به گزارش اکوایران، در بین نمادهای صنعت بانکداری مورد معامله در بورس تهران، سهام وپست یکی از نمادهای مهم محسوب می‌شود. ارزش بازاری سهام پست بانک در روز 27 شهریور ماه 6.74 هزار میلیارد تومان بود و در این روز برای دوازدهمین روز متوالی با خروج پول حقیقی مواجه بوده است. در معاملات شهریور ماه شاهد افت قیمت سهام های بانکی بودیم و رشد قیمت نماد هایی بانکی در مرداد ماه به وسیله افت تراز شاخص این صنعت در ماه جاری خنثی شده است. سهام پست بانک در 12 ماه گذشته افت قیمت تعدیل شده 33 درصدی را تجربه کرده که با وجود رشد سود خالص و درآمد های پست بانک این عملکرد قیمتی را می توان ضعیف ارزیابی کرد.

عملکرد مالی پست بانک ایران از ابتدای سال 99

پست بانک ایران در صورت مالی سالیانه منتهی به 29 اسفند 1400 نشان داد که در خالص درآمد تسهیلات اعطایی خود به نسبت سال 99 رشد 88.5 درصدی داشته است. در سال 99 خالص درآمد تسهیلات این بانک هزار و 340 میلیارد تومان بوده که در سال 1400 به 2 هزار و 524 میلیارد تومان افزایش یافته است. درآمد تسهیلات منبع اصلی درآمد زایی بانک ها در این سال ها بوده است و رشد 88.5 درصدی این درآمد توانسته است کمک زیادی به سودآوری پست بانک داشته باشد. در صورت های مالی سال گذشته پست بانک کاهش 54 درصدی در خالص سود مبادلات ارزی، افزایش 47.5 درصدی هزینه های اداری و رشد 609 درصدی مالیات بر درآمد به چشم می خورد و از طرفی کاهش 24 درصدی هزینه مطالبات مشکوک الوصول می تواند نقطه مثبت این صورت های مالی باشد. با تمام این تفاسیر سود خالص پست بانک در سال 1400 از 696 میلیارد تومان سال 99 به هزار و 211 میلیارد تومان افزایش یافته که نشان از رشد 74 درصدی سودآوری این بانک در سال 1400 دارد.

عملکرد مالی سالانه وپست06.24

صورت های مالی سه ماهه ابتدایی سال جاری نشان از ادامه روند صعودی درآمد زایی و سود آوری پست بانک در سال جاری دارد. در سه ماهه ابتدایی امسال وپست رشد 80 درصدی در خالص درآمد تسهیلات اعطایی و کاهش 2477 درصدی در خالص درآمد کارمزدها به نسبت سه ماهه ابتدایی سال قبل داشته است. سایر درآمدهای عملیاتی در این سه ماهه رشد 793 درصدی داشته که نکته قابل توجهی در این صورت مالی به حساب می آید. هزینه های اداری و عمومی پست بانک در بهار امسال به نسبت بهار سال قبل رشد 19 درصدی داشته که در مقایسه با رشد هزینه های اداری سایر بانک ها در بهار امسال یک نکته مثبت برای صورت سه ماهه وپست به شمار می رود. در مجموع رشد سود خالص پست بانک در فصل ابتدایی سال 1401 به نسبت مدت مشابه در سال قبل قابل توجه است و نشان از افزایش 126 درصدی سود خالص این بانک دارد.

عملکرد مالی سه ماهه وپست06.24

روند درآمدزایی پست بانک ایران در 17 ماه اخیر    

پست بانک در سال 1400 بیش از 3 هزار میلیارد تومان درآمد تسهیلات اعطایی داشته است. با وجود تنوع مراجع درآمدی بانک ها، درآمد تسهیلات اعطایی در سال های گذشته اصلی ترین منبع درآمد بانک ها بوده و به همین دلیل برای مقایسه عملکرد ماهانه پست بانک مشابه بانک های دیگر از این معیار استفاده کرده ایم. درآمد اعطای تسهیلات در 5 ماهه ابتدایی سال جاری هزار و 532 میلیارد تومان بوده که به نسبت 5 ماهه سال 1400رشد 43 درصدی را تجربه کرده است. روند رشد درآمد تسهیلات پست بانک در سال جاری تعادل خوبی دارد، به شکلی که نوسانات درآمد تسهیلات در سال قبل بیشتر از سال جاری است. بیشترین رشد ماه به ماه را تیر ماه با 70 درصد رشد و کمترین رشد را فروردین با 12.7 درصد رشد به نسبت ماه مشابه در سال قبل به ثبت رسانده است. این روند رو به رشد متعادل در کنار سودآوری پست بانک طبق صورت های مالی بررسی شده، احتمال تکرار عملکرد های خوب مالی این بانک در صورت ها شش ماهه و یکساله آتی را افزایش می دهد.

درآمد ماهانه وپست 06.24

بازدهی ماهانه نماد وپست در یکسال گذشته

سهام پست بانک در 21 آذر سال گذشته به دلیل برگزاری مجمع بسته شد و پس از گذشت بیش از دو ماه در انتهای بهمن ماه بازگشایی شد. گپ قیمتی هزار و 300 تومانی درقیمت این سهام به خاطر افزایش سرمایه وپست به وجود آمد و به همین دلیل برای بهتر مشخص شدن بازدهی قیمتی سهام وپست، بازدهی قیمتی این نماد را نسبت به پرداخت سود نقدی تعدیل کرده ایم. سهام پست بانک ایران در شش ماهه دوم سال 1400 عملکردی نزولی داشت و قیمت وپست پس از طی کردن 4 ماه نزولی و دو ماه بدون بازدهی، فصل پاییز و زمستان را با بازدهی منفی 34 درصدی به پایان رساند. سهام پست بانک سال 1401 را با بهاری خوش آغاز کرد و در این 3 ماهه رشد قیمتی 25 درصدی را در اصلاح روند اسفند سال گذشته تجربه کرد. اصلاح تیر ماه بورس تهران بر سهام پست بانک تأثیر گذاشت و سهام این بانک کاهش قیمت 5 درصدی را تجربه کرد. مرداد ماه صنعت بانکداری به وسیله افشای اخبار برجامی جان تازه ای گرفت و به عنوان یک صنعت ریالی بازار سرمایه مورد حمایت سهامداران خرد قرار گرفت اما سهام وپست تا انتهای این ماه تنها 2 درصد رشد قیمتی داشت. با کاهش هیجانات برجامی در پایان مرداد، تغییر روند معاملاتی در شروع شهریور ماه شکل گرفت و صنعت بانکداری وارد یک اصلاح سنگین شد به شکلی که تا امروز این اصلاح ادامه دارد. با این وجود به دلیل رشد کم وپست در مرداد، قیمت سهام پست بانک در شهریور ماه رشد داشت و تا 23 شهریورماه 1.7 درصد افزایش یافت. در مجموع بازدهی تعدیل شده شش ماهه سال جاری را به 23 درصد رسیده و بازدهی تعدیل شده یکسال اخیر وپست منفی 30 درصد است.

بازدهی وپست06.24