به گزارش اکوایران؛ بازار سهام روز یکشنبه از نظر روند معاملات با تفاوت‌های زیادی نسبت به معاملات روز‌های قبل همراه بوده است. فعالان بازار سهام مدت‌ها است که به نوسانات سنگین بورس تهران عادت کرده‌اند. بازاری که به نسبت اکثر بورس‌های جهانی با تغییرات شدید‌تری همراه بوده است.

بازار‌های سهامی در جهان به سمت افزایش کارا بودن حرکت کرده‌اند و ما در اکثر کشور‌های توسعه یافته شاهد وجود چندین بازار سهامی کارای قوی و متشکل هستیم. بازار سهامی کارا به بازار دوطرفه‌ای گفته می‌شود که اطلاعات پنهانی در پشت پرده معاملات سهام وجود نداشته باشد که بتواند بازدهی خاصی را ایجاد کند. در این بازار اخبار بلافاصله و کاملاً شفاف منتشر می‌شود و تأثیر این اخبار بر قیمت سهام نیز بدون وقفه‌ای با عرضه و تقاضا در معاملات نقش می‌بندد.

کارایی در بازار‌های سهامی

مفهوم کارایی را می‌توان یکی از مفاهیم نسبی در زمینه بازار‌های مالی دانست. سنجش این مفهوم نیز به صورت اسمی و با دسته بندی بازار کارای قوی، بازار نیمه کارا و بازار کارای ضعیف انجام می‌شود. با این وجود نمی‌توان بازاری را کاملاً و 100 درصد کارا دانست. از طرفی با توجه به نیاز دوطرفه بودن معاملات در بازار سهام، که نیاز اساسی و اولیه بازار‌های مالی برای افزایش کارایی و رسیدن به سطح مقبول آن شناخته می‌شود؛ و عدم امکان راه اندازی معاملات دوطرفه در بورس تهران؛ می‌توان بازار سهام کشورمان را یکی از بازار‌های سهامی کارای ضعیف دانست. کارایی ضعیف بازارسهام بورس تهران و فرابورس ایران از عوامل بسیاری نشأت گرفته یکی از عوامل اساسی را می‌توان نبود معاملات دوطرفه دانست.

دلیل بیان کارایی بورس تهران شرایط سختی است که سهامداران و فعالان بازار سهام در این سال‌ها پشت سرگذاشته‌اند. معاملات سهامی در بورس تهران روزانه با نوسانات سنگینی همراه است. این تغییر چهره روزانه بازار و تغییرات عجیب معاملات هر سهام سوالات زیادی را در ذهن‌ها ایجاد می‌کند و بازار سهام کشورمان را تبدیل به یک بازار هزار چهره کرده است که معاملات یک سهم می‌تواند بلافاصله از صف فروش به صف خرید بنشیند، در حالی که هیچ تغییر با اهمیتی در شرایط بنیادی شرکت و سایر عوامل ارزش‌گذاری سهام آن رخ نداده باشد.

غلبه روند بازار بر ارزش بنیادی شرکت‌ها

منطقی است که تأثیر تغییرات بنیادی اعم از تغییرات بنیادی داخلی یک شرکت، تغییرات داخلی صنعت، تغییرات شرایط اقتصادی کشور؛ بر روند تغییرات قیمتی یک سهم بیشترین اثر را داشته باشد و اثر روند شاخص‌‌های سهامی بازار بر قیمت سهم کمتر باشد که در نهایت روند شاخص‌ها، نشأت گرفته از تغییرات منطقی مؤثر از بنیاد سهامِ بازار باشد. با این حال، در بورس تهران شاهدیم که روند بازار همیشه بر ارزش بنیادی یک سهم غلبه داشته است.

مصوبه‌ای برای مثبت شدن بازار سرمایه

روز شنبه، معاملات سهامی با ریزش شاخص‌های آماری همراه بود. در این میان صنایع سنگین بازار با کاهش مالکیت حقیقی و افت تراز شاخص صنعت مواجه بودند. با این وجود در معاملات دیروز نقشه پایانی 4 صنعت فرآورده‌های نفتی، سرمایه‌گذاری‌ها، شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی و سایر واسطه‌گری‌های مالی بدون لکّه قرمز و تماماً سبز پوش بود. علاوه بر این چهار صنعت، صنایع زراعت، مواد دارویی و بزرگترین صنعت بورس تهران یعنی، صنعت محصولات شیمیایی با تعداد اندکی نماد منفی به کار خود پایان دادند.

شیمیاییزراعتدارویی