به گزارش اکوایران، ژاپن، نزدیکترین متحد ایالات‌متحده در آسیا، سعی کرده است پیامی را به دونالد ترامپ، نامزد ریاست جمهوری آمریکا بفرستد: سعی نکنید با چین به توافقی دست یابید که می‌تواند سال‌ها تلاش جمعی برای مهار پکن را خدشه‌دار کند و صلح شکننده منطقه را به خطر بیندازد.

توکیو در هفته‌های اخیر تلاش‌های خود را برای تعامل با افراد نزدیک به ترامپ افزایش داده است، زیرا پیروزی‌های این مرد 77 ساله در انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان در آیووا و نیوهمپشایر باعث شده است که او در برخی نظرسنجی‌ها به عنوان پیشتاز در انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر ظاهر شود.

به گزارش رویترز، این اطلاع رسانی که در مصاحبه با شش مقام ژاپنی شرح داده شده است، در حالی صورت می‌گیرد که فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن، به دعوت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، برای یک سفر دولتی در ماه آوریل به ایالات‌متحده آماده می‌شود.

سه تن از این مقامات گفتند که تلاش‌های ژاپن شامل اعزام یک شخصیت ارشد حزب حاکم برای تلاش برای دیدار با ترامپ و تعامل دیپلمات‌های ژاپنی با اتاق‌های فکر و مقامات سابق آمریکایی همسو با ترامپ بوده است.

بر اساس این گزارش، در صدر فهرست نگرانی‌های توکیو این است که اگر ترامپ به قدرت بازگردد، ممکن است به دنبال نوعی توافق تجاری یا امنیتی بین دو اقتصاد برتر جهان باشد که می‌تواند تلاش‌های اخیر کشورهای ثروتمند گروه هفت (G7) برای مقابله با چین را تضعیف کند.

ترامپ که در سال 2019 به توافق تجاری با پکن دست یافت که بعداً منقضی شد، در طول مبارزات انتخاباتی خود برای نامزدی سال 2024 به هیچ توافقی با چین اشاره نکرده است.

مقامات ژاپنی گفتند که هیچ اطلاع خاصی از برنامه‌های ترامپ ندارند، اما نگرانی‌های آن‌ها بر اساس اظهارات و اقدامات عمومی او در دوره ریاست‌جمهوری 2017 تا 2021 است که در آن او از روابط خود با رهبران مستبد مانند شی جین‌پینگ چین دفاع می‌کرد و به دنبال توافق هسته‌ای با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی بود.

دو مقام وزارت خارجه ژاپن گفتند که نگرانند ترامپ آماده تضعیف حمایت آمریکا از تایوان در راستای دستیابی به توافق با چین باشد. آنها گفتند که چنین اقدامی می‌تواند پکن را که مدعی تایوان است و تصرف جزیره را رد نکرده است، جسور کند.

یکی از دستیاران ترامپ به رویترز گفت که اخیرا هیچ ملاقاتی بین ترامپ و مقامات ژاپنی صورت نگرفته است.

ترامپ در مصاحبه‌ای با فاکس نیوز در ژوئیه 2023 در پاسخ به این سوال که آیا ایالات‌متحده باید به دفاع از تایوان کمک کند در صورتی که به جنگ با چین وارد شود، گفت: «اگر به این سوال پاسخ دهم، در موقعیت بسیار بدی در مذاکره قرار خواهم گرفت. تایوان تمام تجارت تراشه‌های ما را در اختیار گرفت. ما قبلاً تراشه‌های خود را می‌ساختیم. اکنون آنها در تایوان ساخته می‌شوند.»

به گفته این شش مقام ژاپنی، توکیو همچنین نگران است که ترامپ مجدداً با اقدامات تجاری مانند تعرفه‌های فولادی به ژاپن ضربه بزند و درخواست‌ها را برای پرداخت بیشتر برای هزینه‌های استقرار نیروهای آمریکایی در این کشور تجدید کند.

وزارت خارجه ژاپن در بیانیه‌ای اعلام کرد که «انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را با علاقه دنبال می‌کند» و در عین حال به تعهد دو حزبی ایالات‌متحده به اتحاد ایالات‌متحده و ژاپن اشاره کرد.