به گزارش اکوایران؛ شرکت سرامیک های صنعتی اردکان در سال های اخیر رشد درآمد و سودآوری متناسبی را تجربه کرده است. سهام این شرکت با نماد کسرا در تابلوی فرعی بازار اول بورس تهران قرار دارد و از نماد های صنعت سایر محصولات کانی غیر فلزی به شمار می رود. ارزش بازاری سهام این شرکت در حال حاضر نزدیک به 2 هزار میلیارد تومان است. شرکت سرامیک های صنعتی اردکان در سال ۱۳۷۶ به بهره برداری رسید و در همین سال اولین تولید خود را با نام تجاری «AIC» روانه بازار کرد. این شرکت در سال ۹۷ موفق به بومی سازی تولید آلفا آلومینا شد و از این روز هزینه بهای تمام شده خود را که تا پیش از این کاملا وارداتی و متاثر از دلار بوده کاهش داد. زیرمجموعه های شرکت شامل شرکت دیبا سرام نوین کسرا با مالکیت ۱۰۰ درصدی، شرکت مهندسی معدنی زرین پودر نوین کسرا با مالکیت ۶۱ درصدی و آلومینیوم پارس اکسید کسرا با مالکیت ۶۵ درصدی است. این مجموعه ظرفیت تولید خود را طی چند مرحله طرح توسعه از هزار و 200 تن به 10 هزار تن در سال افزایش داد و در کنار آن نسبت به تنوع بخشی به تولیدات خود بنا بر نیاز صنایع کشور اقدام کرد. بطوری که طیف وسیعی از صنایع کشور اعم از صنایع نفت ، گاز و پتروشیمی ، صنایع کاشی و سرامیک ، چینی بهداشتی و چینی مظروف ، صنایع معدنی ، فولاد و سیمان و غیره جز مصرف کنندگان محصولات این شرکت می‌باشند.

فروش ماهانه کسرا از ابتدای سال 1400

کسرا در سال گذشته 384 میلیارد تومان فروش به ثبت رساند. این مجموعه در سال گذشته متوسط فروش ماهانه 32 میلیارد تومانی داشت که تأثیر فروش 87 میلیارد تومانی اسفند ماه بر آن قابل توجه است. در هشت ماه طی شده از سال جاری این مجموعه به متوسط فروش ماهانه 36 میلیارد تومانی رسیده است که با توجه به فروش احتمالی بیش از 100 میلیارد تومان این شرکت در اسفند ماه، می تواند از 40 میلیارد تومان عبور کند.

فروش ماهانه کسرا09.14

شرکت سرامیک های صنعتی اردکان در بهار و تابستان امسال فروش چشمگیری داشته است. این مجموعه در خرداد ماه فروشی 113 درصد بیشتر از خرداد سال قبل داشته است. در تیر ماه نیز با 50.2 میلیارد تومان فروش بیشترین فروش ماهانه در سال جاری برای این شرکت به ثبت رسیده است. فصل پاییز برای کسرا خوش‌یمن نبود. این شرکت در مهر ماه امسال تنها 11 میلیارد تومان فروش داشت که 60 درصد کمتر از فروش 28 میلیارد تومانی مهر سال قبل بود و در آبان ماه نیز 29 میلیارد تومان فروش داشت که با فروش آبان ماه سال قبل برابری دارد. با شرایط پیش آمده برای این شرکت در این دوماه احتمال می رود در صورت تداوم روند فروش با این میزان، کسرا نتواند سودآوری شش ماهه را در صورت های مالی نه ماهه و سالیانه تکرار کند. با تمام این تفاسیر، کسرا تا انتهای آبان ماه 292 میلیارد تومان فروش داشته که به نسبت 204 میلیارد تومان فروش هشت ماهه ابتدایی سال قبل 43 درصد افزایش یافته است.

عملکرد مالی شرکت سرامیک های صنعتی اردکان

کسرا در شش ماهه امسال 252 میلیارد تومان درآمد عملیاتی داشته است که به نسبت درآمد 148 میلیارد تومانی شش ماهه سال قبل 71 درصد افزایش یافته است. بهای تمام شده درآمد های عملیاتی این شرکت در شش ماهه امسال با افزایش 75 درصدی به 153 میلیارد تومان رسیده و باعث کاهش 1.5 درصدی حاشیه سود ناخالص کسرا به 39.5 درصد شده است.

عملکرد مالی شش ماهه کسرا09.14

سود ناخالص این مجموعه که در نیمه سال 1400 نزدیک به 60 میلیارد تومان بود، در شش ماهه امسال با افزایش 65 درصدی به 99 میلیارد تومان رسیده است. هزینه های عملیاتی کسرا در شش ماهه سال جاری 45 درصد افزایش یافته و از طرف دیگر هزینه های مالی این مجموعه 46 درصد کاهش داشته است. در نهایت شرکت سرامیک های صنعتی کسرا که در نیمه سال قبل 51 میلیارد تومان سود خالص شناسایی کرده بود، 89 میلیارد تومان سود خالص برای شش ماهه امسال خود به ثبت رساند که رشدی 75 درصدی در سودآوری این مجموعه را نشان می دهد. با تمام این تفاصیل در صورتی که روند فروش مهر و آبان ماه تداوم پیدا کند نمی توان سال مالی خوبی را برای این شرکت متصور شد.