به گزارش اکوایران، همزمان با درگیری شدید ارتش روسیه و اوکراین در منطقه دونباس، نیروهای روسیه برای دومین بار در این هفته کی‌یف -پایتخت اوکراین- را مورد حمله قرار دادند.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، درگیری در دونتسک و لوهانسک در شرق و خرسون در جنوب طی این هفته به طور خاص شدید بود. این‌ها ۳ منطقه از ۴ منطقه‌ای هستند که روسیه به تازگی طی پروسه‌ای که رفراندوم خوانده است به خاک خود ضمیمه کرد. دولت اوکراین و همچنین دولت‌های غربی این رفراندوم‌ها را مردود دانسته‌اند و میگویند تقلّبی و کلاهبرداری هستند.

ولودیمیر زلنسکی -رئیس جمهور اوکراین-  دیشب در پیام ویدئویی خود گفت: «جنگ اصلی فعلاً در سولدار و باخموت در دونتسک جریان دارد. درگیری در این مناطق بسیار شدید است.» باخموت از ماه‌ها پیش هدف پیشروی آهسته‌ی روس‌ها در این منطقه بوده است.

وزیر دفاع روسیه می‌گوید نیروهایش جلوی پیشروی ارتش اوکراین در دونتسک و خرسون را گرفته‌اند. روسیه همچنین گفته است حمله به اهداف نظامی و انرژی اوکراین را ادامه خواهد داد.

MJBJM76KAVJ65N3N5K2WEOZQB4

دور از خط مقدّم جنگ پایتخت اوکراین امروز مورد هدف پهبادهای انتحاری قرار گرفت. شهردار کی‌یف، ویتالی کلیچکو، در تلگرامش اعلام کرده چندین انفجار در محله‌ی شوشنکیوسکی در کی‌یف اتفاق افتاده و تعدادی ساختمان مسکونی آسیب دیده‌اند. کلچکو همچنین گفته: «یک ساختمان خالی از سکنه آتش گرفته و امدادگران در محل حضور دارند.» او در رابطه با تلفات این انفجار‌ها چیزی نگفته است.

هفته‌ی پیش در بزرگترین حمله هوایی روسیه به شهرهای اوکراین درانتقام انفجار پل کریمه در همین محله چندین انفجار اتّفاق افتاد. مقام روسی مسئول در دونتسک تصرف شده نیز دیروز گفته که ساختمان فرمانداری دونتسک  طی حملات توپخانه‌ای اوکراین آسیب دیده‌است. الکسی کالمزین در ادامه گفته: «توپ مستقیماً به ساختمان اصابت کرد و آسیب زیادی وارد کرد. یک معجزه است که کسی آسیب ندید.» 

اوکراین فعلاً در رابطه با حمله به شهر دونتسک واکنشی نداشته است. این شهر در سال 2014 توسط جدائی طلبان مورد حمایت روسیه ضمیمه‌ی این کشور شد.

ریبار –یک کانال نظامی طرفدار روسیه در تلگرام گفته که اوکراینی‌ها دوباره شهر بلگورود در جنوب شرق روسیه را مورد هدف حملات توپخانه قرار داده‌اند. دو انفجار در نزدیکی فرودگاه رخ داده و در مجموع  3 نفر زخمی شده‌اند.

7CP6STYX3VJU7OO7CGS3X226HE

از سوی دیگر، مقامات روسی گفته‌اند تحقیق درباره‌ی تیراندازی به سربازان روسی در حال آموزش را آغاز کرده‌اند. طی این واقعه که دیروز اتفاق افتاد دو فرد مسلح به اسلحه دستی 11 سرباز داوطلب برای جنگ در اوکراین را کشتند و 15 نفر را زخمی کردند.

خبرگزاری ریا، وابسته به وزارت دفاع روسیه می‌گوید که دو فرد مسلح که –که تروریست خوانده شده‌اند- طی این جریان کشته شده‌اند. وزارت دفاع روسیه اعلام کرده‌است این دو نفر از یکی از کشورهای شوروی سابق بوده‌اند امّا توضیح بیشتری نداده‌است.

همزمان سازمان اطلاعات نظامی بریتانیا گفته است پس از انفجار پل ارتباطی روسیه و شبه جزیره کریمه روس‌ها بیش از پیش برای تامین تجهیزات جنگی در جنوب با مشکل مواجه‌اند. سخنگوی فرماندهی نظامی اوکراین در جنوب می‌گوید: « 75% تدارکات روسیه در جنوب از مسیر این پل تامین می‌شد و حالا سربازان روس به شدّت در مضیقه قرار دارند.» انفجار روی پل توسط یک کامیون حامل بمب رخ داده است. اوکراین مسئولیت این انفجار را برعهده نگرفته‌ امّا برای آن جشن گرفته‌اند.

انتظار می‌رود وزرای خارجه‌ی اتحادیه اروپا در جلسه‌ی امروزشان مسئولیّت آموزش 15،000 سرباز اوکراینی را بر عهده بگیرند و تسلیحات بیشتری به ارزش 500 میلیون یورو در اختیار کی‌یف قرار دهند.