به گزارش اکوایران، باتری‌های داخل پیجرهایی که در ابتدای سال وارد لبنان شدند، بخشی از توطئه اسرائیل برای ضربه به حزب‌الله، دارای ویژگی‌های بسیار گمراه‌کننده و یک پاشنه آشیل بودند.

به نوشته خبرگزاری رویترز، به گفته یک منبع لبنانی با اطلاعات دست اول از پیجرها، عواملی که پیجرها را ساخته بودند، باتری را طراحی کردند که میزان کم اما قوی از مواد منفجره پلاستیکی و یک چاشنی جدید را که برای اشعه ایکس نامرئی بود، در خود پنهان می‌کرد. بسته باتری توسط رویترز مشاهده شده است.

بررسی آرشیوهای وب رویترز نشان می‌دهد که برای غلبه بر ضعف عدم وجود یک پیشینه قابل قبول برای محصول جدید بزرگ، آنها فروشگاه‌ها، صفحات و پست‌های آنلاین جعلی ایجاد کردند که ‌توانست حزب‌الله را فریب دهد.

طراحی مخفیانه بمب پیجر و داستان کاور با دقت ساخته شده باتری، که هر دو برای اولین بار در اینجا توضیح داده شده‌اند، اجرای یک عملیات طولانی مدت را نشان می‌دهد که ضربات بی سابقه‌ای را به دشمن لبنانی اسرائیل وارد کرد و خاورمیانه را به جنگ منطقه‌ای نزدیک‌تر کرد.

به گفته منبع لبنانی و عکس‌ها، یک ورقه نازک مربعی با شش گرم ماده منفجره پلاستیکی پنتا اریتریتول تترانیترات (PETN) سفید بین دو باتری مستطیلی فشرده شده است.

پیجر حزب الله لبنان

این منبع گفت که فضای باقی مانده بین باتری‌ها در عکس‌ها دیده نمی‌شود، اما توسط نواری از مواد بسیار قابل اشتعال که به عنوان چاشنی عمل می‌کند، اشغال شده است.

عکس‌ها نشان می‌دهند که این بسته فشرده سه لایه در یک استوانه پلاستیکی مشکی قرار داده شده بود و در یک محفظه فلزی به اندازه یک جعبه کبریت محصور شده بود.

منبع و دو کارشناس بمب گفتند که این مونتاژ غیرعادی بود زیرا به یک چاشنی کوچک استاندارد، که معمولاً یک سیلندر فلزی است متکی نبود.

بدون هیچ گونه اجزای فلزی، مواد مورد استفاده برای ایجاد انفجار دارای یک مزیت جزئی بود: مانند مواد منفجره پلاستیکی، با اشعه ایکس قابل شناسایی نبود.

پس از دریافت پیجرها در ماه فوریه، حزب‌الله به دنبال وجود مواد منفجره بود، دو نفر از افراد آشنا به این موضوع گفتند که آنها را در اسکنرهای امنیتی فرودگاه قرار دادند تا ببینند که آیا آلارم ایجاد می‌کنند یا خیر. اما چیز مشکوکی گزارش نشد.

این دو کارشناس بمب که رویترز طرح بمب پیجر را به آنها نشان داد، گفتند که این دستگاه‌ها احتمالاً برای ایجاد جرقه کافی در بسته باتری، برای روشن کردن مواد منفجر کننده و تحریک صفحه PETN برای انفجار تنظیم شده بودند.

به گفته دو کارشناس باتری، از آنجایی که مواد منفجره و بسته‌بندی حدود یک سوم حجم را می‌گرفت، بسته باتری با توجه به وزن ۳۵ گرمی‌اش شارژ کمی داشت.

این منبع لبنانی گفت در مقطعی، حزب‌الله متوجه شد که باتری سریعتر از حد انتظار تخلیه می‌شود. با این حال، به نظر نمی‌رسد که این موضوع نگرانی‌های امنیتی عمده‌ای ایجاد کرده باشد. این گروه حتی ساعت‌های قبل از حمله هم مشغول دادن پیجرها به اعضای خود بود.

در 17 سپتامبر، هزاران پیجر به طور همزمان در حومه جنوبی بیروت و دیگر سنگرهای حزب‌الله، در بیشتر موارد پس از صدای بوق دستگاه‌ها، که نشان دهنده پیام دریافتی بود، منفجر شدند.

