به گزارش اکوایران، در معاملات روز یکشنبه، 24 اردیبهشت 1402،  شاخص بورس  تهران 71 هزار و 882 واحد نسبت به روز کاری گذشته صعود کرد و تا سطح 2 میلیون و 285 هزار و 906 واحد بالا آمد. 

شاخص کل هم وزن  بورس  نیز با رشد  13 هزار و 753 واحدی در رقم 748 هزار و 604 واحدی ایستاد. 

شاخص کل  فرابورس  نیز با افزایش 621 واحدی به رقم 28 هزار و 481 واحد رسید. شاخص هم وزن  فرابورس  هم روند صعودی داشت و با رشد 3 هزار و 997 واحد به سطح 135 هزار و 148 واحد رسید. 

شوک درمانی سازمان بورس

انتشار خبر مصوبات جدید سازمان بورس شب گذشته سیگنال مثبتی برای بازار سهام بود. مطابق این مصوبه ۵۰۰ میلیارد تومان به حساب صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز می‌شود. علاوه بر این، زمان اصلاح پرتفوی صندوق‌های درآمد ثابت از سه ماه به پنج ماه افزایش یافت. به نظر می‌رسد سیاست گذار بازار سرمایه به دنبال وارد کردن شوک مثبت به بازار بود که موفق به  انجام آن شد. 

بورس

ورود پول حقیقی به بازار سهام 

روز یکشنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی  بازار سهام  پس از 5 روز کاری متوالی مثبت شد و هزار و 60 میلیارد تومان  پول حقیقی به بازار سهام وارد شد.  

امروز نماد شبندر (شرکت پالایش نفت بندرعباس) بیشترین ورود پول را داشت که ارزش آن 108 میلیارد تومان بود. پس از شبندر، نمادهای شپنا، وبصادر، بنیرو و شراز بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین خروج پول حقیقی  به نمادهای خساپا، خزامیا و دی اختصاص داشت. 

نمادهای پیشران بازار

امروز نمادهای فولاد، فملی و فارس بزرگان سبزپوش بورس بودند که بیشترین اثر را در رشد شاخص کل  بورس  داشتند. در مقابل وپارس، خزامیا و ثشاهد بیشترین اثر کاهنده را بر شاخص کل داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای وسپهر، خاور و شپویا بیشترین اثر مثبت را بر شاخص داشتند و نمادهای بپاس، دی و کگهر بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل  فرابورس  داشتند. 

در بین نمادهای پرتراکنش بورس امروز نیز خزامیا بیشترین تراکنش را داشت و خودرو و خساپا در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در فرابورس نیز دی، کرمان و گدنا بیشترین تراکنش را داشتند.  

بورس

ارزش معاملات بازار 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 40 هزار و 901 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 16 هزار و 684 میلیارد تومان بود که 41 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

ارزش معاملات خرد نیز با افزایش 27 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 17 هزار و 488 میلیارد تومان رسید. 

جدول معاملات 

در معاملات امروز نماد دی (بانک دی) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را نیز به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 621 میلیارد تومان بود. 

پس از دی، خزامیا بیشترین ارزش معاملات را داشت و دی رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن دو نماد خساپا و وبملت در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات نیز سهام دی (بانک دی) با تعداد 4 میلیارد و 282 میلیون و 540 هزار و 796 سهم در صدر قرار گرفته است. شستا در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به خساپا تعلق داشت. دو نماد کرمان و خودرو  نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند. 

عرضه و تقاضای بازار 

در معاملات یکشنبه، 303 نماد صف خرید داشتند و 55 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد 662 درصدی نسبت به روز قبل به 2 هزار و 842 میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش 89 درصدی به 397 میلیارد تومان رسید. 

نقشه بازار سهام بر مبنای ارزش معاملات

بورس