به گزارش اکوایران، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز یکشنبه اعلام کرد که تصمیم گرفته الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع را از سمت خود برکنار کند و این هفته از پارلمان می‌خواهد تا رستم عمروف، رئیس صندوق خصوصی‌سازی اوکراین را جایگزین او کند.

به نوشته رویترز، این اعلامیه که در سخنرانی ویدئویی عمومی شبانه او اعلام شد، زمینه را برای بزرگ‌ترین تغییر ساختار دفاعی اوکراین در طول جنگی که روسیه در فوریه 2022 آغاز کرد، آماده می‌کند.

رزنیکوف، که در نوامبر 2021 به عنوان وزیر دفاع منصوب شد و به تأمین میلیاردها دلار کمک نظامی غرب برای کمک به تلاش‌های جنگی کمک کرده است، با اتهامات اختلاس در مورد وزارتش مواجه شده است، هر چند که آن‌ها را به‌عنوان تهمت توصیف می‌کند.

زلنسکی گفت: «من تصمیم گرفتم وزیر دفاع اوکراین را جایگزین کنم. الکسی رزنیکوف بیش از 550 روز جنگ تمام عیار را پشت سر گذاشته است. من معتقدم که این وزارتخانه به رویکردهای جدید و سایر قالب‌های تعامل با ارتش و جامعه به عنوان یک کل نیاز دارد.»

تغییر وزیر دفاع باید توسط پارلمان تصویب شود و به احتمال زیاد توسط اکثریت قانونگذاران از رئیس‌جمهور حمایت خواهد شد. زلنسکی گفت انتظار دارد پارلمان انتصاب عمروف را تایید کند.

عمروف، یک قانونگذار سابق 41 ساله که یک تاتار اهل کریمه است، از سپتامبر 2022 ریاست صندوق دارایی دولتی اوکراین را بر عهده داشته و در مذاکرات حساس زمان جنگ، به عنوان مثال، قرارداد غلات دریای سیاه نقش داشته است.