به گزارش اکوایران: هزینه‌ی حمایت از دونالد ترامپ برای حزب جمهوری‌خواه روز به روز در حال افزایش است. هفته‌ی پر آشوبی که رئیس جمهور سابق سپری کرد شواهد تازه‌ای به دست داد که نشان می‌دهند ارتباط حزب با او - و احتمالا کمپین او در سال 2024 – تا چه اندازه می‌تواند برای جمهوری‌خواهان مخرب باشد.

یک دادگاه در منهتن نیویورک در روز سه شنبه، دو شرکت هولدینگ ترامپ را برای فرار مالیاتی و جعل اسناد مالیاتی مجرم شناخت، هرچند شخص ترامپ و خانواده‌اش در این پرونده متهم شناخته نشدند.

در همان روز نامزد منتخب ترامپ، ستاره سابق فوتبال آمریکایی، هرشل واکر در دور دوم انتخابات سنا در جورجیا، ، به سناتور رافائل وارناک شکست خورد و اکثریت ۵۱ کرسی در سنا را به دموکرات‌ها داد.

روز چهارشنبه، واشنگتن پست گزارش داد که تیمی از بازرسان به دستور یک قاضی فدرال در یک انبار متعلق به آقای ترامپ در فلوریدا، دو سند با مهر محرمانه پیدا کردند.

بنا به تحلیلی از خبرگزاری سی‌ان‌ان همه‌ی این‌ها در کنار هم، برای کسانی که معتقدند ترامپ هنوز بهترین امید جمهوری‌خواهان برای برگشتن به کاخ سفید است خبر خوبی نیست. حالا می‌توان به جرئت گفت رئیس جمهور سابق در سه دوره انتخابات  2018، 2020 و 2022 بار روی دوش جمهوری‌خواهان بوده و چه بسا به قیمت کم شدن قیمت قدرت سیاسی‌شان تمام شده است. بار سنگین جنجال‌هایی که ترامپ با خود به همراه دارد در این هفته بسیار سنگین تر شد و به نظر نمی‌رسد این جنجال‌ها انتهایی داشته باشند.

این هفته برای ترامپ تنها یک استثنأ هم نبود. به عنوان مثال، تصمیم چند هفته پیش او برای صرف شام با کانیه وست، خواننده‌ی رپ، -بلافاصله پس از اظهار نظرهای یهودی‌ستیزانه‌ی او- در کنار، نیک فوئنتس -فعال سیاسی‌ای که معتقد است آمریکا در وهله اول متعلق به سفید پوستان است.

حالا چرا همه اینها اکنون مهم اند؟ هر چه نباشد، جنجال و هیاهو برگ برنده‌ی اصلی ترامپ هستند. او به عنوان یک تاجر، سلبریتی تلویزیونی و رئیس جمهور، همیشه روی جنجال درست کردن به عنوان استراتژی اصلی خود برای جلب توجه مردم ورسانه‌ها حساب کرده است. ترامپ از تحقیقات قضایی و اتهاماتی که برایش مطرح می‌شود به‌عنوان مبنایی استفاده کرده است تا خود را یک چهره مخالف سیستم و نهادهای قدرت نشان دهد که می‌تواند افراد معمولی می‌توانند با او همدردی کنند.

ترامپ هیچوقت تلاش نمی‌کند که مردم دوستش داشته باشند، بلکه از حرف‌های تند و عصبانیتی که در مخاطب ایجاد می‌کند برای رسیدن به اهدافش استفاده می‌کند. او با همین روش‌ها توانسته است دو بار نامزد ریاست جمهوری جمهوریخواهان و یک‌بار رئیس جمهور ایالات متحده شود.

