به گزارش اکوایران، ترور سید حسن نصرالله، رهبر فقید حزب‌الله توسط اسرائیل، با سکوت بسیاری از کشورهای سنی در سراسر منطقه مواجه شد، که نشان‌دهنده شکاف بین جمعیت‌های خشمگین از اسرائیل و مقاماتی است که روابط خود را با اسرائیل عادی کرده‌اند یا با حامی حزب‌الله مخالف هستند.

رهبر سابق حزب‌الله که به مدت 32 سال رهبری این گروه مسلح قدرتمند شیعه را بر عهده داشت، دشمنان منطقه‌ای فراتر از اسرائیل و غرب داشت. کشورهای حوزه خلیج فارس و اتحادیه عرب، گروه او را در سال 2016 به عنوان «سازمان تروریستی» معرفی کردند، اگرچه این اتحادیه اوایل سال جاری این نام گذاری را پس گرفت.

به گزارش رویترز، عربستان سعودی عصر یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که تحولات لبنان را با نگرانی جدی دنبال می‌کند و بر حفظ حاکمیت و امنیت منطقه‌ای لبنان تاکید کرد، اما هیچ اشاره‌ای به ترور نصرالله نکرد.

کشورهای سنی، قطر، امارات متحده عربی و بحرین نیز درباره ترور نصرالله کاملاً سکوت کرده‌اند. امارات و بحرین در سال 2020 روابط خود را با اسرائیل عادی کردند.

با این حال، تلویزیون بحرینی هم‌سو با جمهوری اسلامی ایران ویدئوهایی را پخش کرد که نشان می‌داد راهپیمایی‌هایی با ابعاد نه چندان بزرگ در سوگ نصرالله برگزار شده‌اند. این کانال گفت که رژیم بحرین به تظاهرکنندگان «حمله» کرده و تعدادی از آنها را بازداشت کرده است.

وب سایت اپوزیسیون بحرینی بحرین میرر گزارش داد که این پادشاهی یک روحانی شیعه را به دلیل ابراز همدردی با نصرالله بازداشت کرده است.

بر اساس بیانیه ریاست جمهوری مصر، عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر با نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان تلفنی گفت وگو کرد و بدون ذکر نام نصرالله، گفت قاهره هرگونه نقض حاکمیت لبنان را رد می‌کند.

مصر در گذشته از جمهوری اسلامی ایران و گروه‌های مورد حمایت آن انتقاد کرده، اگرچه تماس‌های غیررسمی با ایران داشته و وزیر امور خارجه مصر نیز طی سال گذشته با مقامات ایرانی دیدارهای رسمی داشته است.

سیسی در اولین سخنرانی تلویزیونی پس از ترور نصرالله در روز یکشنبه گفت که منطقه شرایط سختی را پشت سر می‌گذارد و گفت که مصر «مسائل خود را به گونه‌ای مدیریت می‌کند که خود و منطقه را تا حد ممکن محافظت کند، بدون اینکه به مسائلی کشیده شود که می‌تواند بر ثبات و امنیت آن تاثیر بگذارد.» او هم در این سخنرانی هیچ اشاره‌ای به ترور نصرالله نکرد.

سایر کشورها مانند سوریه و عراق سه روز عزای عمومی اعلام کرده‌اند.

نام حسن نصرالله از روز شنبه در فضای آنلاین در بسیاری از کشورهای عربی مطرح شده است و بسیاری از ترور او غمگین هستند.

شیخ احمد بن حمد الخلیلی، مفتی اعظم کشور خلیج فارس عمان، در پستی در ایکس گفت که «کشورش از درگذشت دبیرکل حزب‌الله پس از اینکه برای بیش از سه دهه خاری در گلوی پروژه صهیونیسم بود ناراحت است.»