به گفته شاهدان رویترز در میان قربانیانی که به سرعت به بیمارستان منتقل شدند، بسیاری از آنها جراحات چشمی، انگشتان از دست رفته یا سوراخ‌هایی در شکم خود داشتند که نشان‌دهنده نزدیکی آنها به دستگاه‌ها در زمان انفجار بود. در مجموع، حمله پیجر و دومین حمله روز بعد با انفجار بیسیم‌ها، 39 نفر را کشت و بیش از 3400 نفر را زخمی کرد.

دو منبع امنیتی غربی گفتند که آژانس اطلاعاتی اسرائیل موساد رهبری حملات پیجر و بیسیم را بر عهده داشت.

رویترز نتوانست محل تولید دستگاه‌ها را مشخص کند. دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل که بر موساد اختیار دارد، به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد.

وزارت اطلاعات لبنان و سخنگوی حزب‌الله نیز از اظهار نظر درباره این مقاله خودداری کردند.

اسرائیل نقش خود را نه تکذیب و نه تایید کرده است. روز پس از حملات، یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، نتایج «بسیار چشمگیر» موساد را در نظراتی که به طور گسترده در اسرائیل به عنوان تصدیق ضمنی مشارکت آژانس تفسیر شد، ستایش کرد.

مقامات آمریکایی گفته‌اند که از قبل از این عملیات اطلاع نداشتند.

لینک ضعیف

از بیرون، منبع انرژی پیجر شبیه یک بسته باتری استاندارد لیتیوم یونی است که در هزاران کالای الکترونیکی مصرفی استفاده می‌شود.

با این حال، باتری، با برچسب LI-BT783، یک مشکل داشت: مانند پیجر، این باتری در بازار وجود نداشت. بنابراین عوامل اسرائیل از ابتدا یک پس زمینه ایجاد کردند.

یک افسر سابق اطلاعاتی اسرائیل که در عملیات پیجر دخالتی نداشته است، به رویترز گفت که حزب‌الله رویه‌های خرید جدی برای بررسی آنچه خریداری می‌کند دارد.

جاسوس سابق که خواست نامش فاش نشود، گفت: «شما می‌خواهید مطمئن شوید که اگر آنها بگردند، چیزی پیدا می‌کنند. پیدا نکردن هیچ‌چیز اتفاق خوبی نیست.»

ایجاد داستان‌های پس‌زمینه یا «افسانه‌ها» برای ماموران مخفی از دیرباز یکی از مهارت‌های اصلی آژانس‌های جاسوسی بوده است. برای پیجرها، ماموران حزب‌الله را با فروش مدل سفارشی، AR-924، تحت نام تجاری تایوانی و معروف گلد آپولو فریب دادند.

رئیس گلد آپولو، هسو چینگ کوانگ، یک روز پس از حمله پیجر به خبرنگاران گفت که حدود سه سال پیش یک کارمند سابق، ترزا وو، و «رئیس بزرگش، به نام تام» برای بحث در مورد توافقنامه مجوز به او مراجعه کردند.

هسو گفت که اطلاعات کمی در مورد مافوق وو دارد، اما به آن‌ها مجوز این را داد  تا محصولات خود را طراحی کنند و آن‌ها را تحت نام تجاری گلد آپولو که به طور گسترده توزیع شده است به بازار عرضه کنند. رویترز نتوانست هویت مدیر را مشخص کند یا اینکه آیا این شخص یا وو آگاهانه با اطلاعات اسرائیل کار می‌کردند یا خیر.

رئیس هیئت مدیره گفت وقتی AR-924 را دید تحت تأثیر محصول قرار نگرفت، اما عکس‌ها و توضیحاتی از محصول را به وب‌سایت شرکتش اضافه کرد و به آن کمک کرد که هم قابل مشاهده و هم معتبر باشد. هیچ راهی برای خرید مستقیم AR-924 از وب سایت او وجود نداشت.

هسو گفت که او چیزی در مورد توانایی‌های مرگبار پیجرها یا عملیات گسترده‌تر برای حمله به حزب الله نمی‌داند. او شرکت خود را قربانی این توطئه توصیف کرد.