در حالی که بسیاری گمانه می‌زنند که آیا ترامپ بالاخره «از حدش فراتر رفته»، این مسئله هرگز برای افراد قدرتمند حزب جمهوری‌خواه مانند سناتور میچ مک کانل، عامل نگرانی نبوده است.

download (8)

هیچ یک از اتفاقی که در هفته‌های اخیر برای ترامپ رخ دادند تازگی نداشتند. او از همان لحظه‌ای که پا به عرصه سیاست گذاشت درگیر رسوایی بود. ترامپ به عنوان رئیس جمهور دائماً روی مرزهای حدود قدرتش حرکت می‌کرد و سابقه‌ی استناد به روایت‌های ضد یهودی را در سخنانش دارد.

اما حالا ممکن است یک سری چیزها تغییر کرده باشند. انتخابات میان دوره ای 2022 می تواند به نقطه‌ی واگرایی ترامپ و حزب جمهوری‌خواه تبدیل شود. در سیاست جمهوری خواهان، قدرت حزبی مهم‌ترین عامل تصمیم‌گیری‌ها است

در طول شش سال گذشته، مقامات جمهوری خواه و سایر دست‌اندرکاران حزب یاد گرفته‌اند که ترامپ را تحمل کنند، زیرا تصور می‌کردند که او می‌تواند برایشان پیروزی کسب کند و پایگاه طرفدارانش می‌تواند به آن‌ها برای پیروزی در انتخابات‌ها کمک کند. جمهوری‌خواهان در این مدت نشان دادند که برای محافظت از او، تقریباً هر چیزی را تحمل می کنند، حتی تلاش برای بر هم زدن نظام انتخاباتی.

هفته‌هایی مانند این ممکن است قرارداد فعلی را از بین ببرد. اکنون که جمهوری‌خواهان دیگری مانند ران دیسانتیس، فرماندار فلوریدا وجود دارند که می‌توانند ترامپیسم را به شیوه‌ای مؤثرتر انجام دهند، جایگاه رئیس‌جمهور سابق در درون حزب ناگزیر سست‌تر می‌شود. صحبت‌های فزاینده‌ای برای برداشتن این بار از روی دوش حزب شنیده می‌شود، از جمله پیام‌هایی که در رسانه‌های محافظه‌کار منتشر می‌شود و از جایگزینی ترامپ صحبت می‌کنند.

مطمئناً هیچ یک از این‌ها به معنای پایان کار دونالد ترامپ نیست. همانطور که بسیاری از مفسران استدلال کرده‌اند سناریوهای متعددی وجود دارند که ترامپ از طریق آنها می‌توان نامزدی سال 2024 را به دست آورد.

ترامپ در گذشته ثابت کرده که در مدیریت دوره‌های سخت مقاوم است و با اظهارات عجیبش مانند درخواست تعلیق قانون اساسی نشان داده که هنوز در جلب توجه رسانه‌ها خبره است. طرفدارانش همچنان پرشور هستند و مشخص نیست که چه تعداد از جمهوری خواهان واقعاً مایل‌اند به طور جدی راه خود را از او جدا کنند. هر آلترناتیو دیگری برای ترامپ ممکن است در تئوری خوب به نظر برسد اما این احتمال هم وجود دارد که مانند ریک پری، فرماندار سابق تگزاس و یا جب بوش، فرماندار سابق فلوریدا، در انتخابات درون حزبی سال 2016  در برابر ترامپ از شانس‌های اصلی نامزدی حزب به چهره‌هایی در حاشیه بدل شوند.

با این حال، ناامیدی از او در حال افزایش است. علاوه بر مشکلات حقوقی و قانونی و تمام چالش‌های سیاسی پیش روی ترامپ، در حال حاضر شاید این انتخابات اخیر کنگره باشد که او را در معرض بیشترین خطر در حزب قرار داده است. جمهوری خواهان بیش از دزدیدن مدارک محرمانه، تقلب مالیاتی و هم‌نشینی با نژادپرستان، به این اهمیت می‌دهند که چطور حمایت از نامزدهای نزدیک به ترامپ باعث شد اکثریت سنا و تعدادی از کرسی‌های مجلس را از دست بدهند. مک‌کانل ممکن است خیلی چیزها را ببخشد، اما این که مجبور است دوباره حزب اقلیت را در سنا رهبری کند را نمی‌بخشد.