به گزارش اکوایران، در جریان معاملات امروز بازار سرمایه، شاخص بورس تهران با افت حدود 2 هزار و 300 واحدی کار را تمام کرد تا نشان دهد تمایلی به تغییرات خاصی ندارد و منتظر است ببیند که تکلیف بازار خودرو چه خواهد شد. چرا که این دست از اطلاعیه‌ها و خبرها کم در بازار سرمایه رخ نداده است، همین ابتدای سال بود که وزارت صمت با اطلاعیه عوارضی را روی صاردات وضع کرد و باعث خروج پول از بازار سرمایه شد و بازار را به استقبال قطع برق تابستانی کشاند.

خبرهای روز 

امروز سمت جاده مخصوص شلوغ‌تر از بازار سرمایه بود. در جریان برگزاری مجمع عمومی ایران خودرو همه نگاه‌ها در نبود نماد خودرو روی تابلوی معاملاتی به این مجمع بود. مدیر عامل ایران خودر در این نشست اعلام کرد که عرضه خودرو در بورس کالا، قیمت بازار آزاد را هم کاهش داد. افزایش قیمت خودروها در بازار آزاد به دلیل جهش ارز را گردن بورس کالا انداختند.

مهدی خطیبی این موضوع را هم اضافه کرد بود زمانی که خودرو هایما را در بورس کالا عرضه کردیم، قیمت بازار آزاد در همان روز از ۹۷۰ به ۹۱۰ میلیون تومان رسید. با افزایش قیمت خودرو در بازار، استدلال کردند که بورس باعث افزایش قیمت خودرو شد. آیا خودرو پارس در بورس عرضه شده که قیمش افزایش پیدا کرد؟

نکته پایانی این جلسه این موضوع بود که مدیر عامل ایران خودرو اعلام کرد مقرر شده است با هماهنگی با شرکت‌های بهمن و سایپا اقدام جمعی و نامه نگاری حقوقی با شورای رقابت انجام بدیم و ماجرا را به تجدید نظر ببریم و این راه را تا آخر خواهیم رفت.

رئیس سازمان بورس هم در گفت‌وگوی خبری با صدا و سیما اعلام کرده عرضه خودرو در بورس کالا را به علت حمایت از حقوق سهامداران و خروج صنعت خودرو از زیان‌دهی پیگیری می‌کنیم.

اما خبرگزاری بازار سرمایه -وابسته سازمان بورس اوراق بهادار - خبری را منتشر کرد که در هیاهوی ایجاد شده بازار خودرو در حال فراموشی است و شاید به گفته خیلی از اهالی بازار داستان خودرو برای سرپوش بر این موضوع باشد. سنا گزارش داده است که قیمت پیشنهادی گاز صنایع ایران ۲ برابر آمریکا و گران‌ترین در جهان است! قیمت گاز طبیعی آمریکا در بورس کالای نیویورک به ۲.۴۱ دلار به ازای هر میلیون واحد حرارتی بریتیش (mmBtu) رسید که پایین‌ترین رکورد از ماه مه سال ۲۰۲۱ است.

به بیان دیگر، بهای هر متر مکعب گاز طبیعی به زیر ۹ سنت سقوط کرده است، که معادل ریالی آن با احتساب دلار ۴۰ هزار تومانی، ۳۶۰۰ تومان خواهد شد.

این در حالی است که  نرخ گاز خوراک صنایع ایران در لایحه بودجه ۱۴۰۲، با افزایش ۴۰ درصدی ۷ هزار تومان پیشنهاد شده است و این موضوعی است که اهالی بازار سرمایه نباید در زیر سایه خبرهای خودرویی فراموش کنند. در عین حال که مطالبات خودرویی دارند باید به فکر نرخ گاز و مطالبات اوره سازان هم باشند. 

شاخص بورس تهران را از دید تکنیکی می‌توان این گونه دید که با منفی شدن 2 هزار واحدی شاخص کل ، بازار تغییر خاصی را به چشم ندیده است و تمامی مفروضات قبلی را می‌توان همچنان پابرجا دانست.

با وجود اینکه اهالی بازار امروز اقبال خوبی به گروه بانکی نشان دادند و دست به خرید این گروه زدند اما ارزش کم معاملات نشان می داد که بازار سرمایه فعلا تمایلی به تغییر جهت خاصی را ندارد.

 

کل