به گزارش اکوایران، ژاپن اعلام کرد که در ماه می، جت‌های جنگنده این کشور برای مقابله با نقض احتمالی حریم هوایی آن توسط هواپیماهای نظامی چین، ۳۱ بار به پرواز در آمدند که سه مورد بیشتر از ماه پیش است.

به نوشته نیوزویک، دفتر ستاد مشترک وزارت دفاع ژاپن خبر داد که در ماه می، هواپیماهای نیروی هوایی ژاپن ۳۷ بار به طور اضطراری اعزام شدند که این رقم در مقایسه با ۴۱ بار ماه آوریل، کاهشی بوده است. این داده‌ها نشان می‌دهند که تعداد رهگیری هواپیماهای نظامی روسیه از ۱۳ مورد در آوریل، به ۶ مورد کاهش یافته است. ۱۶ درصد از کل پروازها برای رهگیری هواپیماهای روسیه و ۸۴ درصد برای رهگیری با هواپیماهای چینی بوده است.

ژاپن، هم‌پیمان آمریکا مرزهای دریایی مشترکی با کره جنوبی، دیگر متحد آمریکا و همچنین با برخی از رقبای دیرینه ایالات متحده، یعنی چین، روسیه و کره شمالی دارد.

توکیو مالکیت مسکو بر جزایر شمال‌شرقی کوریل را به چالش می‌کشد. همچنین دهه‌هاست که پکن با اداره جزایر سنکاکو توسط دولت ژاپن در جنوب غربی این کشور مخالفت کرده و ادعای مالکیت بر آن دارد.

رهگیری هوایی معمولا علیه هواپیماهای جنگی انجام می‌گیرد که وارد منطقه شناسایی دفاع هوایی (ADIZ) یک کشور می‌شوند. ADIZ یک منطقه هوایی غیررسمی در حریم هوایی بین‌المللی است. رهگیری شامل فرستادن هواپیماهای سریع‌السیر، معمولا جت‌‌ها برای شناسایی هویت و مقصد هواپیماهای خارجی نزدیک‌شونده، چه نظامی و چه غیرنظامی، و اطمینان از عدم ورود آن‌ها به حریمی است که ۱۲ مایل دریایی از خط ساحلی یک کشور امتداد دارد.

دفتر ستاد مشترک ارتش ژاپن اعلام کرد که طی سال مالی گذشته که در ۳۱ مارس به پایان رسید، جنگنده‌ها ۶۶۹ بار از پایگاه‌های هوایی سراسر قلمروی جزیره‌ای ژاپن به پرواز درآمدند.

ستاد مشترک ژاپن افزود که بیش از ۷۰ درصد از این پروازها علیه هواپیماهای چینی در غرب و جنوب غربی انجام گرفت. در گذشته نیز این کشور رهگیری هواپیماهای تایوانی و کره شمالی را ثبت کرده، هرچند تاکنون موردی این‌چنینی در سال جاری گزارش نشده است.

در ماه می، جنگنده‌های رهگیر ژاپنی در مقابل یک هواپیمای شناسایی Il-20M نیروی هوایی روسیه که از فراز جزایر اصلی ژاپن عبور کرد، به پرواز درآمدند. در ۲۷ می، توکیو مشاهده پهپاد تهاجمی چینی WL-10 را در نزدیکی جزایر جنوب غربی خود گزارش کرد.

نیروهای مسلح چین که شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور این کشور می‌خواهد آن را تا اواسط قرن به یک نیروی رزمی «در سطح جهانی» تبدیل کند، با معرفی پهپادهای کشنده‌تر در حال نوسازی هستند.

روز سه‌شنبه، وزارت دفاع ژاپن اعلام کرد که جنگنده‌هایی را علیه پهپاد رزمی چینی TB-001 اعزام کرد. این هشتمین‌باری است که از آگوست ۲۰۲۱ این پهپاد در دریای چین شرقی و نزدیک حریم هوایی جنوب غربی ژانپ ظاهر می‌شود.