به گزراش اکوایران، بازار سهام هند برای نخستین‌بار توانست از هنگ‌کنگ سبقت بگیرد زیرا چشم‌انداز رشد این کشور جنوب آسیا و اصلاحات مربوط به سیاست‌هایش باعث شده تا هند به کشوری جذاب برای سرمایه‎‌گذاران تبدیل شود؛ این در حالیست که میزان خروج سرمایه خارجی از چین به سرعت قابل توجهی افزایش پیدا کرده است.

به نوشته بلومبرگ، مجموع ارزش بازارهای سهام هند تا پایان روز دوشنبه (2 بهمن) به 4/33 تریلیون دلار رسید و در مقابل، ارزش بازارهای سهام هنگ‌کنگ 4/29 تریلیون دلار برآورد شد. این اتفاق باعث شده هند در رده‌بندی بزرگ‌‌ترین بازارهای سهام جهان به رده چهارم صعود کند. ارزش کلی بورس‌ هند در 5 دسامبر (14 آذر) برای نخستین‌بار از مرز 4 تریلیون دلار عبور کرد که نیمی از آن در چهار سال گذشته به دست آمده است.

به علت افزایش سریع و فزاینده تعداد سرمایه‌گذاران خرد و درآمدهای شرکتی قابل توجه در این کشور، بازارهای بورس هند با رونق قابل توجهی همراه شده‌اند. پرجمعیت‌ترین کشور جهان خود را در جایگاهی قرار داده تا بتواند جایگزین چین شود و در نتیجه، سرمایه‌گذاران و شرکت‌های سطح جهان به این کشور جذب شده‌اند.

نمودار بازار سهام هند

رشد ادامه‌دار ارزشِ بازارهای سهام هند با کاهش ارزش تاریخی این بازارها در هنگ‌کنگ همزمان شده است. بازارهای سهام هنگ‌کنگ محل حضور برخی از مهم‌ترین شرکت‌های چین است. در همین حال، مسیر رشد بازارهای سهام چین و هنگ‌کنگ با ناهمواری‌هایی مواجه شده و بازارهای سهام آن‌ها از سال 2021 که در اوج بودند، در مجموع با افت قابل توجه بیش از 6 تریلیون دلاری روبه‌رو شده‌اند.

با این حال،‌ برخی تحلیل‌گران باور دارند شرایط بازارهای بورس چین و هنگ‌کنگ با بهبود چشمگیری همراه خواهد شد. شرکت خدمات مالی و بانکداری سوئیسی «یوبی‌اس» انتظار دارد بازارهای بورس چین در سال 2024 عملکرد بهتری از هند داشته باشند زیرا کاهش ارزش این بازارها در چین نشان‌دهنده یک پتانسیل صعودی قابل توجه در زمان افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران است. شرکت خدمات مالی برنستاین نیز اعلام کرده بازار چین می‌تواند شرایط کنونی را تغییر دهد.

در روز سه‌شنبه (3 بهمن) بازارهای بورس چین با رشد همراه بود چراکه مقامات این کشور در نظر دارند اقداماتی برای توازن بخشیدن به این بازار نزولی انجام دهند؛ اما باید گفت که بازارهای سهام هند از سرعت رشد بهتری برخوردار هستند.

سرمایه‌گذاران خارجی که تا چندی پیش چین را ترجیح می‌دادند، اکنون در حال انتقال سرمایه‌های خود به هند هستند.

شاخص شرکت هانگ سِنگ چین که شاخص سهام‌های این کشور در هنگ‌کنگ محسوب می‌شود، با وجود رشد 2/3 درصدی در روز سه‌شنبه،‌ در سال 2024 بیش از 10 درصد افت ارزش داشته است. این در حالیست که شاخص یادشده در سال 2023 و برای چهارمین سال متوالی، با کاهش ارزش مواجه بود. شاخص شرکت هانگ سِنگ چین نزدیک به پایین‌ترین سطح ارزش خود در دو دهه اخیر قرار دارد، در حالی که شاخص‌های سهام هند نزدیک به بالاترین میزان ارزش خود معامله می‌شوند.

همچنین صندوق‌های خارجی در سال 2023 بیش از 21 میلیارد دلار سرمایه به بازارهای سهام هند سرازیر کردند و همین موضوع به شاخص بازارهای سهام هند (S&P BSE Sensex Index) کمک کرد برای هشتمین سال متوالی رشد ارزش داشته باشد.