جانت یلن در پاسخ به سؤالات خبرنگاران گفت افزایش قیمت انرژی و افزایش نوسانات بازارهای مالی می تواند محیطی خطرناک و بی ثبات را برای اقتصاد فراهم کند.

رئیس خزانه داری اضافه کرد که برای وضعیت کنونی اقتصادی ایالات متحده، به دلیل استاندارد های بالای وام دهی، وضعیت سرمایه بانک ها و خانوارها و ترازنامه های تجاری نگرانی خاصی وجود ندارد و اقتصاد در وضعیت خوب و مناسبی است ولی با این وجود ثبات مالی جزء اولویت های مهم بازارهای مالی است زیرا افزایش تقاضای معاملات اوراق خزانه نقدینگی در بازار را کاهش میدهد و با رشد بازدهی اوراق قرضه، سایر بازارها در کنار کمبود نقدینگی نمی توانند با اوراق رقابت کنند و دچار کاهش تقاضا و کاهش ارزش می شوند.

بنابر گزارش بلومبرگ؛ در هفته های قبل پس از فروش عمده اوراق قرضه دولتی در انگلستان در نهایت بانک مرکزی مجبور به خرید اوراق قرضه شد. تضعیف مکرر ین در برابر دلار نیز بانک مرکزی این کشور را مجبور به دخالت در بازار کرده است.

یلن در روز دوشنبه در سخنرانی خود در میان اتحادیه صنعت اوراق بهادار و بازارهای مالی گفت که ایالات متحده تا کنون منبع بی ثباتی مالی و اقتصادی در جهان نبوده مراقب خطرات در حال ظهور در این مورد است، او اضافه کرد که سیستم مالی و اقتصادی آمریکا به اندازی کافی می تواند د در برابر تغییرات انعطاف پذیر باشد.

تقویت بدون توقف دلار و اوراق خزانه آمریکا تقاضای خرید دلار در جهان را افزایش داده و منجر به تضعیف سایر ارزها در مقابل دلار شده است در این شرایط کشورها در مواجهه با تورم، حفظ ارزش پول ملی و پرداخت بدهی دچار مشکل شده اند.

IMG_20221025_114643_529

وزیر خزانه داری آمریکا اضافه کرد که نوسانات زیاد در بازار می تواند به واسطه گری های مالی غیر بانکی صدمه بزند او برای دومین بار در ماه جاری نگرانی خود را از عملکرد باز ۲۳.۷ تریلیون دلاری اوراق خزانه اعلام کرد.

ظرفیت و یا اشتیاق بانک ها برای بازارسازی در سالهای اخیر همگام با گسترش معاملات اوراق قرضه رشد نکرده و به همین دلیل در مواقع استرس در بازارها، بانک ها با کمبود نقدینگی روبه رو می شوند و خزانه داری ها آسیب پذیر می شوند.

در مارس ۲۰۲۰ با همه گیری کوید ۱۹ آمریکا مجبور شد تا نقدینگی موجود در بازار را افزایش بدهد، پس از آن گاهی اوقات بازار دچار مشکل شده است ولی حجم معاملات اوراق قرضه همچنان بالا و قوی مانده است.

جانت یلن گفت کارکنان وزارتخانه با همکاری با تنظیم کننده های مالی به دنبال بهبود توانایی بازار اوراق خزانه برای جذب شوک های اقتصادی هستند، بخشی از این اقدامات تقویت نظارت بر مکان های معاملاتی است. مقامات خزانه‌داری سال هاست که بر افزایش میزان شفافیت در بازارهای مالی کار می کنند.

یلن همچنین از احتمال بازخرید اوراق قرضه هم صحبت کرد این مسئله نگرانی ها را نسبت به اوراق بهادار کم تقاضا کاهش می‌دهد.