به گزارش اکوایران، به گفته یک مقام آمریکایی،  در پی ترور سید حسن نصرالله، رهبر فقید جنبش حزب‌الله توسط اسرائیل، دولت بایدن نگران است حمله‌ای از سوی جمهوری اسلامی ایران طراحی شده باشد و در حال همکاری با اسرائیل برای دفاع است. این مقام افزود که آماده‌سازی دفاع مشترک برای جلوگیری از حمله با تغییر وضعیت نظامی ایالات متحده در حال انجام است.

به نوشته سی‌ان‌ان، این مقام آمریکایی از بیان اینکه چه نوع حمله‌ای از ایران انتظار می‌رود یا ارتش آمریکا چه اقداماتی انجام می‌دهد، خودداری کرد.

ترس از وقوع جنگ منطقه‌ای گسترده‌تر در خاورمیانه در هفته‌های اخیر افزایش یافته است، زیرا اسرائیل حملات خود را به حزب‌الله لبنان تشدید کرده و این گروه مورد حمایت ایران متعهد شده حتی با وجود ترور تعداد فزاینده‌ای از فرماندهان ارشدش، به نبرد خود ادامه دهد.

پنتاگون یک‌شنبه شب در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اگر جمهوری اسلامی ایران، شرکا یا نیروهای نیابتی‌اش از این لحظه برای هدف قرار دادن پرسنل یا منافع آمریکا در منطقه استفاده کنند، ایالات متحده تمام اقدامات لازم را برای دفاع از مردم خود انجام خواهد داد». سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده، ژنرال پاتریک رایدر، به «حضور گسترده‌ای از توانایی‌های نظامی در منطقه»، از جمله گروه ضربت ناو هواپیمابر یو‌اس‌اس آبراهام لینکلن، اشاره کرد.

اسراییل لبنان

مقامات دولت بایدن همچنین از تصمیم خود برای اعلام «پیشرفت» پیشنهاد آتش‌بس هفته گذشته بین اسرائیل و حزب‌الله دفاع می‌کنند.  اما بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، اعلام کرد که نیروهای اسرائیلی به جای آن، به حملات خود علیه گروه لبنانی ادامه خواهند داد.

مقامات ایالات متحده معتقدند که اسرائیل چهارشنبه شب پس از اعلام این پیشنهاد که توسط 11 متحد دیگر امضا شد، نظر خود را تغییر داد. یک مقام آمریکایی گفت که اسرائیل تصمیم گرفت از فرصتی که برای هدف قرار دادن نصرالله به دست آورد، استفاده کند.

مقام آمریکایی یاد شده به سی‌ان‌ان گفت که اسرائیل با این بیانیه به رهبری ایالات متحده که پس از چند روز کار روی آن روز چهارشنبه منتشر شد، موافقت کرده بود. در یک تماس فوری در آن شب، مقامات ارشد دولت بایدن با اطمینان به خبرنگاران گفتند «آتش بس 21 روزه» در سراسر مرز لبنان و اسرائیل برقرار خواهد بود.

آنها معتقد بودند که این امر به سرعت اجرایی می‌شود تا تلاش‌های دیپلماتیک بتواند منجر به آتش بس دائمی‌‌تر شود. اما ساعاتی بعد نتانیاهو گفت که اسرائیل «به ضربه زدن به حزب الله با تمام توان خود ادامه خواهد داد.»

مقامات اسرائیلی سعی کردند آنچه را که اتفاق افتاده به عنوان یک «سوء‌تفاهم صادقانه» جلوه دهند. آن‌ها مدعیند که فکر می‌کردند آنچه ایالات متحده، فرانسه و سایر کشورها پیشنهاد می‌کنند «شروع فرآیندی است که در نهایت می‌تواند به آتش‌‌بس منجر شود». اما یک مقام ارشد اسرائیلی به سی‌ان‌ان گفت: «آمریکایی‌ها فکر می‌کردند که این پایان فرآیند و آغاز آتش‌بس است.»

چیزی که به مقامات آمریکایی اطمینان داد این بود که آنها مستقیماً با یکی از نزدیک‌ترین دستیاران نتانیاهو، ران درمر در ارتباط بودند. او و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، دو روز قبل، روز دوشنبه، گفتگو را آغاز کرده بودند.

این مقام آمریکایی روز یکشنبه مدعی شد که دولت بایدن پس از ترور نصرالله از اجرای طرح آتش‌بس عقب‌نشینی کرد. اما کاخ سفید اصرار دارد که هنوز می‌توان تلاش‌‌ها برای دستیابی به یک راه حل دیپلماتیک به منظور بازگرداندن ده‌ها هزار لبنانی و اسرائیلی به خانه‌ها و سکونت‌گاه‌هایشان به نتیجه برسد.

جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید روز یک‌شنبه به سی‌ان‌ان گفت: «فکر می‌کنم آنچه ما بر سر آن توافق داریم این است که باید تلاش‌هایی برای کاهش تنش‌ انجام شود». او افزود: «ما همچنان معتقدیم که جنگ همه‌جانبه با حزب‌الله و ایران، راهی برای انجام این کار نیست. اگر می‌خواهید آن افراد را سالم و پایدار به خانه بازگردانید، ما معتقدیم که راه دیپلماتیک بهترین گزینه است».