به گزارش اکوایران، امروز از ابتدای معاملات روند شاخص کل بورس صعودی شد و در 80 دقیقه ابتدایی در یک روند کاملا صعودی شاخص حدود 2 هزار واحد بالا آمد. در ادامه معاملات شاخص روند نزولی داشت اما در پایان معاملات شاخص کل بالاتر از رو چهارشنبه قرار گرفت. شاخص نسبت به روز چهارشنبه هزار و 60 واحد رشد کرد و به سطح یک میلیون و 522 هزار و 484 واحد رسید. 

شاخص هم وزن نیز برای یازدهمین روز پی در پی صعود کرد و در پایان معاملات امروز 3 هزار و 488 واحد نسبت به روز چهارشنبه بالا آمد و در رقم 415 هزار و 115 واحد ایستاد. 

شاخص کل فرابورس هم سبزپوش شد و 59 واحد رشد کرد و به رقم 20 هزار و 975 واحد رسید.

بورس

دو سمت سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز شنبه، 299 نماد رشد قیمت داشتند و 181 نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، 62 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 37 درصد بازار افت قیمت داشتند. 

ورود پول حقیقی

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار مثبت شد و 12 میلیارد تومان پول حقیقی به بورس وارد شد. گروه‌ «محصولات غذایی و آشامیدنی» بیشترین سهم را از ورود پول حقیقی داشت. 

در مقابل گروه‌ها و نمادهای بزرگ بازار با خروج پول حقیقی مواجه هستند. گروه‌های «فلزات اساسی»، «محصولات شیمیایی»، «بیمه و صندوق‌های بازنشستگی» و «خودرو و ساخت قطعات» بیشترین خروج سرمایه حقیقی را داشتند.همچنین فملی، فولاد، شبندر، خگستر و تاپیکو نمادهایی بودند که بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به سهام خزامیا (شرکت زامیاد) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی آن 22 میلیارد تومان بود. پس از خزامیا، نمادهای حکشتی (شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران) و بهپاک (شرکت صنعتی بهپاک) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.

لیدرهای بازار سهام

امروز نمادهای «شپنا»، «حکشتی» و «شبندر» بیشترین تأثیر را در رشد شاخص کل بورس داشتند و در مقابل نمادهای «فولاد»، «شستا» و «تاپیکو» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «غصینو»، «سمگا» و «شرانل» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «صبا»، «شجم» و «کزغال» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس شستا صدرنشین است و خگستر و خودرو در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای کرمان، فزر و سمگا پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

در معاملات شنبه، دو گروه «محصولات غذایی و آشامیدنی» و «فراورده‌های نفتی و کک» سبزترین گروه‌ها بودند. 

مازاد تقاضا در پایان معاملات شنبه

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل 81 درصدافزایش یافت و 6.5 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 200 درصد رشد کرد و در رقم 703 میلیارد تومان ایستاد. 

امروز نماد آسیاتک (شرکت انتقال داده‌های آسیاتک) با صف‌ خرید 325 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از آسیاتک، نمادهای حکشتی (شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران) و حتوکا (شرکت حمل و نقل توکا) بیشترین صف خرید را داشتند. 

در پایان معاملات امروز 4 نماد صف فروش داشتند. نماد خنصیر (شرکت مهندسی نصیر ماشین) بیشترین صف فروش را داشت و پس از آن، نمادهای ورنا، سبزوا و افرا صف فروش را داشتند. 

افت ارزش معاملات 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 11 هزار و 732 میلیارد تومان کاهش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 4 هزار و 473 میلیارد تومان بود که 38 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد. 

امروز ارزش معاملات خرد سهام با کاهش 5 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 5 هزار و 946 میلیارد تومان رسید.

در معاملات امروز نماد خگستر (شرکت گسترش سرمایه گذاری خلیج فارس) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را نیز به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 197 میلیارد تومان بود. 

پس از خگستر، خودرو بیشترین ارزش معاملات را داشت و شپنا رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن دو نماد شستا و خزامیا در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات نیز سهام شستا با تعداد یک میلیارد و 48 میلیون و 328 هزار و 41 سهم در صدر قرار گرفته است. خودرو در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به خگستر تعلق داشت. دو نماد خساپا و کرمان نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند. 

بورس