به گزارش اکوایران، دانشمندان ژاپنی توانسته‌اند یکی از غیرمعمول‌ترین ابزارهای فضایی را توسعه دهند؛ یک ماهواره کوچک که از الوار ساخته شده است.

به نوشته گاردین، این ماهواره موسوم به «لیگنوسَت» (‌LignoSat) از چوب ماگنولیا ساخته شده است. در آزمایشاتی که در ایستگاه فضایی بین‌المللی انجام شده، مشخص شده است که این چوب به شکل ویژه‌ای پایداری خود را حفظ می‌کند و در برابر ترک خوردن مقاوم است. در حال حاضر نیز برنامه‌های پرتاب این ماهواره به فضا توسط یک راکت آمریکایی در حال نهایی شدن است.

این ماهواره چوبی توسط محققان دانشگاه کیوتو ساخته شده و هدف از ساخت آن پی بردن به این موضوع است که آیا مواد زیست تخریب‌پذیر مانند چوب می‌توانند به عنوان جایگزین‌هایی برای فلز در ساخت ماهواره‌ها باشند یا خیر.  

یکی از فضانوردان ژاپنی و مهندس هوا فضای دانشگاه کیوتو اعلام کرده: «تمام ماهواره‌هایی که دوباره وارد جو زمین می‌شوند، ذرات ریز آلومینیوم اکسید ایجاد می‌کنند که می‌تواند برای سال‌ها در اتمسفر بالایی کره زمین شناور بمانند. این ذرات در نهایت باعث آلوده شدن محیط زیست در کره زمین می‌شوند.»

برای غلبه بر این مشکل، محققان دانشگاه کیوتو پروژه‌ای را آغاز کردند تا متوجه شوند انواع مختلف چوب تا چه اندازه می‌توانند در برابر شرایط دشوار قرار گرفتن در فضا و گردش در مدار زمین مقاومت کنند. نخستین تست‌ها در آزمایشگاه‌هایی انجام شده که محیط فضا را بازسازی کرده بودند و هیچ نشانه‌ای از تغییر قابل اندازه‌گیری یا آسیب به این نمونه‌های چوب دیده نشد.

پس از این آزمایشات، نمونه‌های چوب به ایستگاه فضایی بین‌المللی ارسال شدند و طی یک سال در آنجا از نظر مقاومت و قابلیت استفاده شدن در ساخت یک ماهواره، مورد آزمایش قرار گرفتند. در این آزمایشات هم هیچ نشانه‌ای از آسیب دیده نشد که علت آن را می‌توان به نبود اکسیژن و ارگانیسم زنده در فضا برای آسیب رساندن به چوب دانست.

انتظار می‌رود این ماهواره که به اندازه یک ماگ قهوه است، برای دست‌کم شش ماه در فضا فعالیت کند و سپس اجازه ورود به اتمسفر بالایی زمین را پیدا خواهد کرد.

اگر ماهواره لیگنوسَت عملکرد مد نظر را داشته باشد، شرایط برای استفاده از چوب در ساخت ماهواره‌ها فراهم می‌شود. تخمین زده می‌شود که در سال‌های آتی بیش از 2 هزار فضاپیما در هر سال به فضا پرتاب شوند و ذرات ریز آلومینیوم اکسید که آن‌ها در اتمسفر بالایی زمین ایجاد می‌کنند، می‌تواند مشکلات زیست‌محیطی اساسی به وجود آورد. یکی از تأثیرات زیست‌محیطی بالقوه ورود ذرات آلومینیومی به اتمسفر، آسیب جدی به لایه ازون است.