به گزارش اکوایران؛ شرکت پتروشیمی تندگویان در سال‌های اخیر از روند سودآوری مناسبی بهره‌مند نبود. این مجموعه با وجود فروش در بازار‌های داخلی و خارجی در سال 1400، نتوانست از فروش صادراتی خود سودآوری مناسبی داشته باشد و حتی در بخش فروش صادراتی در نه ماهه ابتدایی سال با زیان ناخالص مواجه بود.

سود تسعیر ارز حاصل از فعالیت‌های عملیاتی نیز تنها می‌توانست با پوشش زیان انباشته، حاشیه سود صادراتی اندکی را برای این شرکت ایجاد کند. از سوی دیگر در سال‌های اخیر به دلیل حذف ارز ترجیحی این مجموعه با مشکل کاهش حاشیه سود‌آوری مواجه بوده است.

تحلیل بنیادی سهام بوعلی؛پرواز سود با تغییر نرخ ارز

تحلیل بنیادی سهام شگویا

پتروشیمی تندگویان در سال 1401 فروش داخلی خود را در نه ماهه اول سال به نسبت نه ماهه سال 1400 نزدیک به 33 درصد افزایش داشت و با کاهش 65 درصدی فروش صادراتی از زیان صادرات سال 1401 جلوگیری کرد. البته به دلیل سهم اندک صادرات این شرکت به دلیل شرایط صادراتی سخت سال‌های اخیر، مشکل کاهش حاشیه سودآوری تندگویان از افزایش روز به روز بهای تمام شده محصولات شیمیایی نشأت می‌گرفت.

درآمد‌های عملیاتی پتروشیمی تندگویان در نه ماهه ابتدایی سال 1401 با 32 درصد افزایش به نسبت نه ماهه ابتدایی سال 1400 به بیش از 16 هزار میلیارد تومان رسید اما با افزایش 54 درصدی بهای تمام شده درآمد‌های عملیاتی، حاشیه سود ناخالص شگویا در این بازه زمانی از 30 درصد به 18 درصد کاهش یافت. افزایش سود تسعیر ارز و اضافه شدن آن به سود عملیاتی و خالص نیز نتوانست باعث شود تا روند کاهشی حاشیه سودآوری شگویا متوقف شود. 

فروش ماهانه پتروشیمی تندگویان

شگویا در سال 1401 روند فروش متناسبی داشته است. این مجموعه در این سال با تمرکز بر بازار داخلی و سعی بر افزایش حجم فروش در چهار محصول اصلی خود و به کمک رشد نرخ فروش برخی از محصولاتش توانست سطح فروش ماهانه خود را به سطح بالاتری منتقل کند.

شگویا

بیشترین میزان فروش ماهانه شگویا در بهمن سال گذشته با هزار و 964 میلیارد تومان به ثبت رسید و کمترین میزان فروش نیز مربوط به آبان ماه با هزار و 536 میلیارد تومان بود. روند فروش فصلی این شرکت نیز نشان می‌دهد که بهار برای شگویا فروش خوبی داشته و در سومین فصل سال فروش کمتری را به نسبت شاهد بودیم. پتروشیمی تندگویان در سال 1401 توانسته است 21 هزار و 766 میلیارد تومان فروش داشته باشد که 28 درصد بیشتر از فروش دوازده ماهه سال 1400 است.

بررسی فروش ماهانه و فصلی «دعبید» +نمودار قیمت

با توجه به سیاست‌گذاری ارزی در صنعت محصولات شیمیایی که در حال حاضر نرخ 28 هزار و 500 تومان به عنوان نرخ ارز محاسباتی خوراک صنایع محصولات شمیایی و فرآورده‌های نفتی به شمار می‌رود؛ مشکل افزایش سریع‌تر بهای تمام شده محصولات شیمیایی به نسبت افزایش قیمت فروش آن‌ها، برای مدت کوتاهی مرتفع می‌شود اما همچنان راه حل اصولی و بنیادی برای این مشکلات ارائه نمی‌شود.