به گزارش اکوایران، وزیر دفاع ایران پیشنهاد کرده که سازمان همکاری شانگهای نقش خود را به عنوان یک سازمان دریایی با هدف نمایش قدرت در برابر غرب برجسته تر کند.

ایران اخیرا به سازمان همکاری شانگهای پیوسته است؛ یکی از چند سازمانی که چین و روسیه تلاش دارند با توسل بدان‌ها دنیایی چند‌قطبی را به عنوان بخشی از نظم جهانی جدید برای جایگزینی ایالات متحده تعریف کنند. در همین راستا سازمان‌هایی چون بریکس و سیکا نیز ایجاد شدند.

سازمان همکاری شانگهای، سازمانی است که در حوزه مسائل دفاعی و اقتصادی فعالیت دارد و از منظر جغرافیایی و جمعیتی بزرگ ترین سازمان منطقه ای جهانی محسوب می شود. چین، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان، هند و پاکستان همگی عضو این سازمان هستند. ایران نیز اخیرا در سال 2022 به این نهاد پیوست.

سال گذشته مقاله‌ای در CYIS اشاره کرده که همکاری در حوزه امنیت دریایی، حوزه‌ای مناسب برای فعالیت میان سازمان همکاری شانگهای و انجمن کشورهای جنوب شرق آسیا است. در چارچوب سازمان همکاری شانگهای، ایران، پاکستان، هند، چین و روسیه از جمله کشورهای ساحلی‌اند، در حالی که بازیگران واقع در جغرافیای جنوب شرقی در محل اتصال اقیانوس هند و آرام قرار دارند. در این مقاله عنوان شده که این سازمان -که در چارچوبش خلیج فارس، اقیانوس هند و آرام قرار دارند- نوعی منطقه ترکیبی دریایی وجود دارد. این فضای مشترک دریایی چندین چالش غیرسنتی را برای این سازمان ایجاد خواهد کرد؛ چالش‌هایی چون مقابله با دزدی دریایی، فعالیت‌های تروریستی در دریا، مهاجرت غیرقانونی، ماهی‌گیری غیرقانونی، قاچاق و بلایای طبیعی و مصنوعی. از همین رو سازمان همکاری شانگهای و حتی آسه آن در موقعیت مناسبی برای همکاری جهت پرداختن به چالش های امنیتی مشترک به عنوان جامعه بزرگ تر امنیتی اوراسیا قرار دارند.

با این همه آن‌گونه که جروزالم‌پست مدعی است، این نهاد هنوز دارای ساز و کار امنیتی نیست. در همین راستا شبکه خبری المیادین اعلام کرد که محمدرضا قرایی آشتیانی، وزیر دفاع ایران به دنبال ابتکارعمل‌های دفاعی مستحکم بیش‌تری است تا آن‌ها را در قالب سازمان همکاری شانگهای اجرایی کند. این تصمیم بخشی از تاکتیک‌های تازه ایران است که می خواهد در بیروت و مسقط هم اجرایی‌شان کند، دو کشوری که حسین امیر عبداللهیان به تازگی از آن‌ها دیدار داشت.

آشتیانی با تاکید بر این گزاره که شانگهای به سازمانی تاثیرگذار در تحولات و معادلات جهانی تبدیل شده، به این حقیقت اشاره کرد که گسترش و تقویت این نهاد می‌تواند گام موثری برای ارتقا و پیشبرد رویکرد چندجانبه‌گرایی در عرصه بین‌الملل تلقی شود. این رسانه اسرائیلی با استناد به اظهارات اخیر وزیر دفاع ایران، مدعی شد که امروز ایرانی‌ها می خواهند از سازمان همکاری شانگهای برای افزایش همکاری‌های دفاعی و نظامی‌شان استفاده کنند.

به ادعای این رسانه، هند نیز در این فرایند نقش دارد، با این همه دهلی‌نو به غرب نزدیک است و شریک استراتژیک تل‌آویو در پیمان I2U2 محسوب می شود.این کشور هم‌چنین در گروه کواد در کنار بازیگرانی چون ژاپن، ایالات متحده و استرالیت قرار دارد.

جروزالم‌پست در ادامه ادعای خود آورده که ایران مامویت متفاوتی دارد و از همین رو وزیر دفاع ایران تاکید می‌کند جهان دیگر توسط غرب اداره نمی‌شود و دیگر شاهد ساختار تک‌قطبی تحت سلطه آمریکا نیست. وزیر دفاع ایران از سازمان همکاری شانگهای خواسته تا پلورالیسم جهانی و توازن قدرت را ارتقا داده و امیدوار است کمربند امنیتی دریایی شانگهای تاثیر گذار باشد.

وزیر دفاع ایران خاطر نشان کرده که بخش بزرگی از تجارت جهانی به سازمان همکاری شانگهای مرتبط است. به گفته آشتیانی زمان چندجانبه‌گرایی جهانی و توازن قوا فرا رسیده است.