به گزارش اکوایران، به گفتۀ یکی از مورخان معروف اروپای شرقی، اوکراین در جنگ با روسیه به پات نرسیده است چون غرب می‌تواند «پنج وزیر دیگر به صفحۀ شطرنج اضافه کند» و به یاری کی‌یف بیاید.

به نوشته گاردین، در واکنش به مصاحبۀ اخیر فرماندۀ ارشد اوکراین، ژنرال والری زالوژنی، که می‌گفت جنگ به پات رسیده، تیموتی اسنایدر، استاد دانشگاه ییل، ادعا کرد که ادامۀ سطوح بالایی از کمک نظامی به اوکراین اجازه می‌دهد دوام بیاورد.

اسنایدر در مصاحبه‌ای با گاردین گفت «من از قیاس پات متنفرم چون جنگ که بازی شطرنج نیست. در شطرنج، مهره‌های محدودی وجود دارد و علت پات هم این است که مهره‌ها در وضعیت به‌خصوصی قرار می‌گیرند.»

او گفت اما جنگ یک بازی تخته‌ای نیست و منابع و سلاح‌های در دسترس طرفین محدودیتی ندارند. «علت نفرتم از قیاس پات این است که می‌گوید نمی‌توانیم پنج وزیر دیگر به طرف اوکراینی اضافه کنیم، در حالی که هر وقت که بخواهیم می‌توانیم چنین کنیم.»

در ابتدای نوامبر، زالوژنی در مصاحبه‌ای با اکونومیست اذعان کرد ضدحملۀ تابستانی اوکراین متوقف شده است. او گفت «درست همانطور که در جنگ جهانی اول که به سطحی از فناوری رسیدیم که ما را به پات رساند» و بحثی را پیرامون درستی یا غلطی قیاس پات به راه انداخت.

اسنایدر در حالی این صحبت‌ها را بیان کرد که دومین سال جذب سرمایه برای یک سامانۀ ملی تشخیص پهپاد آغاز شده که هدفش کمک به کی‌یف است تا از این طریق بتواند جلوی حملات روسیه به شبکۀ برق کشور و دیگر تجهیزات حیاتی اوکراین را در زمستان سخت آینده بگیرد. کارزار بمباران‌های تهاجمی باعث خاموشی‌های پی‌درپی در زمستان گذشته شد.

اسنایدر گفت: «فکر می‌کنم بسیاری از اعضای حاضر در رهبری روسیه و نخبگان این کشور، صرفاً از بی‌رحمی لذت می‌برند. صرفاً از این لذت می‌برند که اوکراینی‌ها را در زمستان از آب و غذا و انرژی و گرما محروم کنند» و هدف سامانۀ تشخیص پهپاد همین بود.

در حالی که کنگرۀّ ایالات متحده دربارۀ تأیید یا رد بستۀ کمکی 61 میلیارد دلاری رئیس‌جمهور بایدن بحث می‌کنند، این مورخ آمریکایی گفت صحبت از پات در میدان نبرد، پذیرش شکست است -یک «پیشگویی انفعالی خودکامیاب» است- و سیاستمداران آمریکایی و اروپایی باید برای حمایت نظامی بلندمدت آماده باشند.

به گفتۀ اسنایدر استدلال‌های سیاسی علیه حمایت از اوکراین از جانب بعضی جمهوری‌خواهان «نیت‌های پنهانی» دارند. آنهایی که خواهان حسابرسی بر مخارج ایالات متحده در اوکراین می‌شوند، این واقعیت را مد نظر ندارند که «هرگز وزارت دفاع خودمان را حسابرسی نکرده‌ایم.»

اسنایدر گفت: «دیگران می‌گویند ما خسته‌ایم که ادعایی مسخره است. ما خسته نیستیم. فقط به سادگی حواسمان پرت می‌شود» و اضافه کرد شاید بعضی از آنهایی که چنین حرف‌هایی می‌زنند «می‌خواهند پوتین ببرد» اما «می‌ترسند چنین چیزی را به زبان بیاورند.»

اگرچه در هر دو مجلس کنگره، اکثریت خواهان ادامۀ حمایت از اوکراین است، تعداد قابل توجهی از جمهوری‌خواهان مخالف کمک نظامی‌اند. در اوایل همین هفته، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده هشدار داد که «هر هفته‌ای که می‌گذرد» تأمین مالی کامل اوکراین «سخت‌تر و سخت‌تر» می‌شود.

به گفتۀ اسنایدر، شکست در حمایت از اوکراین باعث می‌شود در سیاست خارجی فاجعه‌ای بلندمدت‌تر و بزرگ‌تر از حمله به عراق رقم بخورد. این مورخ افزود «میزان شکست آمریکایی‌ها از لحاظ اعتبار، دموکراسی، بازدارندگی چین، بازدارندگی روسیه و عملاً همه چیز تکان دهنده خواهد بود.»

اگرچه این مورخ اذعان کرد که سرعت پیش‌روی زمینی کی‌یف کم شده است و عامل اصلی‌اش هم دشواری پاکسازی کمربندهای مینی عمیق روسیه است، این را هم گفت اوکراین نشان داده که در دفع تهاجم اولیه و بازپس‌گیری قلمرو نبوغ بالایی دارد.

اسنایدر گفت «مسئلۀ بزرگ و غیرقابل پیش‌بینی این است که اوکراینی‌ها نشان داده‌اند که قادر به انجام کارهایی بسیار بیشتر از انتظارمان هستند. و فکر می‌کنم باید مدام بر همین نکته تأکید کنیم. اگر می‌توانند کارهایی فراتر از انتظارمان انجام دهند، پس باید ببینیم چطور می‌توانیم کمکشان کنیم.»

اسنایدر فعالیت حرفه‌ایش را به عنوان مورخ اروپای شرقی آغاز کرد اما اخیراً بابت نوشتن کتاب در برابر استبداد و هشدار دربارۀ اقتدارگرایی خزنده در ایالات متحده پس از انتخاب دونالد ترامپ به ریاست‌جمهوری ایالات متحده مشهور شد. از آغاز جنگ او مدافع سرسخت حمایت از اوکراین بوده است.

این مورخ گفت مورخان «از دیگر کارهای اخلاقی جهان کناره» نمی‌گیرند و حقیقت نیازمند ایجاد ارتباطات واقعی و یاری رساندن در مواقع ضرورت است. او گفت «اگرچه کمک‌های انسان‌دوستانه مهم است، آدم نمی‌تواند موشک کروز را با ژاکت دفع کند.»