به گزارش اکویران، به گفته سازمان‌های مستقل حقوق بشری در یمن، نیروهای اسرائیلی روز شنبه در پاسخ به حمله پهپادی حوثی‌ها در تل آویو، به «زیرساخت‌های غیرنظامی حیاتی» در بندر حدیده یمن حمله کردند.

ارتش اسرائیل مدعی شد که «اهداف نظامی» را هدف قرار داده است، اما بنا به گزارش‌ها این حملات خسارات زیادی به تاسیسات نفتی، مخازن سوخت، اسکله و جرثقیل‌های بندر وارد کرده است، که همگی برای تامین نیازهای ضروری سوخت و غذای غیرنظامیان در شمال یمن حیاتی هستند.

این حملات همچنین نیروگاه مرکزی برق را که برق کل شهر را تامین می‌کند، از کار انداخته است. مقامات حوثی می‌گویند که در این حملات حداقل سه نفر کشته و 87 نفر زخمی شدند.

تشدید تنش علیه حوثی‌ها

به نوشته ریسپانسیبل استیت‌کرافت، نیک برومفیلد، محقق مسائل یمن در مورد انتخاب اهداف اسرائیلی‌ها اظهار داشت: «حمله اسرائیل به انبار نفت حدیده نمونه‌ای از پنهان کردن تسلیحات حوثی‌ها در زیرساخت‌های غیرنظامی نبود. اسرائیل به طور هدفمند زیرساخت‌های غیرنظامی حیاتی را برای خود آن‌ها هدف قرار داده است.»

 اسراییل از همان تاکتیک‌هایی در یمن استفاده کرد که در غزه با چنین تأثیر مخربی به کار برده است.

پاسخ اسرائیل نشان دهنده یک تشدید تنش بزرگ علیه حوثی هاست که از مدت کوتاهی پس از شروع جنگ در غزه، به سمت اهداف اسرائیلی پهپاد و موشک شلیک کرد‌ه‌اند. این حملات تلفات خود را داشته است: بندر ایلات اسرائیل اکنون ورشکسته شده است، چراکه همه کشتی‌ها به مسیرهای امن‌تر و بنادر دیگر هدایت شده‌اند، و نیروی دریایی ایالات متحده بیش از یک میلیارد دلار برای رهگیری سلاح‌های بسیار ارزان‌تر حوثی‌ها در دریای سرخ هزینه کرده است.

هدیه‌ای به حوثی‌ها

مانند کمپین بمباران بی‌اثر ایالات متحده و بریتانیا علیه حوثی‌ها که در ژانویه آغاز شد، این حملات اسرائیل نیز به نفع حوثی‌ها عمل کرده است، گروه مسلح و جنبش سیاسی که در ده سال گذشته دولت بلفعل شمال یمن بوده است. درگیری مستقیم با ایالات متحده و اسرائیل به طور قابل توجهی جایگاه سیاسی داخلی حوثی‌ها را تقویت می‌کند و مخالفت آن‌ها با جنگ غزه نیز باعث بهبود وجهه بین المللی آن‌ها شده است.

ایونا کریگ، روزنامه‌نگار گفت که این حملات هدیه‌ای به حوثی‌ها است: «برای گروهی که وجود، تکامل و گسترش آن به جنگ بستگی دارد، چیزی که نیاز دارند به آن‌ها داده می‌شود.»

بندر حدیده یمن

حملات به حدیده علاوه بر اینکه پاسخی نامتناسب به حمله هواپیمای بدون سرنشین بود، به نظر می‌رسد حوثی‌ها را برای انجام حملات بیشتر به اسرائیل تحریک کند. بندر حدیده قبل از اجرایی شدن آتش بس در سال 2022 هدف حملات هوایی ائتلاف سعودی بود، اما این امر مانع از حملات حوثی‌ها به اهداف عربستان و امارات نشد. پس از بیش از 9 سال بمباران شهرهای یمن توسط دولت‌های خارجی، باید روشن شود که این کار هیچ دستاوردی جز تحمیل بدبختی و مرگ بر غیرنظامیان یمنی ندارد.

به گزارش هاآرتص، ارتش اسرائیل می‌داند که حمله به یمن بعید است که حوثی‌ها را از پرتاب هواپیماهای بدون سرنشین و موشک‌های بیشتر باز دارد. تشدید تنش علیه حوثی‌ها اسرائیل را امن‌تر نمی‌کند، بلکه منابع نظامی اسرائیل را بیشتر تحت فشار قرار می‌دهد و منطقه را به یک جنگ گسترده‌تر نزدیک می‌کند. تا زمانی که واشنگتن به حمایت از جنگ اسرائیل در غزه ادامه می‌دهد و کمپین نظامی خود را در یمن دنبال می‌کند، ایالات متحده در معرض خطر قابل توجه درگیر شدن بیشتر در یک جنگ گسترده‌تر است.

کسانی که بیشترین آسیب را از حملات اسرائیل خواهند دید، مثل همیشه، مردم غیرنظامی یمن هستند که یک دهه جنگ و محرومیت را تحمل کرده‌اند. کریگ افزود: «در حین کمک به حوثی‌ها، تنها آسیبی که این گونه حملات نمایشی وارد می‌کنند، هدف قرار دادن نقطه اصلی ورود مواد غذایی به کشوری است که بیش از 70 درصد مواد غذایی و 90 درصد گندم خود را وارد می‌کند».

در واقع، ایالات متحده از هدف قرار دادن بندر در کمپین بمباران خود خودداری کرده است، زیرا این نگرانی وجود داشت که این کار باعث بدتر شدن بحران انسانی جاری در کشور شود.

تلاش برای انکار ارتباط درگیری‌های خاورمیانه

حملات اسرائیل به یمن کار دولت بایدن را سخت‌تر می‌کند که سعی دارد وانمود کند حملات حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری دریای سرخ هیچ ارتباطی با جنگ غزه ندارد. واشنگتن می‌خواهد این درگیری‌ها را در جعبه‌های جداگانه نگه دارد تا این توهم را حفظ کند که از بی‌ثباتی منطقه در نتیجه جنگ غزه جلوگیری کرده است، اما این‌ها آشکارا به هم مرتبط هستند و نادیده گرفتن این واقعیت به هیچ کس کمک نمی‌کند.

حوثی یمن

اگر ایالات متحده می‌خواهد شاهد پایان حملات حوثی‌ها به کشتی‌ها و پایان حملاتی باشد که به اسرائیل انجام می‌شود، باید از تلاش برای استفاده از بمباران برای کاهش تنش دست بردارد و برای پایان دادن به کارزار غزه، به اسرائیل فشار واقعی وارد کند. جنگ غزه محرک اصلی همه این درگیری‌های دیگر است و تا زمان آتش‌بس پایدار و پایان محاصره‌ای که مردم فلسطین را در آنجا خفه کرده است، هیچ یک از آن‌ها با موفقیت حل و فصل نخواهد شد.

حداقل، ایالات متحده باید اسرائیل را تحت فشار قرار دهد تا از هرگونه تشدید بیشتر علیه سایر کشورهای منطقه جلوگیری کند. این، از جمله مستلزم ارائه پیامی روشن به نخست وزیر اسرائیل، نتانیاهو است که این هفته در واشنگتن است، مبنی بر اینکه اگر وی وارد جنگ با لبنان شود، ایالات متحده او را نجات نخواهد داد. منطقه نمی‌تواند تحمل درگیری‌های بیشتری را داشته باشد و ایالات متحده باید تحریک درگیری‌های موجود با ارائه تسلیحات و پشتیبانی بیشتر را متوقف کند.