به گزارش اکوایران، در معاملات روز شنبه یازدهم تیر ماه، شاخص کل بورس پایتخت با کاهش 12 هزار و 83 واحدی نسبت به روز چهارشنبه به رقم یک میلیون و 501 هزار و 631 واحد رسید. 

شاخص هم وزن بورس نیز با افت 4 هزار و 278 واحدی در سطح 417 هزار و 202 واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) 202 واحد پائین آمد و در سطح 20 هزار و 209 واحد قرار گرفت. 

خروج سرمایه

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای سیزدهمین روز متوالی منفی شد و 583 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به روز چهارشنبه افزایش 34 درصدی داشته است. 

در معاملات روز شنبه برای سومین روز کاری پی در پی بیشترین خروج پول حقیقی به سهام شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 52 میلیارد تومان بود. پس از شپنا، نمادهای خودرو (شرکت ایران خودرو) و خساپا (شرکت سایپا) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

بورس

نمادهای پیشران بازار سهام

امروز نمادهای «فولاد»، «پارس» و «خودرو» بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل بورس داشتند و نمادهای «کگل»، «شسپا» و «افق» بیشترین تأثیر افزایشی را بر شاخص کل داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «کگهر»، «آریا» و «زاگرس» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «شرانل»، «توسن» و «ساروج» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس سآبیک صدرنشین است و خودرو و شپنا در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز دی، ددانا و قچار پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.  

ارزش معاملات 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 7 هزار و 544 میلیارد تومان کاهش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه هزار و 143 میلیارد تومان بود که 15 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد. 

امروز ارزش معاملات خرد سهام با افزایش یک درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 3 هزار و 663 میلیارد تومان رسید. 

رشد صف‌های فروش پایانی بازار

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل افزایش یافت و 82 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 30 درصد افت کرد و در رقم 48 میلیارد تومان ایستاد. 

امروز نماد وآذر (شرکت سرمایه گذاری توسعه آذربایجان) با صف‌ خرید 7 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از وآذر، نمادهای تکنو (شرکت تکنو تار) و تپمپی (شرکت پمپ سازی ایران) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد خگستر (شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو) تعلق داشت که ارزش آن 25 میلیارد تومان بود. پس از خگستر، نمادهای فمراد، ورنا، خودرو و کساپا بیشترین صف فروش داشتند. 

نقشه بازار سهام بر مبنای ارزش معاملات

بورس