پیجر آپولو

گلد آپولو از ارائه توضیحات بیشتر خودداری کرد. تماس‌ها و پیام‌های ارسال شده به وو بی پاسخ ماندند. او پس از این حملات هیچ بیانیه‌ای به رسانه‌ها نداده است.

«من این محصول را می‌شناسم»

در سپتامبر 2023، صفحات وب و تصاویر AR-924 و باتری آن به apollosystemshk.com اضافه شد، وب‌سایتی که می‌گفت مجوز توزیع محصولات گلد اپولو و همچنین پیجر را دارد.

این وب سایت آدرسی در هنگ کنگ برای شرکتی به نام آپولو سیستمز HK داده است. هیچ شرکتی با این نام در آدرس یا در سوابق شرکت‌های هنگ کنگ وجود ندارد.

با این حال، این وب سایت توسط وو، تاجر تایوانی، در صفحه فیس بوک او و همچنین در سوابق شرکت‌های عمومی هنگام ثبت شرکتی به نام آپولو سیستمز در اوایل سال جاری در تایپه فهرست شد.

بخشی از سایت apollosystemshk.com که به LI-BT783 اختصاص دارد، بر عملکرد فوق العاده باتری تأکید دارد. بر خلاف باتری‌های یکبار مصرف که انرژی پیجرهای نسل قدیم را تامین می‌کردند، به گفته این وب سایت و یک ویدیوی تبلیغاتی 90 ثانیه‌ای در یوتیوب، این باتری 85 روز کار می‌کرد و می‌توانست از طریق کابل USB شارژ شود.

رویترز دریافت که در اواخر سال 2023، دو فروشگاه باتری با LI-BT783 که در کاتالوگ‌هایشان ذکر شده بود، آنلاین شدند. و در دو فرم گفتگوی آنلاین که به باتری‌ها اختصاص داده شده بود، شرکت‌کنندگان در مورد منبع شارژ، بحث کردند: یک کاربر با لقب مایکوگ در آوریل 2023 نوشت: «من این محصول را می‌شناسم.»

رویترز نتوانست هویت مایکوگ را مشخص کند.

افسر اطلاعاتی سابق اسرائیل و دو افسر امنیتی غربی به رویترز گفتند که این وب‌سایت، فروشگاه‌های آنلاین و بحث‌های اینترنتی نشانه تلاش برای فریب است. از زمانی که بمب‌های پیجر در لبنان منفجر شد، این وب‌سایت‌ها از وب پاک شدند، اما نسخه‌های بایگانی و ذخیره‌شده هنوز قابل مشاهده هستند.

رویترز پیش از این گزارش داده بود که حزب‌الله در آغاز سال پس از اینکه متوجه شدند که ارتباطات تلفن همراه به دلیل استراق سمع اسرائیل به خطر افتاده است، به سمت پیجرها رفته بود.

یکی از افراد آشنا به این موضوع گفت که تحقیقات حزب‌الله به کشف این که چگونه عوامل اسرائیلی از یک تاکتیک فروش استفاده کردند تا مطمئن شوند که مدیر تدارکات حزب‌الله AR-924 را انتخاب می‌کند، کمک کرده است.

فروشنده‌ای که این پیشنهاد را ارائه کرد، قیمت بسیار ارزانی برای پیجرها داد، «و همچنان قیمت را پایین می‌آورد تا زمانی که جذب او شدند.»

پیجر

مقامات لبنانی این حملات را به عنوان نقض جدی حاکمیت لبنان محکوم کرده‌اند.

سید حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله در 19 سپتامبر، در آخرین سخنرانی عمومی خود قبل از ترور توسط اسرائیل، گفت که این انفجارها می‌تواند به منزله «اعلان جنگ» باشد و متعهد شد که اسرائیل را مجازات کند.

حزب‌الله و اسرائیل از 8 اکتبر 2023، زمانی که این گروه در همبستگی با متحد فلسطینی خود، حماس، شروع به پرتاب موشک به مواضع نظامی اسرائیل کرد، تبادل آتش کرده‌اند.

در پی حملات این دستگاه‌ها، اسرائیل یک جنگ تمام عیار را علیه حزب‌الله آغاز کرد، از جمله تهاجم زمینی به جنوب لبنان و حملات هوایی که منجر به کشته شدن بیشتر رهبران ارشد آن شده است.