به گزارش اکوایران، معاملات بورس تهران امروز سه‌شنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ با افزایش 31 هزار و 942 واحدی شاخص کل نسبت به روز کاری قبل تا سطح یک میلیون و 817 هزار و 611 واحد بالا آمد.

شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با رشد 7 هزار و 386 واحدی در رقم 545 هزار و 656 واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) با افزایش 325 واحدی در سطح 23 هزار و 46 واحد قرار گرفت. شاخص کل هم وزن فرابورس هزار و 488 واحد رشد کرد و به رقم 95 هزار و 428 واحد رسیده است.

در پایان معاملات ‌روز سه‌شنبه، 486 نماد رشد قیمت داشتند و 164 نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، 75 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 25 درصد بازار افت قیمت داشتند.

طلسم خروج پول حقیقی شکسته شد!

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار پس از شش روز پیاپی خروج پول، بالاخره مثبت شد و 343 میلیارد تومان پول حقیقی به بورس بازگشت. ورود پول حقیقی امروز بورس تهران با وجود خروج پول حقیقی در هفت روز معاملاتی اخیر امید بخش شکل‌گیری روند صعودی در آینده‌ای نزدیک بود؛ درحالی که اهالی بازار سرمایه با خروج پول روز‌های اخیر، خود را برای یک روند نزولی آماده می‌کردند.

photo_2023-03-07_13-44-14

در معاملات روز سه‌شنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام تاپیکو (شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز پتروشیمی تأمین) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 45.7 میلیارد تومان بود.

خزامیا دومین رتبه خروج را داشت و پس از آن، نمادهای خودرو، خساپا، ومعادن و سهرمز بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

در سوی دیگر، فولاد با ورود 169.9 میلیارد تومان، بیشترین ورود پول حقیقی را داشت و تاپیکوح و بورس در رتبه‌های بعدی بودند.

 مقاومت شاخص‌سازان بازار سهام

امروز نمادهای بزرگ بازار (به جز خودرویی‌ها) که در روز‌های گذشته با خروج پول مواجه بودند؛ در برابر روند اصلاحی شاخص کل مقاومت کردند و با تأثیر مثبت موجب رشد تراز شاخص شدند. فولاد، شستا، کچاد، شپنا و شبندر  بیشترین تأثیر را در رشد شاخص کل بورس داشتند و در مقابل نمادهای خودرو، رمپنا، خزامیا و خبهمن بزرگان سرخ‌پوش بازار بودند.

در  فرابورس نیز نمادهای کگهر، زاگرس، هرمز و فغدیر بیشترین تأثیر فزاینده را بر شاخص کل فرابورس گذاشتند و نمادهای بپاس، حآفرین و مارون بیشترین اثر منفی بر شاخص داشتند.

در بین نمادهای پرتراکنش بورس امروز شستا بیشترین تراکنش را داشت و فولاد و خودرو در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در فرابورس نیز نمادهای انتخاب، فرابورس و دی پرتراکنش‌ترین نمادها بودند.

ارزش معاملات بازار

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام با کاهش شدیدی به 43 هزار و 838 میلیارد تومان رسید که نشأت‌گرفته از فروش حجیم اوراق مشارکت دوشنبه‌ بوده است. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 26 هزار و 388 میلیارد تومان بود که 60 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می شود.

امروز ارزش معاملات خرد سهام نیز با افزایش 36 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 9 هزار و 677 میلیارد تومان رسید.

نقشه بازار سهام روز سه‌شنبه 16 اسفند 1401 بر مبنای ارزش معاملات

نقشه 12.16