به گزارش اکوایران، در بحبوحه نگرانی‌ها مبنی بر اینکه پیروزی احتمالی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا می‌تواند حمایت غرب از کیف را کاهش دهد، یک مقام ارشد وزارت خارجه ایالات متحده در روز سه‌شنبه گفت که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه تا قبل از اعلام نتایج انتخابات نوامبر ۲۰۲۴، به پای میز مذاکره با اوکراین نخواهد رفت.

به نوشته رویترز، ترامپ که به دنبال انتخاب مجدد در سال ۲۰۲۴ است، به شدت از حمایت ایالات متحده از کیف انتقاد کرده است.

یک مقام ارشد آمریکایی پس از نشست وزرای خارجه ناتو در بروکسل به خبرنگاران گفت: «این ائتلاف حمایت خود از اوکراین را تکرار کرد؛ زیرا می‌دانست که توافق صلح در سال آینده بعید است».

این مقام که خواست نامش فاش نشود، گفت: «انتظار من این است که پوتین قبل از اینکه نتیجه انتخابات ما را ببیند، صلح یا صلح معناداری نکند».

این مقام در پاسخ به این سوال که آیا او نظر شخصی خود را گفته یا بیانگر دیدگاه دولت ایالات متحده است، گفت که این یک «فرض مشترک است».

این مقام بدون اشاره به نام ترامپ یا بیان اینکه نتیجه انتخابات چگونه بر حمایت از اوکراین تأثیر می‌گذارد، افزود: «این زمینه‌ای بود که باعث شد همه متحدان حمایت قوی از اوکراین را در نشست روز سه‌شنبه ناتو اعلام کردند».

نظرسنجی رویترز/ایپسوس که در اواسط نوامبر انجام شد، نشان داد که ترامپ و جو بایدن در رقابت تنگاتنگی قرار داشته و ترامپ با ۵۱ درصد به ۴۹ درصد از بایدن پیشی گرفته است. این نظرسنجی چهار درصد حاشیه خطا دارد.

از زمان تهاجم تمام‌عیار روسیه در فوریه ۲۰۲۲، بایدن کمک‌های نظامی گسترده و سایر حمایت‌ها را به کیف ارائه کرده، اما بودجه اضافی برای اوکراین توسط مجلس نمایندگان تحت کنترل جمهوری‌خواهان متوقف شده است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در اوایل ماه جاری ترامپ را که گفته بود در صورت انتخاب مجدد می‌تواند در ۲۴ ساعت به جنگ پایان دهد، به اوکراین دعوت کرد تا خودش ابعاد درگیری را ببیند.