به گزارش اکوایران، در بسته خبری امروز -‌2 مردادماه 1403- نگاهی انداختیم به مهم‌ترین رویدادهایی که در فضای سیاسی کشور رخ داده است.

نامزدهای وزارت گردشگری معرفی شدند

بنابه اعلام بهمن نامور مطلق، رئیس کمیته معرفی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، این کمیته با اعلام اسامی ۱. سمیع الله حسینی مکارم، ۲. سیدرضا صالحی امیری، ۳. یداله طاهرنژاد، ۴. علیرضا تابش، ۵. غلام حیدر ابراهیم بای سلامی، ۶. ولی تیموری، ۷. سیدمحمدرضا سیدحسینی، ۸. مرتضی رحمانی موحد، ۹. محمدابراهیم زارعی، ۱۰. حسن فرطوسی، ۱۱. علی رحیم پور، ۱۲. علی هاشمی بهرمانی، ۱۳. کاظم ماندگاری، ۱۴. سعید اوحدی و ۱۵. پروانه سلحشور نامزدهای نهایی این وزارتخانه را به ترتیبی که آمده اعلام کرد. این کمیته پس از اعلام اسامی نهایی، پایان فعالیت خود را اعلام کرد.

گزینه‌های نهایی برای وزارت اقتصاد مشخص شد

روز گذشته روزنامه «دنیای اقتصاد» به نقل از منابع آگاهش عبدالناصر همتی را به عنوان گزینه اصلی وزارت اقتصاد اعلام کرد.

«دنیای اقتصاد» امروز گزینه‌های نهایی این وزارتخانه را به ترتیب زیر اعلام کرد:

1.عبدالناصر همتی 2.داوود دانش جعفری ۳. عباس آخوندی ۴.حجت میرزایی ۵.سعید شیرکوند ۶.کامل تقوی‌نژاد ۷.علی سرزعیم ۸.نصیری اقدم ۹.غلامرضا سلیمانی ۱۰. امینه محمودزاده

خبر مرتبط
شنیده‌هایی از برنامه پزشکیان برای رفع فیلترینگ/ همتی، گزینه اول وزارت اقتصاد؟

اکوایران: امروز نیز به مانند روزهای گذشته، حواشی جدیدی درخصوص کابینه دولت چهاردهم به گوش می‌رسد. از همتی به عنوان گزینه جدی وزارت اقتصاد یاد می‌شود. برخی رسانه‌ها نیز از شروع فعالیت پزشکیان مبنی بر رفع فیلترینگ خبر دادند. قوه قضاییه نیز از صدور کیفرخواست رائفی‌پور گفت. در بسته خبری دوشنبه 1 مرداد نگاهی به این وقایع انداخته‌ایم.

دیدار برخی از مسئولان دولت سیزدهم با مسعود پزشکیان

در ادامه دیدار‌های مقامات و مسئولان کشور با رئیس‌جمهور منتخب، محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی با مسعود پزشکیان دیدار و گزارشی از وضعیت بانک مرکزی، وضعیت ارزی، پولی و بانکی به پزشکیان ارائه داد.

همچنین وزرای اقتصاد، بهداشت، فرهنگ، آموزش و پرورش و رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز به صورت جداگانه با مسعود پزشکیان دیدار کردند.

حدادعادل: گزینه‌های خود را برای کابینه معرفی می‌کنیم

رییس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در نشست وبیناری هفتگی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی که امروز برگزار شد ضمن اعلام حمایت از مسعود پزشکیان اظهار کرد: آقای پزشکیان هم از بنده و هم از سایر دوستان درخواست کرد که گزینه‌های پیشنهادی خود را برای کابینه معرفی کنیم که دوستان مشورت‌هایی کردند و به هرحال جریان اصول‌گرا تا قبل از تنفیذ و تحلیف و رای اعتماد مجلس پیشنهادهای خود را به او خواهد داد.

