به گزارش اکوایران، هفته دشواری که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده پشت سر گذشت، سرشار از اخبار بدی برای بازگشت دوباره او بود.

بنا بر گزارش سی ان ان، کسب و کار خانوادگی ترامپ در روز چهارشنبه به جرم کلاه برداری مالیاتی مجرم شناخته شد. در همان روز کاندیدای دست نشانده ترامپ در ایالت جورجیا که ایالتی جمهوری‌خواه است در انتخابات سنا شکست خورد.

همچنین کمیته ۶ ژانویه مجلس که در راستای حمله به کنگره تشکیل شده بود هم تصمیم گرفت تا پرونده کیفری ترامپ یا نزدیکان همکار او را به وزارت دادگستری ارجاع دهند.از طرفی اظهار نظر ترامپ در مورد تعلیق قانون اساسی که مرتبط با تقلب در انتخابات ۲۰۲۰ است جمهوری‌خواهان را شرمسار و حیران کرده است.

نمی‌توان گفت آیا مردی که نمایشنامه سیاسی آمریکا را  تغییر داده، حال می‌تواند از این هفته‌های سخت جان سالم به در ببرد و به عرصه سیاست برگردد؟

شکست سیاسی ترامپیسم در جورجیا

اسکات جنینگز، تحلیلگر ارشد  سی ان ان که جمهوری‌خواه است، درباره انتخابات جورجیا می‌گوید: فکر می‌کنم این ایالت، بعد از انتخابات میان‌دوره ای و عدم پیروزی ترامپ در این ایالت در انتخابات ۲۰۲۰ ، می‌شود از آن به‌عنوان ایالتی یاد کرد که سرانجام دونالد ترامپ را عقب راند. او همچنین گفت که جورجیا ایالتی نیست که جمهوری خواهان در حالت عادی آن را از دست بدهند.

جف دانکن، جانشین فرماندار جورجیا، گفت: هر جمهوری‌خواه در این کشور باید دونالد ترامپ رابرای شکست در انتخابات مسئول بداند.

محکومیت هیئت منصفه علیه ترامپ

ترامپ تمام این وقایع و اتهامات را با استناد به کارزار انتخاباتی‌اش برای انتخابات آینده رد خواهد کرد، اما ممکن نیست از این بهانه بتواند در مقابل هیئت منصفه نیز استفاده کند؛ چرا که این پرونده براساس شهادت مدیر ارشد مالی سابق ترامپ که چندین دهه با آن کار کرده ساخته شده است.

در این پرونده بنا به تحقیقات دادستان‌های منهتن اعلام کردند که حقوق و مزایای سخاوتمندانه‌ای به کارمندان ترامپ پرداخت شده اما به عنوان درآمد به مقامات مالیاتی گزارش نشده است. نه ترامپ و نه خانواده اش شخصا در این پرونده متهم نشدند.اما ترامپ و سه فرزندش با یک دادخواست مدنی جداگانه از سوی دادستان کل نیویورک مواجه هستند.

حمله به کنگره و کمیته ۶ ژانویه

حال مطرح است که بررسی‌های کمیته منتخب کنگره و وزارت دادگستری، منجر به اتهامات فدرال به دلیل تلاش ترامپ برای لغو انتخابات ۲۰۲۰ و نقش او به عنوان الهام بخش آشوبگران خواهد شد یا خیر.

کمیته ۶ ژانویه می‌تواند توصیه کند که وزارت دادگستری اتهاماتی را علیه ترامپ یا متحدانش مطرح کند و سی ان ان گزارش داده است که اعضای این هیات توافق گسترده‌ای داشته‌اند که ترامپ و برخی از نزدیکانش با اعمال توطئه برای جلوگیری از انتقال مسالمت آمیز قدرت مرتکب جرم شده اند.

درخواست تعلیق قانون اساسی آمریکا

ترامپ به جای تمرکز بر انتخابات بعدی، همچنان به جبران شکست ۲۰۲۰ خود ادامه می دهد. وسواس ترامپ نسبت به شکست در انتخابات همچنان در اظهارات او موج می زند و برنامه او برای تحکیم قدرتش در حزب را پیچیده می‌کند.

درخواست عجیب ترامپ برای پایان دادن به قانون اساسی به خاطر انتخابات ۲۰۲۰، در حزبی مطرح شده که وفاداری زیادی به اسناد بنیان گذاران آمریکا دارند. میچ مک کانل، رهبر اقلیت جمهوری‌خواه سنا، روز سه شنبه به خبرنگاران گفت: اگر شما مایل به حمایت از قانون اساسی نباشید، سوگند ریاست برای شما جمهوری بسیار سخت خواهد بود.

اختلاف در حزب 

کوین مک‌کارتی رهبر جمهوری|‌خواهان کنگره برای رسیدن به کرسی ریاست نیازمند به ۲۱۸ رای از ۲۲۲ جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان است. حال مشکل او این است که در حزب حدود ۴۰ وفادار به ترامپ وجود دارد که خواهان تضمین هایی هستند که برای مک کارتی به دست آوردن آن‌ها دشوار است.

کوین مک‌کارتی، جمهوری‌خواه کالیفرنیایی در پاسخ به سوال در مورد اظهارات ترامپ به سی ان ان گفت: من به طور کامل از قانون اساسی حمایت ‌می‌کنم. وقتی سی ان ان در مورد این اظهارات ترامپ از دیگر جمهوری‌خواهان ارشد سوال کرد آن‌ها به شدت غافلگیر شدند. همچنین استیو اسکالیس، نماینده شماره ۲ جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان -گزینه احتمالی برای جایگزینی مک‌کارتی- گفت: که از پایان دادن به قانون اساسی و اظهارات ترامپی‌ها حمایت نمی‌|کند. جمهوری خواهان لوئیزیانا هم از اظهار نظر در مورد اینکه آیا ترامپ باید از حالت انکار انتخابات ۲۰۲۰ خارج شود، خودداری کردند.

ترامپ اول هفته را به بدی پایان هفته گذشته آغاز کرد. این در حالی است که او سودای بازگشت به کاخ سفید را دارد. باید دید او از آوار این هفته ها جان سالم به در می برد یا در آغاز راه پایان حیات سیاسی خود است.