به گزارش اکوایران؛ شاخص کل فرابورس ایران طی هفته سوم اسفند ماه با 39.8 واحد افزایش(0.17 درصد) در تراز 23 هزار و 46.8 واحدی قرار گرفت. شاخص کل هم‌وزن فرابورس نیز در این هفته با 372.2 واحد افزایش(0.39 درصد) به تراز 95 هزار و 428.3 واحدی رسید.

شاخص قیمتی فرابورس چهار روز معاملاتی هفته جاری 10.2 واحد افزایش تراز داشت و به تراز 5 هزار و 966.8 واحدی رسید. شاخص قیمتی هم‌وزن فرابورس نیز در این چهار روز معاملاتی 120.3 واحد افزایش تراز داشت و به تراز 31 هزار و 245.6 واحدی رسید.

نماد‌های توریل، کوثر و حسیر در روز 14 اسفند به دلیل افزایش سرمایه تعلیق شدند. توکاریل 119 درصد، بیمه کوثر 48 درصد و ریل سیر کوثر 100 درصد افزایش سرمایه داده‌اند.

photo_۲۰۲۳-۰۳-۰۸_۱۷-۳۳-۳۵

بازار سهام دست به کمک امید و انتظار!

بازار سرمایه در این هفته صحنه مقابله سیگنال‌های منفی با انتظارات صعودی بود. سیگنال‌های منفی این هفته بازار سهام را می‌توان افت نرخ طلا و ارز در بازار آزاد و خبر‌های منفی دیگری همچون خبر حذف عرضه خودرو در بورس کالا از بودجه سال آتی دانست. با این وجود روز سه‌شنبه که آخرین روز معاملاتی هفته سوم اسفند‌ماه بود؛ شاخص کل فرابورس 1.43 درصد و شاخص کل هم‌وزن فرابورس 1.58 درصد رشد تراز داشتند و در تراز بالاتری به نسبت انتهای هفته قبل قرار گرفتند.

در حال حاضر می‌توان انتظارات صعودی را مهم‌ترین محرک بازار دانست که حتی باعث شد تا ارزش معاملات خرد روزانه بازار سهام به دوران رکود ماه‌های اخیر باز نگردد و از سوی دیگر نیز بعد از هفت روز پیاپی خروج پول، بازار سهام افزایش مالکیت حقیقی را تجربه کند. انتظارات صعودی بازار شاید کوتاه مدت نباشد اما به دلیل تجمیع شدن آن کد‌های حقیقی را دست به ماشه خرید کرده است. این انتظارات از عوامل متفاوتی همچون عقب ماندن بازار سهام در برابر روند‌های صعودی بازار‌های موازی، خوش‌بینی ایجاد شده در روز‌های اخیر نسبت به احیای برجام و عوامل متعدد دیگری نشأت گرفته است.

شاخص‌های آماری فرابورس، در انتهای روز سه‌شنبه نشان دادند که بازار سهام در میان سطح حمایتی انتظارات صعودی و سطح مقاومتی سیگنال‌های منفی در حال حرکت است. نکته قابل توجه در معاملات هفته جاری شناخته شدن قدرت بالای این سطح حمایتی بود که توانست شاخص‌های سهامی را در ترازی بالاتر از تراز انتهایی هفته قبل به تعطیلات ببرد. حال باید منتظر باشیم تا مقابله و زور‌آزمایی بعدی این دو جریان را در هفته پیش رو مشاهده کنیم.