به گزارش اکوایران، «جروم پاول» رئیس فدرال رزرو، در تلاش است تا از تقلید از آرتور برنز و پل واکر - روسای سابق فدرال رزرو - برای مهار تورم خودداری کند، زیرا او در میان فشارهای تورمی به دنبال فرار از گرفتاری در رکود است.

برنز - رئیس سابق فدرال رزرو در دهه ۱۹۷۰ - وقتی نتوانست سیاست‌های پولی را برای مدت طولانی‌تری حفظ کند تا فشارهای تورم برای همیشه محدود شود، تورم از کنترل خارج شد.

پس از او ولکر در دهه ۱۹۸۰ بر تورم دو رقمی چیره شد، ولی این پیروزی با هزینه گزافی همراه بود؛ یک رکود بیکاری عمیق که سطح بیکاری را به بالای ۱۰ درصد رساند.

IMG_20230130_104524_914

شاخص فلاکت در زمان ولکر و برنز افزایش پیدا کرد ولی در حال حاضر نزدیک به سطوح پایین تاریخی قرار دارد.

«وینسنت رینهارت» - اقتصاددان ارشد در دریفوس و ملون - گفت: پاول می‌خواهد صفحه خودش را در کتاب‌های تاریخ به عنوان کسی بنویسد که به اندازه برنز زود از اقدامات سیاسی فدرال رزرو دست نکشید و بر خلاف ولکر به عمد رکود اقتصادی را خلق نکرد.

تورم در ابتدا نادیده گرفته شد ولی بعد با افزایش شدید نرخ بهره، فدرال رزرو به مقابله با تورم پرداخت و در ادامه مسیر کنترل تورم، انتظار می‌رود بازارساز در جلسه فدرال رزرو نرخ بهره را 0.25 (بیست و پنج صدم) درصد افزایش دهد زیرا به دنبال سیاست محکم برای مهار تورم است.

پاول احتمالا طرفدار این رویکرد است که نرخ بهره برای مدتی در سطوح بالا بدون تغییر حفظ شود تا این اطمینان برای فدرال رزرو به وجود بیاید که فشارهای قیمتی تحت کنترل قرار گرفته‌اند.

در این استراتژی ترکیبی ممکن است مشکلات زیادی برای مهار تورم وجود داشته باشد و دوباره قیمت نفت و تورم افزایش پیدا کند. چین در حال بازگشایی دومین اقتصاد بزرگ جهان است و با این اقدام، فدرال رزرو احتمالا مجبور می‌شود افزایش نرخ بهره را دوباره بررسی کند. در چنین شرایطی بیکاری بیشتر از انتظارات می‌تواند رشد کند.

لحن خوش‌بینانه

مقامات فدرال رزرو اکنون خوش‌بین هستند که کاهش تورم می‌تواند بدون رکود اقتصادی باشد. «لائل برینارد» - نایب رئیس فدرال رزرو - معتقد است شانس برای فرود نرم بیشتر شده است و «جیمز بولارد» - رئیس فدرال رزرو سنت لوئیس - در هجده ژانویه (۲۸ دی) گفت که چشم‌انداز فرود نرم به طور قابل توجهی بهبود پیدا کرده است.

دولت بایدن که در سیاست‌گذاری فدرال رزرو نقش مهمی دارد نیز چشم‌انداز آتی را به تصویر می‌کشد.

«جارد برنشتاین» یکی از اعضای شورای مشاوران اقتصادی بایدن در ۲۶ ژانویه (ششم بهمن) به تلویزیون بلومبرگ گفت مسیر قابل قبول و قابل اعتماد برای فرود نرم مورد نظر فدرال رزرو و گذار به رشد اقتصادی پایدار مدنظر دولت دیده می‌شود.

IMG_20230130_104530_079

شاخص مصرف شخصی که مورد علاقه فدرال رزرو است در ماه دسامبر به 5 درصد کاهش یافت که نسبت به محدوده ۷ درصدی ماه ژوئن کاهش داشته ولی هنوز بسیار بالاتر از هدف دو درصدی شاخص است.

نشانه‌هایی از کند شدن رشد سریع دستمزدها نیز مقاومت فدرال رزرو را دلگرم کرده است.

ریسک‌های رکود

با این حال بسیاری از اقتصاددانان آزاد فکر نمی‌کنند که فدرال رزرو بدون هدایت آمریکا به رکود به موفقیت برسد. در یک نظرسنجی که توسط بلومبرگ در این ماه انجام شد، ۶۵ درصد اقتصاددانان رکود را برای سال آتی پیش‌بینی کردند.

بخش مسکن در رکود است و افزایش نرخ‌ها در سال ۲۰۲۲ باعث رکود در این بخش شده است. تولید هم به خاطر کاهش رشد اقتصادی و تغییر هزینه‌های مصرف‌کننده در استفاده از کالاها و خدمات، آسیب دیده است. در چنین شرایطی برخی از کسب و کارها دست به تعدیل نیرو زده‌اند.

مخارج مصرف‌کننده در مواجهه با تورمِ بالا، همچنان در سطح بالایی است زیرا خانوارها پس‌اندازهای دوره همه‌گیری را استفاده کردند و درآمدها هم در بازار کار افزایش پیدا کرد.

«مایکل میباخ» - مدیر اجرایی شرکت مستر کارد - در بیانیه‌ای در ۲۶ ژانویه (ششم بهمن) گفت با وجود عدم قطعیت‌ها در اقتصاد کلان و مسائل ژئوپلتیک، هزینه‌های مصرف‌کننده به طور قابل توجهی انعطاف‌پذیر بوده است.

«متیو لوزتی» - اقتصاددان ارشد آمریکایی دویچه‌بانک - پیش‌بینی می‌کند اقتصاد در نیمه دوم ۲۰۲۳ به رکود متوسطی برود.

«مارک زندی» - اقتصاددان ارشد مودی آنالیز - گفته است که برای جلوگیری از رکود، آمریکا به کمی شانس و سیاست‌گذاری ماهرانه فدرال رزرو نیاز دارد.