به گزارش اکوایران، قیمت دلار آمریکا در شروع معاملات امروز حدود 80 تومان نسبت به عصر روز پنج‌شنبه رشد کرده بود، اما در ادامه مسیر نزولی را دنبال کرد و به مقادیر روز پنج‌نشبه نزدیک شد. دامنه نوسان قیمت دلار محدود شده است، این کاهش دامنه نوسان در بازار متشکل نیز قابل مشاهده است. قیمت دلار متشکل در ابتدای معاملات امروز 17 تومان از متوسط روز پنج‌شنبه پایین‌تر بود و روی 27 هزار و 433 تومان قرار داشت.

آیا قیمت دلار با خروج نوسان‌گیران بازگشت می‌کند؟

هفته گذشته یک هفته خاص برای دلار بود، قیمت به صورت ناگهانی یک شوک مثبت را تجربه کرد. رشد قیمت دلار در بازار متشکل نیز قابل توجه بود. قیمت‌ها در سطوحی قرار گرفتند که از ابتدای سال بی‌سابقه بود. اما روند صعودی قیمت دلار در آخرین روزهای هفته متوقف شد. به نظر می‌رسد اگر فعالان بازار تصور کنند که قیمت دلار در این مقطع متوقف شده است، بخش قابل توجهی از آن‌ها دلارهای خود را می‌فروشند و فعلا از بازار خارج می‌شوند. اخبار برجامی مدت زیادی است که بر بازار سایه انداخته و احتمالا بخش زیادی از تاثیر بدبینانه‌ترین سناریوها نیز در بازار دلار تخلیه شده است. در نتیجه یک احتمال قوی این است که اگر قدرت تاثیرگذاری اخبار منفی برجامی در این مقطع کاهش یافته و قیمت دلار متوقف شده باشد، با گذشت زمان و خارج شدن افرادی که بعد از کسب سود، دلار خود را می‌فروشند، قیمت دلار قدری به سمت عقب بازگردد.

دلار بازار ارز

اخبار برجامی مورد توجه فعالان بازار

جهت کلی اخبار برجامی در نخستین روز هفته چندان مثبت نبود، در شبکه‌های اطلاع‌رسانی مبادله ارز اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مبنی بر اینکه اگر معلوم شود که برجام دیگر پرفایده‌ترین مسیر برای این کشور نیست، مذاکرات را دنبال نخواهند کرد، جلب توجه می‌کرد. علاوه بر این برخی منابع معتقدند موضع دیپلمات‌های اروپایی به نوعی مودی شده است و مدام تغییر می‌کند. در حالت کلی همبستگی شدید بین روند قیمتی دلار و اخبار پدیده مثبتی نیست، روند قیمتی را نوسانی می‌کند، فعالیت‌های اقتصادی کاذب و نوسان‌گیری را گسترش می‌دهد و در فعالیت‌های واقعی اقتصادی اختلال ایجاد می‌کند.

قیمت سکه مشابه دلار حرکت کرد

قیمت طلای جهانی در پایان معاملات روز جمعه روی 1783 دلار قرار داشت. قیمت طلا نسبت به نرخ پایانی روز پنج‌شنبه قدری رشد کرده بود، اما نسبت به مقدار متوسط روز پنج‌شنبه تغییر زیادی نداشت. اما قیمت سکه معاملات امروز را با رشد 55 هزار تومانی نسبت به عصر پنج‌شنبه آغاز کرد، در ادامه مسیر نزولی را پیمود و مانند دلار به مقادیر روز پنج‌شنبه نزدیک شد. بر این اساس قیمت دلار و سکه در اولین ساعات معاملات امروز توانایی ادامه رشد هفته گذشته را از خود نشان نداد.

برای جمع‌بندی می‌توان گفت قیمت دلار در شروع معاملات امروز نتوانست مسیر صعودی را دنبال کند و بعد از رشد محدود ابتدای کار، بازگشت کرد، مسیر قیمتی سکه نیز مشابه دلار بود. اگر تعدادی از افرادی که با نوسان صعودی قیمت دلار در هفته قبل سود کسب کردند، از بازار خارج شوند، احتمال افت قیمت دلار وجود دارد.