، کاراگاه، من و شارمین، خداداد، فرشتگان بی‌بال، لبه تیغ، پس کوچه‌های شمرون ، نرگس ، دردسر والدین و ... به ایفای نقش پرداخته است.

زهره حمیدی همچنین با بازی در فیلم سینمایی «دلاوران کوچه دلگشا» به کارگردانی حسن هدایت کارش را در سینما آغاز کرد و در آثار سینمایی دیگری چون «رستاخیز»، «ورود آقایان ممنوع»، «بوی کافور عطر یاس»،« قدمگاه»,« عصر روز دهم» و... بازی کرد.

171357696