به گزارش اکوایران، از سرگیری مجدد حملات ترکیه به شمال شرق سوریه توجهات و نگرانی‌ها را به سمت نبرد با داعش معطوف کرده است. این درحالی‌ است که ترکیه و نیروهای کرد هرکدام به دنبال پرچم رهبری در مبارزه با داعش هستند.

به نوشته میدل ایست آی، ترکیه که ماه‌ها تهدید به حمله زمینی جدید در سوریه کرده است، بلافاصله پس از انفجار استانبول در ماه نوامبر که شش نفر را کشت و ده‌ها تن دیگر را زخمی کرد، حملات توپخانه‌ای و هوایی خود را در آنجا تسریع بخشید.

ترکیه یگان‌های مدافع خلق، «ی‌پ‌گ» را مسئول این حمله می‌داند و این گروه را شاخه بزرگ‌تر حزب کارگران کردستان، «پ‌ک‌ک» می‌داند، یک حزب مسلح کرد که دهه‌ها در جنگ با دولت ترکیه بوده است.

«ی‌پ‌گ» همچنین جزء اصلی نیروهای دموکراتیک سوریه - اس‌دی‌اف - شریک ائتلاف بین‌المللی به رهبری ایالات متحده است که با داعش می‌جنگد.

هم نیروهای دولتی سوریه و هم جنگجویان ی‌پ‌گ در اقدام انتقام‌جویانه ترکیه برای بمباران استانبول کشته شدند. پ‌ک‌ک، ی‌پ‌گ و نیروهای دموکراتیک سوریه هرگونه دخالت در این موضوع را رد کردند.

اکنون، با نزدیک‌شدن به حمله زمینی، پ‌ک‌ک و ترکیه مشروعیت بخشیدن به فعالیت‌های منطقه‌ای خود را به مبارزه با تهدید داعش گره زده‌اند. اقدامات قدرت‌های منطقه‌ای و سیاسی در رهبری علیه داعش، حداقل در تئوری به نفع ۸۴ کشور عضو ائتلاف، به‌ویژه آمریکا است.

منطقه حائل در سوریه

ترکیه اولین حمله خود به سوریه را در سال ۲۰۱۶ باهدف محروم‌کردن جنگجویان کرد از یک پایگاه در مرز خود آغاز کرد. دو حمله نظامی دیگر در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ انجام شد که به ترکیه و گروه‌های مسلح متحد آن کنترل بخش‌های وسیعی از خاک سوریه را داد.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه گفته است که ترکیه به هدف قراردادن نیروهای ی‌پ‌گ در منطقه ۳۰ کیلومتری جنوب مرز خود ادامه خواهد داد؛ این منطقه در سال ۲۰۱۸ در مذاکرات با روسیه - حامی دولت اسد - به عنوان منطقه حائل اعلام شد.

اردوغان هفته گذشته گفت که آنکارا خواهان عادی‌سازی روابط با دولت سوریه از طریق تماس‌های سه‌جانبه است که شامل روسیه نیز می‌شود. او در ماه اوت گفت که آنکارا به دنبال برکناری اسد نیست؛ این تغییر سیاست ده‌ساله او در حمایت از قیام علیه دولت اسد است.

جنگ کلمات

در اوایل امسال با فرار زندانیان داعش و بمباران‌های روزانه در شمال شرق سوریه، داعش نشان داد که با وجود ازدست‌دادن قلمرو خود همچنان خطری برای منطقه است.

هم ترکیه و هم نیروهای اس‌دی‌اف تأکید کرده‌اند که آنها همچنان تهدید اصلی برای موجودیت داعش هستند.

خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه اخیراً گفت که ترکیه «تنها کشوری است که با داعش می‌جنگد» و به کشورهای متحد هشدار داد که از پ‌ک‌ک حمایت نکنند. آکار گفت: ترکیه که ۴۵۰۰ تروریست رادیکال داعش را در شمال عراق و سوریه خنثی کرده است، آماده هرگونه همکاری برای مبارزه با داعش و سایر سازمان‌های تروریستی است.

مقامات ترکیه به دنبال انحصار مبارزه با داعش و ازبین‌بردن تهدید پ.ک.ک در مرزهای جنوبی خود هستند. اهمیت این مسئله به انتخابات سال آینده و پیروزی حزب عدالت و توسعه اردوغان برمی‌گردد.

نیروهای دموکراتیک سوریه به نوبه خود هشدار داده‌اند که تهاجم زمینی ترکیه، مبارزه این کشور با داعش را به خطر می‌اندازد و منابع را در حفاظت از زندانی که جنگجویان داعش در آن نگهداری می‌شود، منحرف می‌کند.

تعداد فزاینده‌ای از مقامات اس‌دی‌اف تهدید کرده‌اند که در صورت عدم مداخله بین‌المللی برای توقف حملات ترکیه، وظایف خود را کنار خواهند گذاشت.

آمریکا برای حمایت از اس‌دی‌اف وارد جنگ نخواهد شد

به نظر می‌رسد که نیروهای دموکراتیک سوریه نسبت به گذشته نفوذ کمتری بر آمریکا دارند.در ۲ دسامبر، اس‌دی‌اف و نیروهای آمریکایی اعلام کردند که به دلیل تجاوز ترکیه به منطقه، عملیات مشترک علیه داعش در سوریه را متوقف می‌کنند.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا اخیراً به همتای ترک خود گفت که ایالات متحده به شدت مخالف با عملیات نظامی جدید ترکیه در سوریه است.

سخنگوی پنتاگون در نوامبر گفت که تهاجم زمینی دستاوردهای سختی را که جهان علیه داعش به دست آورده است به خطر می‌اندازد و منطقه را بی‌ثبات می‌کند.

حمله اخیر پهپاد ترکیه به پایگاهی در حسکه سوریه در فاصله ۳۰۰ متری نیروهای آمریکایی انجام شد. پنتاگون بدون نام‌بردن از متحد خود در ناتو - ترکیه - ، گفت که این حمله نیروهای آمریکایی را تهدید کرده است.

اما درحالی‌که ائتلاف خواهان تنش‌زدایی است، بعید است که ایالات متحده موضع سختی بر علیه ترکیه اتخاذ کند. امروزه تمرکز واشنگتن بر اوکراین است، جایی که ترکیه یک بازیگر کلیدی است. اردوغان یکی از معدود رهبران بین‌المللی است که هنوز با پوتین صحبت می‌کند.

بنابراین، درحالی‌که ایالات متحده قبلاً تلاش کرده بود تا از تشدید تنش بین ترک‌ها و کردها در جریان آتش‌سوزی‌های قبلی جلوگیری کند، تحلیلگران و مقامات سابق ایالات متحده این بار به میانجیگری واشنگتن خوش‌بین نیستند.