به گزارش اکوایران،‌ سهم چین از یک معیار کلیدی ارزش سهام در بازارهای نوظهور با کاهش شدیدی روبه‌رو شده است؛ اتفاقی که نشان‌دهنده چشم‌انداز نزولی برای دومین اقتصاد بزرگ جهان است.

به نوشته بلومبرگ، بازار سهام چین تا پایان دسامبر 2023 میلادی، 23/77 درصد از شاخص بازارهای نوظهور «ام‎اس‎‌سی‌آی» را تشکیل داده است؛ این در حالیست که موسسه مالی و بانکداری گلدمن ساکس، سهم چین در این زمینه را 26/4 رصد محاسبه کرده است. اگر هر کدام از این آمارها را در نظر بگیریم، این آمار به عنوان پایین‌ترین سهم چین در این شاخص از سال 2017 محسوب می‌شود که حدود 16 درصد کمتر از اوج سهم چین در سال 2020 است.

سرمایه‌گذاران خارجی در حال کاهش حضور خود در بازارهای سهام‌ چین هستند زیرا اقتصاد این کشور در مسیر بازیابی از تبعات همه‌گیری کووید-19 ناموفق بوده و قوانین چین باعث افزایش ریسک سرمایه‌گذاری در این کشور شده است. همچنین اعتماد مصرف‌کنندگان چینی به دنبال بحران مسکن این کشور هنوز هم پایین است. ارزش بازارهای سهام چین از سال 2021 با کاهش 4 تریلیون دلاری مواجه شده و از این حیث، این کشور در میان بدترین عملکرد بازارهای سهام سال 2023 قرار گرفته است؛‌ روندی که با آغاز سال 2024 نیز ادامه پیدا کرده است.

افت غیرمنتظره

تلاش چند دهه‌ای چین برای ادغام با بازارهای جهانی در سال 2017 به ثمر نشست، یعنی زمانی که شرکت آمریکایی ام‌اس‌سی‌آی اعلام کرد بازارهای سهام چین را به شاخص خود اضافه می‌کند.

به دنبال این اتفاق، ارزش بازارهای سهام چین بین سال‌های 2018 تا 2021 با رشد 8 تریلیون دلاری همراه شد. چین به قدری عملکرد موفقی داشت که توانست بر بازارهای نوظهور تسلط پیدا کند و همین امر باعث شکایت مدیران مالی نسبت به بی‌توجهی به وجود آمده به کشورهای دیگر شد.

اما با آغاز همه‌گیری کرونا، شرایط به شکل کلی تغییر پیدا کرد. برنامه رفاه مشترک رئیس‌جمهور چین، خطرات نظارتی را برای شرکت‌های غربی فعال در این کشور افزایش داد، در حالی که سیاست فوق‌العاده سختگیرانه کووید صفر چین، بن‌بست ژئوپولیتیکی با آمریکا و بحران مسکن، همگی باعث افت عملکرد دومین اقتصاد بزرگ جهان در میان بازارهای نوظهور شد.

همه این عوامل باعث شده وزن شاخص سهام چین به پایین‌ترین سطح خود از سال 2017 برسد و این میزان حتی کمتر از سهم این کشور پیش از ورود به شاخص ام‌اس‌سی‌آی است.

شرکت خدمات مالی و بانکداری آمریکایی «بنک آو امریکا» اعلام کرده که تا دسامبر 2023 علاقه‌مندی به بازار سهام چین به کمترین سطح خود در آسیا رسیده است. تا به اینجا، سال 2024 نیز نشانه‌ای از بهبود شرایط به سرمایه‌گذاران منتقل نمی‌کند.

بازیگران دیگر

از سوی دیگر، هند در حال جبران سهم چین در شاخص یادشده است و توانسته سهم خود در شاخص ام‌اس‌سی‌آی را به رکورد 16/7 درصد برساند که در مقایسه با مارس 2020، بیش از دو برابر شده است.

تایوان با 16 درصد، کره جنوبی با 12/9 درصد، برزیل با 5/8 درصد و عربستان سعودی با 4/2 درصد، همگی توانستند در ماه گذشته میلادی سهم خود در شاخص یادشده را افزایش دهند.