به گزارش اکوایران؛ روز دوشنبه شاخص کل بورس از ابتدای معاملات به وایطه ریزش قیمت شاخص‌سازان روند نزولی پیدا کرد و در پایان معاملات شاخص کل بورس با افت 10 هزار و 285 واحدی به رقم یک میلیون و 785 هزار و 669 واحد رسید.

امروز شاخص کل هم‌وزن روندی بر خلاف شاخص کل داشت و در پایان معاملات 707 واحد نسبت به روز یکشنبه بالا رفت و در رقم 538 هزار و 270 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس با کاهش 61 واحدی به سطح 22 هزار و 722 واحدی رسید. شاخص کل هم وزن فرابورس نیز 294 واحد افت کرد و به رقم 93 هزار و 947 واحد رسیده است.

دو سمت صعودی و نزولی بازار سهام

در پایان معاملات ‌روز دوشنبه، 339 نماد با افزایش قیمت مواجه شدند و 329 نماد نیز کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، 51 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 49 درصد بازار افت قیمت داشتند.

IMG_20230306_194353_691

دست بورس از پول حقیقی کوتاه ماند!

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای هفتمین روز پیاپی منفی بود و 306 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. خروج پول حقیقی امروز در کنار کاهش قیمت شاخص‌سازان با وجود کاسته شدن از شدت خروج پول به نسبت روز‌های اخیر، نشان می‌دهد که انتظارات صعودی بازار تا حدی فروکش کرده است.

در معاملات روز دوشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام وسالت (بانک رسالت) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 81.8میلیارد تومان بود.

شپنا دومین رتبه خروج را داشت و پس از آن، نمادهای رمپنا، خودرو، تاپیکو و شستا بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. 

در سوی دیگر، ثبهساز با ورود 85.2 میلیارد تومان، بیشترین ورود پول حقیقی را داشت و سفارس و خزامیا در رتبه‌های بعدی بودند. 

نمادهای مؤثر بر تغییرات روز شاخص‌های سهامی بازار سرمایه

امروز نمادهای بزرگ بازار که در روز‌های گذشته با خروج پول مواجه بودند؛ در برابر مقاومت نماد‌های سبک نسبت به روند اصلاحی شاخص کل ایستادگی کردند و با تآثیر منفی شدید بر شاخص کل موجب ریزش شاخص شدند. فولاد، رمپنا، میدکو، شپنا و تاپیکو بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل بورس داشتند و در مقابل نمادهای فارس، کچاد، وغدیر و سفارس بزرگان سبز‌پوش بازار بودند.

در فرابورس نیز نمادهای بپاس، فزر، فغدیر و هرمز بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس گذاشتند و نمادهای انتخاب، ساوه و کلر بیشترین اثر مثبت بر شاخص داشتند.

در بین نمادهای پرتراکنش بورس امروز خزامیا بیشترین تراکنش را داشت و خودرو و شستا در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در فرابورس نیز نمادهای کرمان، فرابورس و دی پرتراکنش‌ترین نمادها بودند.

عرضه و تقاضای بورس

در معاملات دوشنبه، 105 نماد صف خرید داشتند و 37 نماد با صف فروش مواجه بودند. ارزش صف‌های خرید با افزایش 30 درصدی به 507 میلیارد تومان رسید و ارزش صف‌های فروش نیز 23 درصد افت یافت و 231 میلیارد تومان بود.

ارزش معاملات امروز

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 203 هزار و 709 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 192 هزار و 577 میلیارد تومان بود که 95 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

ارزش معاملات خرد سهام نیز امروز با افزایش 9 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 7 هزار و 134 میلیارد تومان رسید.

امروز در میان صنایع، بیشترین ارزش معاملات متعلق به صنعت خودرو و ساخت قطعات با هزار و 193 میلیارد تومان بود و صنعت محصولات شیمیایی با 682 میلیارد تومان ارزش معامله در دومین جایگاه قرار گرفت.

پس از صنعت خودرو و محصئلات شیمیایی؛ صنایع فلزات اساسی، بانک ها و سیمان در جایگاه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات روز قرار گرفتند.

در جدول تعداد معاملات امروز نیز خزامیا با 19 هزار و 310 معامله در صدر قرار گرفته است. خودرو دررتبه دوم بیشترین تعداد معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به شستا تعلق داشت. دو نماد کرمان و فرابورس نیز بیشترین تعداد معاملات بازار فرابورس را داشتند.

IMG_20230306_194357_382