. مانند این که دیگر کسی نمی‌تواند چادر بزند یا از اماکن عمومی استفاده کند. از طرفی هشدارهایی هم درباره شیوع ویروس انگلیسی کرونا و احتمال اوج‌گیری موج چهارم همه‌گیری به گوش می‌رسد. بنابراین شاید بتوان گفت سفرهای نوروزی امسال از هر سال گران‌تر خواهد بود.

 

 ترس از کرونا مهمتر است یا نجات صنعت گردشگری؟

حتما تا الان گسترش ویروس انگلیسی کرونا در ایران به گوش شما رسیده، ویروسی که اوایل گفته میشد فقط در زمینه قدرت انتقال ۷۰ درصد قوی تر از نمونه اصلیست اما حالا اعلام میشود که نه تنها قوی تر است بلکه احتمالا گروه های سنی پایین تر را هم درگیر می کند، ماجرا آنقدر جدیست که دیروز وزیر بهداشت اعلام کرد سیستم بهداشت و درمان کشور به شدت نگران شیوع این نوع از ویروس است و متاسفانه مناطق جنوب غربی کشور یعنی شهرهای مختلف خوزستان سطح بالای درگیری با این ویروس را نشان میدهند.

به همین دلیل هم در مرزهای خوزستان با عراق تدابیر بیشتری در نظر گرفته شده، از طرف دیگر شنیده میشود که در همین مرزها تست منفی کرونا خرید و فروش می شود.

بعضی از کارشناسان همه این مسائل را به احتمال شیوع موج چهارم که گفته میشود شاید از اوج گیری های قبلی کرونا در ایران وسیع تر و بزرگ تر باشد، تعبیر می کنند مخصوصا وقتی که بدانیم تعطیلات نوروزی در پیش است و همین حالا خریدهای نوروزی و شلوغی بازارها و خیابان ها همه را نگران کرده، در همچین شرایطی اعلام میشود که مسئولان سیستم بهداشت و درمان کشور و ستاد ملی مقابله با کرونا مشاغل مربوط به گردشگری را در زمره مشاغل ضروری دسته بندی کردند که قراره است در عید به خدمت رسانی مشغول باشند که این نشان میدهد احتمالا دولت نمی خواهد خیلی سفت و سخت در برابر سفرهای نوروزی مردم ایستادگی کند البته انگار شرایط خاصی هم در نظر گرفته شده چون تا الان چند بار ضوابط ورود به شهرهای مختلف اعلام شده مثلا چند وقت پیش گفته شد که کسانی می توانند وارد کیش شوند که هتل رزرو کرده باشند.

ایرج حریرچی معاون وزارت بهداشت هم اعلام کرده برنامه این وزارت خانه این است که مردم بتوانند عید امسال به سفر بروند اما آنچه که قطعیست این است که مردم نمی توانند چادر بزنند یا از مکان های عمومی استفاده کنند بلکه باید طبق پروتکل ها سفر بروند. این رویکرد وزارت بهداشت باعث شده که بسیاری فکر کنند که امسال ممکن است سفر نوروزی گران تر از همیشه تمام شود حتی به قیمت جون عده ای اما از طرف دیگر عده ای عقیده دارند به هر حال نمیشود جلوی سفرهای مردم با وسایل حمل و نقل عمومی را گرفت و بهتر است که با ضابطه مند کردن این موضوع جلوی خسارت تا جای ممکن گرفته بشه.