به گزارش اکوایران؛ روند صعودی که پس از ماه ها افت شاخص و زیان سرمایه گذاران در بورس شکل گرفته، باعث شده تا همه به دنبال بهترین چاله برای سرمایه گذاری باشند. نماد های زیادی در این هفته توسط فعالان بازار سرمایه سیگنال شدند و در روز هایی نیز اکثر نماد ها سبز چمنی بودند اما اتفاقات سال 99 بورس تهران باعث شده تا فعالانی که بعد از مدت ها زیان به سود اندکی رسیده اند، دست به عصا رفتار کنند. در این میان با برگذاری جلساتی در سازمان بورس نسبت به تفاوت قیمت تابلوی دو صندوق دارایکم و پالایش یکم با NAV آن ها صحبت شد و در نهایت تصمیماتی نیز در این زمینه گرفته شد. این تصمیمات بعد از اطلاع رسانی تعدادی از تحلیل گران را بر این عقیده داشت که نماد های پالایشی و واحد های صندوق پالایش یکم محل مناسبی برای سرمایه گذاری است.

دلیل تحلیل گران از این پیشنهاد، عملکرد مناسب شرکت های پالایشی در سال جاری و تغییرات جدیدی است که در صندوق پالایشی یکم اجرایی می شود. شرکت های پالایشی بورس تهران در سال جاری به وسیله دو جریان حمایت می شدند. جریان اول پایین بودن و کاهش نرخ خوراک آن ها است و جریان دوم نرخ کرک اسپرد و قیمت فروش فرآورده های نفتی عنوان می شود. اکوایران در گزارش های اخیر خود عملکرد شش ماهه امسال این پالایشگاه ها که آخرین صورت های مالی منتشره از آن ها است را بررسی کرده و می توانید آن ها را در لینک های زیر مشاهده کنید.

تحلیل بنیادی شرکت پالایش نفت بندر عباس/ سهام شبندر

تحلیل بنیادی شرکت پالایش نفت تبریز/ سهام شبریز

تحلیل بنیادی شرکت پالایش نفت اصفهان/ سهام شپنا

تحلیل بنیادی شرکت پالایش نفت تهران/ سهام شتران

علاوه بر ارزش بنیادی این نماد های پالایشی و قیمت پایین سهام آن ها در  بورس تهران به نسبت ارزش واقعی آن، تصمیمات جدید در خصوص صندوق های دارایکم و پالایشی یکم نیز باعث توجه بیشتر فعالان بازار به پالایشی ها و پالایش یکم شده است. این تصمیمات به دلیل کمتر بودن ارزش فعلی واحد های این صندوق ها به نسبت ارزش ذاتی آن ها گرفته شده که در افت های اخیر بازار به اوج خود رسیده است. دلیل این اختلاف ارزش، عدم حق رای سهامداران غیر دولتی این صندوق ها، فعال نبودن صندوق ها و عدم امکان صدور و ابطال توسط بازارگردان ها بیان شده است. سازمان بورس اعلام کرده که به منظور از بین بردن این اختلاف قیمت چهار مورد زیر اجرای خواهد شد.

  • فروش یونیت های ممتاز صندوق های ETF
  • دادن حق رای به سهامداران غیر دولتی
  • تبدیل صندوق Close_End به Open_End
  • فعال نمودن صندوق های ETF

تحلیل گران بازار معتقدند با اجرایی شدن این تصمیمات واحد های صندوق پالایشی یکم در روند صعودی بازار بازدهی متناسبی با ریسک سرمایه گذاری در آن ها را دارد اما با توجه به بازخورد هایی که از بورس تهران گرفته شده نمی توان این بازار را به روشنی تحلیل کرد زیرا هر لحظه امکان وقوع یک اتفاق منفی و یا یک رفتار نابخردانه برای شکست روند صعودی وجود دارد. ارزش ذاتی سهم در این بازار نمی تواند دلیل مناسبی برای سرمایه گذاری باشد همانطور که مدت ها است نماد های بازار سرمایه در قیمت های بسیار ارزانی خریدار نداشتند و صف فروششان تمامی نداشت.