به گزارش اکوایران، انتظارات از افزایش تلاش‌­های پکن برای حمایت از بازار سهام و پایان دادن به سقوط آن تقویت شده است، چرا که شنیده‌ها حاکی از آن است نهادهای ناظر درحال برنامه‌ریزی برای ارائه توضیحات به شی جین پینگ، رئیس جمهور این کشور هستند.

افراد مطلع بلومبرگ را مطلع کرده‌اند که نهادهای ناظر باید شرایط بازار و آخرین تغییرات در ابتکارات سیاستی را به زودی در اختیار رهبر ارشد کشور قرار دهند. "شاخص CSI300" در بهترین عملکرد روزانه خود از ماه اوت 3 درصد رشد داشته است. ارزش سهام­‌های کوچکی که تاکنون بیشترین بار شکست در بازار را متحمل شده اند نیز رشد خوبی داشته است، به‌­طوری که "شاخص CSI 1000" بیش از 8 درصد رشد را تجربه کرده است.

درحالی که مشخص نیست که آیا اقدامات حمایتی جدیدی برای بازار در راه است، سرمایه گذاران امیدوار هستند که اینبار دیگر شرایط فرق می­‌کند. از سال 2021 حدود 7 تریلیون دلار ارزش از بازارهای سهام چین و هنگ کنگ ناپدید شده است و رویکرد مقطعی برای حمایت از اقتصاد و به ثابت رساندن بازارها تاکنون نتوانسته است اعتماد سرمایه گذاران را بازگرداند. اما برای سیاستگذاران مهم است که ثبات را به بازار بازگردانند تا در آستانه ورود به تعطیلات سال نوی قمری از کاهش بیشتر در اعتماد مصرف کنندگان جلوگیری شود.

خبر برگزاری جلسه با رئیس جمهور به دنبال انبوهی از اعلامیه های حمایتی بیرون آمد، از جمله اینکه "سرمایه گذاری مرکزی هویجین"، که سهام دولت چین را در موسسات مالی بزرگ در اختیار دارد متعهد شده است صندوق‌های قابل معامله بیشتری را خریداری کند.

جریان ورودی سرمایه خارجی نیز افزایش پیدا کرد، چراکه صندوق‌های خارجی بیش از 13 میلیارد یوان (معادل 1.8 میلیارد دلار) سهام سرزمین اصلی را اضافه کردند، که بیشترین میزان در سال جاری محسوب می‌­شود.

با اینحال، اگر نتایج جلسه با رئیس جمهور کشور نتواند اعتماد سرمایه‌گذاران را جلب کند، مقامات چینی ممکن است شاهد عمیق تر شدن رکود سهام باشند. بازار آسیب دیده سهام چین در طول سال گذشته شاهد چندین رشد کاذب بوده است، به طوری که محرک‌­هایی که بازار را تحریک کرده اند تنها چند روز دوام داشته‌اند، چراکه داده‌های اقتصادی ضعیف و ریسک­‌های سیاستی جدید به‌­زودی اعتماد را تضعیف کرده‌­اند.

سقوط بازار در سال 2015 نیز نشان داد که هر تلاشی برای نجات نمی‌­تواند بازار را بلافاصله برگرداند. مقامات معاملات سفته‌بازی را مهار کردند، دستکاری در بازار را هدف قرار دادند و برخی از سرمایه گذاران را راهنمایی کردند تا از فروش سهام اجتناب کنند. با اینحال، ماه‌­ها طول کشید تا در نهایت سهام بهبود پیدا کرد و در سطحی بسیار پایین‌تر از بالاترین سطح خود در 2015 به اوج رسید.

یک استراتژیست سهام آسیا معتقد است که حمایت‌­های دولتی می‌تواند به یک بازگشت تاکتیکی منجر شود، ولی مشخص نیست که می‌تواند یک بازگشت پایدار را در بازار ایجاد کند؛ در سال 2015 نیز خریدها در تابستان آغاز شد ولی بازگشت بازار ادامه پیدا نکرد و بازار در اوایل 2016 بهبود یافت.

با گسترش رکود، رئیس جمهور نشانه­‌هایی از مشارکت فزاینده در سیاست‌های مالی و اقتصادی کشور، از جمله بازدید بی­‌سابقه از بانک مرکزی در اواخر سال گذشته را نشان داده است.

مقامات در طول چند ماه گذشته به صورت شبانه روزی کار کرده‌­اند تا اقداماتی برای نجات بازار انجام دهند.

تلاش‌های قبلی شامل محدود کردن فروش کوتاه مدت و همچنین خرید دولتی سهام در بزرگ‌ترین بانک‌های کشور بود. این اقدامات موفقیت چندانی در بازگرداندن اعتماد سرمایه گذاران نشان نداده است؛ اعتمادی که در سال­های اخیر به دلیل رکود اقتصادی و همچنین کنترل فزاینده شی بر شرکت‌­های خصوصی و سرکوب‌های گسترده آسیب دیده است.

حتی با وجود بازگشت مجدد این هفته، شاخص‌­های سهام همچنان در میان بیش از 90 مقیاس جهانی که توسط بلومبرگ ردیابی شده‌­اند، جزو بدترین عملکردهای امسال هستند. شاخص CSI 300 در روز جمعه به پایین ترین سطح پنج ساله خود سقوط کرد و همچنان بیش از 40 درصد از اوج خود در سال 2021 افت کرده است.