به گزارش اکوایران؛ نماد زاگرس از صنعت محصولات شیمیایی که بزرگترین صنعت بورس تهران به شمار می رود در روز های اخیر رنج قیمتی 9 هزار تومانی قرار دارد. این محدوده قیمتی برای سهام شرکت پتروشیمی زاگرس بار قبل در 910 روز معاملاتی اخیر و در اردیبهشت ماه سال 99 اتفاق افتاده است. ارزش بازاری سهام پتروشیمی زاگرس در حال حاضر نزدیک به 22 هزار میلیارد تومان است. محصول اصلی شرکت پتروشیمی زاگرس متانول است و این مجموعه به واسطه برنامه سوم توسعه در منطقه پارس جنوبی احداث شده است. صورت های شش ماهه امسال برای سهامداران شرکت پتروشیمی زاگرس خبرهای خوبی نداشت و پس از انتشار این صورت های مالی سهام زاگرس با افت قیمت چندین روزه همراه بوده است. با تمام این تفاسیر سهام زاگرس مشابه سهام سایر شرکت های پتروشیمی در هفت ماه گذشته از سال جاری 3 ماه را با رشد قیمت پشت سر گذاشت و در چهار ماه دیگر افت قیمت داشت.

عملکرد مالی شرکت پتروشیمی زاگرس در شش ماهه سال جاری

شرکت پتروشیمی زاگرس در شش ماهه امسال رشد 17 درصدی در درآمد های عملیاتی خود به نسبت شش ماهه ابتدای سال 1400 داشته است. این شرکت در صورت های مالی نیم ساله خود نشان داد که بهای تمام شده درامد های عملیاتی زاگرس 78 درصد افزایش یافته و باعث شده تا شود ناخالص این مجموعه متناول ساز یا 34 درصد کاهش از 5 هزار و 902 میلیارد تومان به 3 هزار و 885 میلیارد تومان کاهش یابد. هزینه های عملیاتی زاگراس نیز در این شش ماهه به نسبت نیم سال اول1400 افزایش 48 درصدی داشته است و باعث افت 74 درصدی سود عملیاتی پتروشیمی زاگرس شده است. در نهایت پتروشیمی زاگرس در شش ماهه امسال با کاهش 76.5 درصدی سود خالص خود مواجه است به شکلی که سود خالص شش ماهه سال جاری با 3 هزار و 159 میلیارد تومان کاهش به 968 میلیارد تومان رسیده است. شرکت پتروشیمی زاگرس به منظور توضیح در ارتباط با کاهش سودخالص و عملیاتی این شرکت طی اطلاعیه ای در سامانه کدال اعلام کرده است که افزایش بهای تمام شده درآمد های این مجموعه به واسطه افزایش نرخ گاز خوراک و رشد غیر متعارف نرخ سرویس های جانبی بوده است.

عملکرد مالی شش ماهه زاگرس08.04

روند سودآوری فصلی پتروشیمی زاگرس

پتروشمی زاگرس در سال 99 حاشیه سود خالص بالایی داشت اما از تابستان سال 99 حاشیه سود خالص این شرکت وارد یک روند نزولی شد و از 60.6 درصد فصل تابستان به 14 درصد در زمستان همان سال نزول پیدا کرد. 3 فصل ابتدایی سال 1400 نیز حاشیه سود خالص این شرکت مطلوب بود اما با روند نزولی در زمستا 1400 به منفی 53 درصد رسید. در بهار امسال حاشیه سود خالص 16 درصد بود که به نسبت بهار دو سال اخیر کاهش شدیدی داشت. تابستان امسال برای پتروشیمی زاگرس ناگوار بود و با وجود حاشیه سود های بالای این مجموعه در تابستان های سال گذشته، امسال به منفی 2.2 درصد رسید. سود خالص فصلی پتروشیمی زاگرس روندی مشابه حاشیه سود این شرکت داشت و بالاترین میزان خود را از ابتدای سال 99 در تابستان همان سال با 2.64 هزار میلیارد تومان سود به ثبت رساند. درآمدهای عملیاتی شرکت پتروشیمی زاگرس روندی صعودی را در فصول اخیر داشته است و در بهار و تابستان امسال به اوج خود رسیده است اما به دلیل هزینه های بالای این شرکت و رشد بهای درآمدها نتوانستند این درآمد بالا را به سودآوری تبدیل کنند.

سودآوری زاگرس08.04در همین زمینه بیشتر بخوانید؛

تحلیل بنیادی سهام شبندر/ 23 هزار میلیارد تومان سود خالص در شش ماه

عقبگرد 12.5 درصدی صادرات فرآورده‌های نفتی

خوزستان برای پتروشیمی‌های جدید جا باز می‌کند

تحلیل عملکرد شرکت پتروشیمی زاگرس