به گزارش اکوایران، قیمت سنگ‌آهن دریایی آسیا در روز ابتدایی بازگشایی بازارها در هفته جاری در میانه کاهش تقاضا از سوی خریداران چینی کاهش یافت و به این ترتیب پلتس شاخص سنگ‌آهن عیار 62 درصد وارداتی به بنادر شمالی چین را در روز 12 دسامبر با ثبت کاهش روزانه 2.15 دلاری برابر 110 دلار و 25 سنت اعلام کرد. اخذ موضع احتیاطی از سوی خریداران به کاهش تقاضا در معاملات نقدی و آتی سنگ‌آهن منجر شد و زمینه افت بهای این محصول را فراهم کرد. 

با افزایش بهای سنگ‌آهن دریایی ظرف روزهای گذشته و عدم رشد بهای این محصول در بنادر، تجار متحمل زیان شده و این موضوع نیز از عقبگرد بهای این سنگ‌آهن دریایی ظرف روز ابتدایی هفته حمایت کرده است. اگرچه چین به دنبال کاهش سریع محدودیت کرونایی در این کشور است، اما همچنان فعالان بازار در موضع احتیاطی قرار دارند و ترجیح می‌دهند تا تحولات بعدی بازار را ارزیابی کنند.

در عین حال ظرف هفته گذشته بازار با صعود مجدد بهای زغال متالورژیک مواجه شد و این رشد نرخ، افت حاشیه سود تولید فولاد در چین را به دنبال داشت که این موضوع نیز سیگنالی کاهشی برای سنگ‌آهن به همراه داشت. پلتس به نقل از یک منبع آگاه از زیان 100 تا 200 یوآنی در تولید فولاد در چین خبر داد.

توقف زغال در اوج

زغال‌سنگ متالورژیک استرالیا روز دوشنبه 12 دسامبر را بدون تغییر نرخ آغاز کرد و پلتس پرمیوم این محصول فوب استرالیا را 249 دلار و 50 سنت ارزیابی کرد. پس از یک هفته رشد نرخ خریداران منتظر تثبیت قیمت‌ها در بازار بوده و به این ترتیب از حجم معاملات زغال ظرف روز ابتدایی بازگشایی بازارها کاسته شد.

پلتس پرمیمیوم زغال متالورژیک تحویل چین را نیز در روز دوشنبه 12 دسامبر، بدون تغییر نرخ روزانه برابر 310 دلار به ازای هر تن ارزیابی کرد. پس از آنکه در هفته گذشته چند معامله نقدی برای این محصول در کانال قیمتی 300 دلاری به ثبت رسید، متقاضیان ترجیح دادند تا مشخص شدن رویه بازار خریدهای خود را در کوتاه مدت به تعویق بیندازند. بهای زغال‌سنگ متالورژیک در بازار داخلی چین ظرف روز جمعه نهم دسامبر متاثر از بهبود نرخ میلگرد افزایشی 60 تا 100 یوآنی به ازای هر تن از این محصول را به ثبت رساند. فعالان بازارهای کالایی به بازگشایی اقتصاد چین و بهبود چشمگیر آن پس از کاهش محدودیت کرونایی در این کشور امید دارند.

صعود قراضه به پایان رسید

راند جدید صعود بهای قراضه وارداتی به ترکیه در روز ابتدایی هفته جاری به اتمام رسید و به این ترتیب پلتس بهای این محصول تحویل ترکیه را بدون تغییر نرخ برابر 387 دلار و 50 سنت ارزیابی کرد. به گزارش پلتس فولادسازان ترکیه از خرید محموله‌های با تحویل در ماه ژانویه خودداری می‌کنند، کاهش تقاضا در بازار میلگرد ترکیه عامل فشار بر بازار قراضه است.

نرخ میلگرد در بازارهای آسیایی متناسب با هدفگذاری نوردکاران ترکیه رشد نداشت، در عین حال بازار خود را برای تعطلات کریسمس نیز آماده می‌کند، به این ترتیب اغلب برآوردها از کاهش تمایل به خرید در نیمه دوم ماه دسامبر حکایت دارد. برخی فعالان بازار با استناد به وضعیت بازار بر این باورند که در شرایط کنونی قراضه در اوج قیمتی خود قرار گرفته و دیگر نمی‌توان رشد نرخ جدیدی برای این محصول متصور بود.