دولت در بازار اولیه اوراق بدهی می تواند درآمدی غیر تورمی داشته و از این مسیر در آمدهای خود را رشد دهد. برخی از کارشناسان اعتقاد دارند هر چه که دولت در این بازار بیشتر دادوستد داشته باشد نیاز به نقدینگی آن کمتر بوده و درنتیجه برداشت از تنخواه بانک مرکزی افت بیشتری خواهد داشت. بنابراین احتمال رشد تورم از کانال پایه پولی نیز پایین تر خواهد آمد.

این در حالی است که در سی و شش هفته برگزاری بازار اولیه در سال جاری مجموعا 67 هزار میلیارد تومان اوراق فروخته شده و در هفته اخیر به همراه پنج هخفته دیگر هیچ اوراقی در این بازار فروخته نشده است. به عبارت دیگر مرحله سی و ششم گویای ششمین صفر ثبت شده دولت در این بازار بوده است.

در این بازار که مشتریان اعم از بانک ها و بورسی ها هستند براساس منافع و مطلوبیت های خود از دولت اوراق خریداری می کنند. بررسی سهم مشارکت مشتریان در بازار نشان می دهد بورسی ها دهمین هفته است که هیچ اوراقی را از دولت خریداری نکرده اند.

در همین رابطه به گزارش اکوایران به نقل از اقتصادنیوز، ششمین صفر اوراق بدهی دولتی در سال 1401 رقم خورد. در این بازار اوراق بدهی از سوی دولت فروخته شده و هر چه که دولت در آمد بیشتری را در این بازار به ثبت برساند وضعیت تامین کسری بودجه هموارتر خواهد بود.

در همین رابطه مرحله سی و شش حراج اوراق بدهی دولتی در هفته اول بهمن ماه امسال برگزار شد.

فروش صفر اوراق بدهی دولتی در هفته نخست بهمن ماه

در هفته منتهی به 3 بهمن ماه 1401 بانک مرکزی اطلاعیه سی و ششمین مرحله بازار اولیه را منتشر کرد. طی آن مشتریان بازار هیچ اوراقی را از دولت خریداری نکرده و سهم مشارکتشان در این معاملات برابر با صفر بوده است.

این در حالی است که نرخ سود اوراق بدهی دولتی در این هفته همچنان بالا بوده و فراتر از مرز 23 درصد قرار داشته است.

اوراقی که دولت در حراج اوراق بدهی به مشتریان عرضه کرده دو دسته است. یک دسته تاریخ سررسید پایین تر دارد و یک دسته نرخ سود بالاتر. 

دسته بندی اوراق عرضه شده در بازار اولیه 

در مرحله سی و ششم حراج اوراق بدهی دولتی، اراد 120 و اراد 122 دو اوراقی بودند که بانک مرکزی آن ها را گزارش داده است. اراد 120 تاریخ سررسید سه ساله داشته و نرخ سود آن برابر با 23.95 درصد بوده است.

این در حالی است که اراد 122 با تاریخ سررسید دو ساله و نرخ سود 23.75 درصدی در بازار عرضه شده بود.

اما با این حال مشتریان هیچ خریدی را در هفته نخست بهمن 1401 ثبت نکرده و در این بازار مشارکتی نداشته اند. نه بانکی ها و نه نهادهای تامین سرمایه. گویا تاریخ سررسید یا نرخ سود اوراق برای مشتریان راضی کننده نبوده است. در نهایت اوراق عرضه شده به هفته بعد نیز مننتقل شد.

عرضه 5 همتی اوراق در هفته دوم بهمن

در نهایت به دلیل عدم مشارکت مشتریان در بازار اولیه کل اوراق عرضه شده در بازار برابر با 5 هزار و 150 میلیارد تومان بوده که این رقم به هفته بعد نیز منتقل شده است.

بررسی ها نشان می دهد تا پایات مرحله سی و شش همچنان سهم درآمد دولت از بازار اولیه برابر با 67 هزار میلیارد تومان ثابت مانده است.

اوراق بدهی