به گزارش اکوایران؛ شرکت آهن و فولاد ارفع که در بین شرکت های صنعت فلزات اساسی بورس تهران با نماد ارفع شناخته می‌شود، در روز اخیر اعلام کرده است که با محدودیت های گاز طبیعی مواجه است. این شرکت در اطلاعیه خود عنوان کرده است که محدودیت های گازی موجب کاهش 100 هزار تنی در تولیدات آهن اسفنجی واحد احیا این مجموعه می شود. این در حالی است که ارفع در واحد احیا، ماهانه به طور متوسط 100 هزار تن تولید دارد و با توجه به قیمت این محصول چیزی نزدیک به 800 میلیارد تومان از درآمد های این شرکت کاسته خواهد شد. این پیش بینی در حالی به وقوع می پیوندد که محدودیت گازی ارفع تنها یک ماه تداوم داشته باشد. متوسط فروش ماهانه ارفع در سال جاری هزار و 127 میلیارد تومان در ماه بوده است و کاهش ایجاد شده در تولید آهن اسفنجی می تواند باعث افت 71 درصدی فروش 30 روز آینده این شرکت شود مگر این که ارفع دست به کاهش مجمودی انبار خود بزند. در هر صورت با این اتفاق این مجموعه 800 میلیارد تومان از فرایند معمول خود عقب می ماند و احتمالا با قطعی گاز سایر فولادی ها که قبلا خبر فولاد سبزوار نیز شنیده شد، باید منتظر افزایش نرخ آن در بازار داخل کشور باشیم و تأثیر محدودیت های گازی صنعت فلزات اساسی را در صنایع پایین دست و بالا دست آن مشاهده کنیم.

فروش ماهانه شرکت آهن و فولاد ارفع

شرکت آهن و فولاد ارفع در سال گذشته توانسته بود 9 هزار و 610 میلیارد تومان فروش داشته باشد. این مجموعه در سال گذشته متوسط فروش ماهانه 801 میلیارد تومانی داشته و توانسته بود فروش خود را در اسفند ماه به هزار و 454 میلیارد تومان برساند. آهن و فولاد ارفع در سال جاری و طی هشت ماه گذشته از آن متوسط فروش ماهانه خود را با افزایش 41 درصدی به هزار و 127 میلیارد تومان در ماه رسانده است.

فروش ماهانه ارفع09.24

فروش این مجموعه در هشت ماهه سال جاری 9 هزار و 18 میلیارد تومان بوده و رشدی 65 درصدی به نسبت 5 هزار و 466 میلیارد تومان فروش هشت ماهه ابتدایی سال قبل داشته است. این مجموعه در مهر ماه امسال با افزایش 215 درصدی به نسبت فروش مهر سال قبل بیشترین افزایش فروش ماهانه را تجربه کرده و در آبان ماه نیز با هزار و 666 میلیارد تومان فروش بیشترین فروش ماهانه خود را به ثبت رسانده است. فروش این مجموعه در دو ماهه طی شده از فصل پاییز به نسبت مدت مشابه در سال قبل 160 درصد افزایش یافته است. با این حال در صورتی که کاهش موجودی انبار این مجموعه مد نظر قرار نگیرد، این مجموعه در آذر و دی ماه نمی تواند به خوبی مهر و آبان ماه فروش کند.

عملکرد مالی شرکت آهن و فولاد ارفع

آهن و فولاد ارفع در سال جاری توانست بحران کاهش نرخ فولاد تابستان را به خوبی پشت سر بگذارد. این مجموعه در شش ماهه سال جاری 43 درصد افزایش درآمد داشت و 6 هزار و 296 میلیارد تومان درآمد به ثبت رساند اما بهای تمام شده درآمد های عملیاتی آن با افزایش 54 درصدی همراه بود. نتیجه افزایش بیشتر بهای تمام شده درآمد ها، کاهش 5 درصدی حاشیه سود خالص این مجموعه بود.

عملکرد مالی شش ماهه ارفع09.24

سود ناخالص شش ماهه امسال ارفع با حاشیه سود ناخالص 25 درصدی، 17 درصد افزایش یافت و به هزار و 585 میلیارد تومان رسید. هزینه های عملیاتی و مالی ارفع در این مدت به ترتیب 86 درصد و 77 درصد افزایش یافت که رشد بالایی داشته اما با توجه به میزان اندک آن به نسبت تولیدات و فروش این مجموعه می توان فعلا از آن چشم پوشی کرد. سایر درآمد های عملیاتی این شرکت در شش ماهه سال قبل منفی 63 میلیارد تومان بود که در شش ماهه سال جاری به 322 میلیارد تومان افزایش یافته است. شرکت آهن و فولاد ارفع در اطلاعیه شفاف سازی صورت های مالی منتشره خود اعلام کرده است که رشد سایر درآمد های عملیاتی این شرکت ناشی از تسعیر نرخ ارز بوده است. سایر درآمد های غیر عملیاتی این شرکت که از محل سرمایه گذاری ها ایجاد شده است کاهش 60 درصدی داشته و به 45 میلیارد تومان نزول پیدا کرده است. در نهایت سود خالص شش ماهه این مجموعه با افزایش 37 درصدی به نسبت هزار و 340 میلیارد تومان سود خالص شش ماهه 1400 به هزار و 844 میلیارد تومان رسیده است.