به گزارش اکوایران، دونالد ترامپ، به اولین نفر با سابقه ریاست‌جمهوری ایالات متحده تبدیل شد که در یک دادگاه کیفری مجرم شناخته شد. او تا زمانی که حکم نهایی صادر شود، آزاد باقی خواهد ماند و این امکان برای او وجود دارد که به رغم جعل سوابق تجاری به منظور پنهان کردن پرداخت حق‌السکوت به یک بازیگر فیلم‌های مستهجن، به طور کامل از مجازات حبس خودداری کند.

در اینجا نگاهی به آینده این پرونده انداخته شده است.

حالا چه اتفاقی می‌افتد؟

به نوشته خبرگزاری رویترز، قاضی پرونده، خوان مرچان، ابتدا باید رای هیئت منصفه را تأیید و سپس حکم نهایی را صادر کند؛ این معمولاً رسمی است.

حکم متهمان جنایی در نیویورک معمولاً ظرف چند هفته پس از صدور رای هیئت منصفه صادر  می‌شود، اما کشمکش‌های حقوقی پس از صدور حکم گاهی ممکن است تا ماه‌ها به درازا کشیده شود. در این میان، وکلا و دادستان‌ها احکامی را توصیه می‌کنند و سپس در جلسه دادگاه ترامپ، جایی که مرچن تصمیم می‌گیرد، بر سر آنها بحث می‌کنند.

آیا ترامپ به زندان خواهد رفت؟

 بعید است.

حداکثر مجازات جرم ترامپ برای جعل سوابق تجاری یک تا چهار سال زندان است.

به ندرت پیش می‌آید افرادی بدون سابقه جنایی که تنها به دلیل جعل سوابق تجاری مجرم شناخته شده باشند، به حبس زندان در نیویورک محکوم شوند. بیش‌تر مجازات‌هایی مانند جرایم نقدی یا محکومیت‌های تعلیقی برای این‌گونه موارد  رایج است.

متهمانی که به دلیل جعل سوابق تجاری مجرم شناخته می شوند و در پشت میله‌های زندان محکوم می‌شوند، معمولاً به یک سال حبس یا کم‌تر محکوم می‌شوند و در این موارد بیش‌تر آن‌ها به دلیل جرایم دیگری مانند کلاهبرداری یا سرقت بزرگ محکوم شده اند - برخلاف ترامپ.

 ممکن است او به جای زندانی شدن، در حبس خانگی قرار گرفته و یا با منع آمد و شد مواجه شود. ترامپ همچنین می‌تواند به قید وثیقه آزاد شود، در حالی که درخواست تجدیدنظر برای محکومیت خود می‌کند.

آیا ترامپ می‌تواند تقاضای تجدید نظر کند؟

بله. ترامپ احتمالاً استدلال‌هایی را مطرح می‌کند که مرچن قبل از محاکمه رد کرده است، از جمله اینکه کیفرخواست از نظر قانونی ناقص و دارای انگیزه‌های سیاسی است.

دادگاه دونالد ترامپ

او همچنین احتمالاً استدلال می‌کند که مرچان با ارتکاب اشتباهات قانونی، از جمله اجازه دادن به شهادت شرم‌آور توسط یک ستاره پورن که گفته بود با ترامپ رابطه جنسی داشته، او را از یک محاکمه عادلانه محروم کرده است -شهادتی که وکلای او می‌گویند بی‌مورد و تنها با هدف تحریک هیئت منصفه علیه او بود.

دفاعیه احتمالاً استدلال می کند که خود اتهامات از نظر قانونی نادرست بوده است. جعل سوابق تجاری به خودی خود یک جرم کیفری در نیویورک است، اما زمانی که برای کمک به ارتکاب یا پنهان کردن جرم دیگری انجام شود، به جرم جنایی تبدیل می‌شود. در این مورد، دفتر براگ گفت که جرم دیگر توطئه برای نقض قانون انتخابات ایالتی است.

اما وکلای ترامپ استدلال کرده اند که قوانین ایالتی برای انتخابات فدرال اعمال نمی‌شود.

آیا ترامپ هم‌چنان می‌تواند نامزد ریاست‌جمهوری باشد؟

بله. قانون اساسی ایالات متحده فقط ایجاب می کند که روسای جمهور دارای حداقل 35 سال سن بوده و شهروندان طبیعی ایالات متحده که 14 سال در این کشور زندگی کرده‌اند، باشند.

روی کاغذ، اگر ترامپ بخواهد بایدن را برکنار کند، ممکن است در روز تحلیف، 20 ژانویه 2025، از زندان  سوگند یاد کند.

در واقع، به رغم اینکه محکومین جنایی، امکان رای دهی در امریکا ندارند، اما این محکومیت قانونا نمی تواند مانع از رفتن ترامپ به کاخ سفید شود

با این حال، یک مقام قضایی سابق امریکا به الجزیره گفته: باتوجه به اینکه این ماجرا بی سابقه است، واقعا نمی دانم اگر از سویی، تجدید نظر ترامپ رد شود که در آن صورت باید راهی زندان شود، و از سوی دیگر همزمان او رئیس جمهور باشد، چه اتفاقی می افتد؛ چون نمونه اینگونه نداشته ایم.