به گزارش اکوایران، ایالات متحده، بریتانیا و استرالیا قرار است مذاکراتی را برای ورود اعضای جدید به ائتلاف آکوس (AUKUS) آغاز کنند. این در حالی است که واشنگتن برای مشارکت ژاپن در این پیمان امنیتی با هدف بازدارندگی علیه چین فشار می‌آورد.

به گفته افراد آشنا، وزرای دفاع آکوس روز دوشنبه اعلام خواهند کرد که مذاکرات مربوط به ستون دوم ائتلاف را آغاز خواهند کرد، که شامل همکاری در زمینه فناوری‌هایی مانند قابلیت‌های زیردریایی و سلاح‌های مافوق صوت است. ستون اول ائتلاف بر تامین زیردریایی‌های هسته‌ای برای استرالیا متمرکز است.

به نوشته فایننشال‌تایمز، این بیانیه درست قبل از میزبانی جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، از فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن برای نشستی در کاخ سفید در روز چهارشنبه، و نشست تاریخی سه جانبه ایالات متحده، ژاپن و فیلیپین در روز پنجشنبه، بیان خواهد شد. ایالات متحده و ژاپن روز چهارشنبه اعلام خواهند کرد که در حال برنامه‌ریزی برای بزرگترین ارتقاء در اتحاد امنیتی خود از سال 1960 هستند.

زمانی که آکوس در سال 2021 راه اندازی شد، صحبت‌هایی در مورد پیوستن دیگران به ستون دوم ائتلاف مطرح شد. ژاپن به عنوان متحدی مهم در آسیا برای هر یک از اعضا، کاندیدای طبیعی چیزی بود که Jaukus  نام داشت.

به عنوان مثال، ژاپن با افزایش هزینه‌های دفاعی خود، سرمایه گذاری بیشتری در توسعه سلاح‌های مافوق صوت می‌کند. آوردن شرکای دیگر به تقسیم هزینه‌های توسعه فناوری‌ها کمک می‌کند.

گمانه زنی‌ها مبنی بر اینکه از توکیو خواسته خواهد شد روی ستون دوم ائتلاف کار کند، افزایش یافته است، به ویژه پس از اینکه رحم امانوئل، سفیر ایالات متحده در توکیو این هفته گفت ژاپن «در شرف تبدیل شدن به اولین شریک جدید ستون دوم» است.

برخی در دولت ایالات متحده به طور خصوصی از مداخله او استقبال کردند و امیدوار بودند که این امر به ورود ژاپن به آکوس شتاب بیشتری دهد. اما اظهارات او از کاخ سفید تا لندن، کانبرا و توکیو را به هم ریخت زیرا توافقی در این باره وجود نداشت.

استرالیا و بریتانیا برای ماه‌ها در برابر ایده دعوت از ژاپن در این مرحله مقاومت کرده بودند، تا حدی به این دلیل که می‌خواهند بر رفع پیچیدگی‌های موجود در همکاری سه‌جانبه خود تمرکز کنند.

کرت کمپبل، معاون وزیر امور خارجه آمریکا و مدافع مشارکت ژاپنی‌ها در آکوس، این هفته گفت که ایالات متحده به طور جداگانه در حال توسعه و تولید مشترک با بریتانیا و استرالیا است، اما اینکه چگونه ما برخی از این فعالیت‌ها را در طول زمان سه جانبه کنیم، چالش برانگیز است.»

بریتانیا و استرالیا نیز مانند بسیاری در واشنگتن نگران هستند که ژاپن هنوز سیستم‌های امنیتی لازم برای محافظت از اطلاعات فوق حساس را ندارد.

کمپبل در این رابطه گفت: «ژاپن برخی از این اقدامات را انجام داده است، اما نه همه آن‌ها را.»

این موضوع بحث‌های زیادی را بین متحدان و داخل دولت ایالات متحده برانگیخته است. در مقطعی، این ایده وجود داشت که بایدن، نخست وزیر استرالیا، آنتونی آلبانیز و نخست وزیر بریتانیا، ریشی سوناک، بیانیه مشترکی برای ایجاد تأثیر بیشتر صادر کنند. اما آنها در نهایت تصمیم گرفتند که وزرای دفاع این خبر را اعلام کنند.

کیشیدا روز جمعه در مصاحبه‌ای گفت: «برای دستیابی به یک هند و اقیانوس آرام آزاد و باز، مایلیم به تلاش‌های مختلف برای تقویت همکاری خود با ایالات متحده، استرالیا و بریتانیا که شرکای مهم در امنیت و دفاع هستند، ادامه دهیم.»