گزینه‌های نهایی ریاست دیوان محاسبات مشخص شدند

محمدمهدی مفتح، سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه از انتخاب احمدرضا دستغیب با ۲۰ رای و حمیدرضا تیموری با ۹ رأی توسط آرای اعضای کمیسیون برنامه و بودجه به عنوان گزینه‌های نهایی ریاست دیوان محاسبات خبر داد.

همچنین داوود محمدی با کسب 18 رأی و مولایی جم با رای ۱۲ نیز به عنوان دو گزینه دادستانی دیوان محاسبات به صحن علنی، جهت رای‌گیری نهایی معرفی می‌شوند.

خبر مرتبط
۲۹ متقاضی صندلی ریاست دیوان محاسبات کشور / دولتی‌ها پررنگ حاضر شدند

اکوایران: در جلسات این هفته کمیته دیوان محاسبات کمیسیون برنامه‌و‌بودجه مجلس باید برنامه‌های متقاضیان ریاست و دادستانی دیوان محاسبات کل کشور مورد بررسی قرار گیرد تا ۲ نامزد ریاست و ۲ نامزد برای دادستانی دیوان محاسبات به مجلس شورای اسلامی معرفی شود.

اعلام حضور 60 کشور برای حضور در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان

مجتبی یوسفی، عضو هیأت رئیسه مجلس درخصوص مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب اعلام کرد: تاکنون ۶۰ کشور برای مراسم تحلیف رئیس جمهور چهاردهم اعلام حضور کرده‌اند و حضور مقامات این کشور در این مراسم قطعی شده است.

در میان این 60 هیات‌، چهار رئیس جمهور، ۱۲ رییس مجلس، هفت نخست وزیر، سه مقام در سطح معاون رئیس جمهور، دو مقام در سطح معاون نخست وزیر و ۱۴ وزیر امور خارجه در مراسم تحلیف حضور خواهند داشت و دیگر مهمانان در سطوح دیگر خواهند بود.

مراسم تحلیف مسعود پزشکیان بعدازظهر سه‌شنبه -۹ مرداد- در مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود. 

«نیمی از جامعه غیر سیاسی شدند»

حسین سلیمی، رئیس انجمن علوم سیاسی ایران در نشست واکاوی گفتمان دولت چهاردهم با اشاره به عدم مشارکت و ثبت رای باطله 53 درصد از مردم جامعه در انتخابات، نیمی از جامعه ایران را به غیر سیاسی شدن یا مخالف بودن، تعبیر کرد.

او در ادامه درخصوص آرای جلیلی و پزشکیان و دوقطبی شکل‌گرفته در انتخابات نیز گفت: حدود 26 درصد به پزشکیان و 21 درصد به آقای جلیلی رأی دادند و دو گروه متفاوت در برابر هم قرار گرفتند. برخی فکر می‌کنند قطب‌بندی چیز خوبی است! قطب‌بندی جوامع را به سمت انهدام می‌برد.

خبر مرتبط
مقایسه آرای پزشکیان و جلیلی به تفکیک استان‌ها/ پزشکیان در کدام استان‌ها برد یک‌طرفه داشت؟

اکوایران: پس از برگزاری انتخابات 15 تیرماه و شمارش 30 میلیون و 530 هزار و 157 رای، مسعود پزشکیان با کسب 53.7 درصد آرا رییس دولت چهاردهم شد. در این گزارش نگاهی به پراکندگی آرای پزشکیان و جلیلی به تفکیک هر استان انداخته‌ایم.

خداداد افشاریان به قید وثیقه آزاد شد

خداداد افشاریان، رئیس سابق کمیته داوران، از متهمان پرونده فساد مس رفسنجان بود که در بازداشت به سر می‌برد. او امروز با قرار تامین وثیقه آزاد شد.

همچنین شهاب زندی، مدیرعامل وقت باشگاه شمس‌آذر، یکی دیگر از متهمان بازداشتی این پرونده بود که او نیز با تودیع وثیقه ۱۵ میلیارد تومانی از زندان آزاد شد.