اکوایران؛ داده‌های گمرک نشان می‌دهد در بازه زمانی مورد بررسی ارزش تجارت خارجی کشور (کالاهای غیرنفتی) به 48 میلیارد و 250 میلیون دلار رسید، که نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ ارزش و وزن رشد داشته است. براساس داده‌های گمرک در بازه زمانی مورد بررسی در مجموع 15 میلیون و 688 هزار تن کالا به ارزش 26 میلیارد و 317 میلیون دلار وارد کشور شده است که به ترتیب 7.9 درصد از نظر ارزش و 5.5 درصد از نظر وزن نسبت به دوره مشابه قبل افزایش یافته است. 

روند واردات گوشت قرمز

داده‌های گمرک نشان می‌دهد در بازه زمانی مورد بررسی مجموع واردات گوشت قرمز 565 هزار و 700 دلار بوده و در میان انواع گوشت وارداتی «قطعات بی استخوان منجمد از نوع گاو» بیشترین سهم را در سبد واردات گوشت قرمز داشته است.

کمبود و افزایش قیمت گوشت در بازار موجب شد تا واردات این کالای اساسی در دستور کار متولیان این بخش قرار گیرد تا با عرضه گوشت قیمت تنظیم بازار شاهد کنترل قیمت آن باشیم. هرچند در ماه‌های اخیر شاهد عرضه گوشت گرم در کنار گوشت یخ زده در بازار با قیمت تنظیم بازار بودیم، اما این روش هم نتوانست قیمت گوشت قرمز را در بازار آزاد کنترل کند و همچنان شاهد عرضه گوشت 600 هزار تومانی در بازار هستیم.

براساس داده‌های گمرک در بازه زمانی مورد بررسی 275 میلیون و 400 هزار دلار «سایر قطعات بی استخوان منجمد از نوع گاو» وارد کشور شده و بیشترین سهم در میان واردات گوشت را به خود اختصاص داده است.

ارزیابی‌ها همچنین نشان می‌دهد «لاشه و شقه بره، تازه و سرد کرده» هم در مدت زمان مورد بررسی برابر با 149 میلیون دلار بوده، از سوی دیگر با توجه به داده‌های گمرک می‌توان گفت 74 میلیون و 200 هزار دلار «سایر انواع گوشت» نیز در مدت زمان مورد بررسی وارد کشور شده است.

با توجه به داده‌های گمرک می‌توان گفت در 5 ماه نخست سال جاری ارزش «لاشه یا شقه گوساله تازه یا سرد کرده» هم برابر با 51 میلیون و 100 هزار دلار بوده و در این مدت 13 میلیون و 600 هزار دلار «سایر قطعات گوشت‌های از نوع گوسفند، منجمد به صورت با استخوان» وارد شده است. از سوی دیگر ارزش «سایر قطعات با استخوان» هم در مدت زمان مورد بررسی 2 میلیون 300 هزار دلار برآورد شده است.

photo_۲۰۲۴-۱۰-۰۷_۱۳-۱۶-۵۶