بر اساس گزارش بلومبرگ؛ شرایطی که تورم بالاست بانک های مرکزی نرخ بهره را افزایش می دهند تا تقاضای وام و سرمایه گذاری کاهش پیدا کند در چنین شرایطی پول های پارک شده در بانک ها افزایش می یابد و بانک ها باید بهره بیشتری پرداخت کنند. همزمان با این اقدام بانک های مرکزی برای آنکه نقدینگی در جامعه را برای کنترل تورم جمع آوری کنند اقدام به فروش اوراق قرضه می کنند ولی برای اینکه اوراق قرضه برای خریداران جذاب باشد نرخ فروش قرضه را کاهش می دهند تا با توجه به نرخ سررسید اوراق قرضه، بازدهی اوراق قرضه افزایش پیدا کند و اوراق قرضه جذاب شود‌.

کاهش قیمت اوراق قرضه به نوبه خود به معنای زیان در دارایی های عظیم بانک مرکزی است، بانک مرکزی آمریکا در دوران کرونا اوراق قرضه زیادی را خریداری کرده که کاهش قیمت کنونی اوراق قرضه موجب زیان بانک مرکزی می شود، کاهش قیمت اوراق قرضه و افزایش نرخ بهره به طور همزمان موجب ایجاد حفره ای در عملیات بانک مرکزی می شود که ممکن است در نهایت وزارت خزانه‌داری را مجبور به دخالت و انتشار اوراق بدهی کند.

در حال حاضر بانک مرکزی انگلستان دچار زیان شده است و خزانه داری این کشور خود را برای جبران زیان بانک ها آماده می کند. بانک های مرکزی در حال حاضر سهمی از درآمد های دولتی ندارند و اقدام وزارت خزانه داری انگلستان نگرانی را درباره فدرال رزرو تشدید کرد. پیش بینی می شود بانک مرکزی آمریکا تا پایان سال جاری زیان ۸۰ میلیارد دلاری را تجربه کند.

جروم هیگلی اقتصاددان ارشد یک شرکت سوییسی گفته است که بانک های مرکزی همیشه در ادامه می توانند با سرمایه گذاری مواجه شوند، به همین دلیل مشکل اصلی بانک ها زیان نیست بلکه واکنش منفی سیاسی که در انتظار بانک های مرکزی است از مشکلات اصلی است.

تعدادی از زیان های ترازنامه ای و عملیاتی بانک های مرکزی در ادامه آمده است:

•حواله های منفی فدرال رزرو نزد خزانه داری آمریکا به منفی ۵.۳ میلیارد دلار رسیده است.

•رزرو بانک استرالیا برای دوازده ماهه منتهی به ژوئن(نهم تیر) ۳۶.۷ میلیارد دلار استرالیا (۲۳ میلیارد دلار آمریکا) زیان شناسایی کرده است.

•کلاس نات، رییس بانک مرکزی هلند ماه قبل هشدار داد که انتظار تحقق زیان ۹ میلیارد یورویی ( ۸.۸ میلیارد دلار) برای سال آتی دارد.

•بانک ملی سوئیس در نیمه اول سال ۹۵.۲ میلیارد فرانک(۹۵ میلیارد دلار) زیان به خاطر کاهش ارزش دارایی های ارزهای خارجی زیان شناسایی کرده که بدترین عملکرد از زمان تاسیس در سال ۱۹۰۷ است.

زیان بانک مرکزی در یک کشور در حال توسعه سخت تر است زیرا اعتماد را تضعیف می کند و ممکن است به خروج عمومی سرمایه منجر شود. این مسئله در اظهار نظرهای مقامات کشورهای توسعه یافته به خوبی مشهود است:

ست کارپنتر اقتصاددان ارشد جهانی مورگان استنلی و یکی از مقامات سابق خزانه‌داری ایالات متحده می گوید: زیان ها تاثیری بر توانایی های بانک‌های مرکزی برای کنترل تورم در کوتاه مدت ندارند.

میشل بولاک، معاون رئیس بانک مرکزی استرالیا، ماه قبل در پاسخ به سوالی درباره وضعیت منفی سهام بانک مرکزی استرالیا گفت که ظرفیت این بانک برای ادامه فعالیت انقباضی تحت تأثیر قرار نگرفته و در نهایت بانک مرکزی کماکان مانند آنچه که هنگام خرید اوراق قرضه انجام داده توانایی ایجاد پول دارد.

البته این اتفاق عواقب دیگری هم دارد؛ بانک‌های مرکزی پس از آنکه بر اساس اعتراف خودشان نتوانستند در سال گذشته اقدام به موقع در برابر تورم نوپا اتخاذ کنند به سیاسی کاری متهم شدند حال متحمل شدن ضرر بر میزان انتقادات می افزاید.

پس از سال ها خرید اوراق قرضه توسط بانک مرکزی اروپا پتانسیل افزایش زیان در این بانک هم وجود دارد. تورم پنج برابر هدف در اروپاست و بانک مرکزی حتی با تیرگی چشم انداز اقتصادی از فروش اوراق دست بر نمی‌دارد.

جورج کول و سیمون فریسنت می گویند اگرچه هیچ محدودیتی برای میزان زیان بانک مرکزی اروپا وجود ندارد ولی این مشکل ممکن است به یک محدودیت سیاسی برای این بانک به ویژه در شمال اروپا تبدیل شود. کریستین لاگارد رییس بانک مرکزی اروپا درباره زیان احتمالی تا کنون چیزی اعلام نکرده ولی ماه گذشته به قانونگذاران گفته است که تولید سود بخشی از هدف بانک مرکزی نیست و مبارزه با تورم تنها هدف سیاست گذاران پولی است.

بانک‌مرکزی ژاپن در حال حاضر متفاوت از سایر بانک های مرکزی نرخ بهره را افزایش نداده ودر حال خرید اوراق قرضه در برخی قسمت ها نیز هست. دوران مسؤلیت هاروهیکو‌ کورودا رییس بانک مرکزی در ماه آوریل به پایان می رسد و جانشین وی با مواجهه با تورم تاریخی بالا ممکن است رویداد دیگری را اتخاذ کند.

جمهوری خواهان در گذشته مخالفت خود را با روش پرداخت سود به ذخایر بانک مرکزی در آمریکا اعلام کرده بودند ولی در مواجهه با بحران سال ۲۰۰۸ این اختیار برای کمک به فدرال رزرو در تعیین نرخ بهره به بانک مرکزی آمریکا سپرده شد. با توجه به اینکه فدرال رزرو متحمل زیادن شده و پیش بینی می شود وضعیت جمهوری خواهان در این انتخابات بهتر شود، احتمالا این موضوع دوباره مطرح خواهد شد.

بانک‌ مرکزی آمریکا در سال ۲۰۲۱ صد میلیارد دلار به خزانه داری تسلیم کرد ولی در شرایط کنونی اگر سیاست گذاران اقتصادی نرخ بهره را در ماه نوامبر(آبان) ۷۵ صدم درصد و در دسامبر(آذر) نیم درصد افزایش دهند به گفته استفان استنلی این بانک ممکن است با زیان ۸۰ میلیارد دلاری مواجه شود. در صورتی که فدرال رزرو درآمدی ندارد خزانه‌داری باید برای تامین این مبلغ اوراق بدهی بیشتری بفروشد تا مخارج دولت را تامین کند.