به گزارش اکو ایران،روسیه در جبهه های جنوب اوکراین متحمل شکست سنگینی شد به شکلی که ناظران می گویند سناریوی شکست های دومینوار شرق اوکراین در جنوب برای پوتین تکرار می شود.

پیشروی  برجسته اوکراین در جنوب و شرق

خبرگزاری رویترز نوشت: نظامیان اوکراینی روز دوشنبه روستاهایی را در امتداد ساحل غربی رودخانه دنیپرو در جنوب اوکراین باز پس گرفتند و به واسطه این دستاورد تازه و پیشروی بزرگ، دومین جبهه بزرگ را گشوده و نظامیان روس را مجبور کردند تا چند روز بعد از الحاق ادعایی چهار منطقه از اوکراین، میدان را رها کنند. پیشروی در استان خرسون، بزرگ ترین پیشروی اوکراین در جنوب این کشور از زمان آغاز جنگ قلمداد می شود. در شرایط کنونی نظامیان اوکراینی به دنبال پیشرفت های مشابه در شرق هستند؛ میدانی که در هفته های اخیر معادلات نبرد را تغییر داده است. به نوشته خبرگزاری رویترز، رئیس اداره روسیه مستقر در بخش های اشغالی استان خرسون اوکراین تایید کرده که نظامیان این کشور( اوکراین) تعدادی شهرک را در امتداد روخانه تصرف کرده اند و تا نزدیکی روستای دودچانی پیش می روند. این نشان دهنده یک پیشروی خیره کننده در حدود 40 کیلومتری ( 25 مایل) در یک روز است.

 

 خطوط تدارکاتی روس ها در هم شکست

ولادیمیر سالدو در همین راستا به تلویزیون دولتی روسیه گفت: اطلاعات روشن در اختیار نیست، اجازه بدهید اینطور بیان کنم، بله پیشرفت هایی به دست آمده است. مقام های مستقر در روسیه هم تایید کرده اند که اوکراین در منطقه خرسون پیشروی هایی داشته است. به گفته فرماندار، نیروهای اوکراینی آرخانهلسکه و میرولیوبیوکا واقع در خرسون را آزاد کرده اند. همزمان یک شهرک به نام دودچانی درست در امتداد رودخانه دنیپرو وجود دارد که در آنجا نیز پیشرفت هایی حاصل شده است. شهرک هایی نیز توسط نیروهای اوکراینی باز پس گرفته شده اند. نظامیان اوکراینی را تایید می کند، مشاور وزارت کشور اوکراین، عکسی از سربازان این کشور منتشر کرده که با پرچم در حال عکس گرفتن در کنار مجسمه طلایی یک فرشته هستند. گفته می شود نام این منطقه میخائیلیوکا است و حضور نظامیان اوکراین در این روستا نشان از پیشروی 20 کیلومتری( 12 مایلی) در این منطقه است. به نظر می رسد که پیشروی ها در جنوب منعکس کننده پیشروی در شرق است؛ جایی که نیروهای اوکراین به ناگهان سرزمین هایی که مقر خطوط تدارکاتی روس ها بود را بازپس گرفته و مسکو را در موضع ضعف قرار دادند.

E2PF2BIBNFMFFGYUMHTLQHAJXM

زنگ خطر برای پوتین

 تنها چند ساعت پس از کنسرت روز جمعه در میدان سرخ مسکو، همان بازه زمانی که پوتین الحاق استان های دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپروزیا را برای همیشه به سرزمین های روس اعلام کرد، اوکراین لیمان، سنگر اصلی روسیه واقع در شمال استان دونتسک را بازپس گرفت. این دستاورد راه را برای پیشروی در عمق منطقه لوهانسک باز کرد. پوتین ماه گذشته به شکست های روسیه در میدان نبرد با تشدید تنش ها پاسخ داد و همزمان با الحاق سرزمین های اوکراین و فراخوانی برای بسیج ده ها هزارنفری به عنوان نیروهای ذخیره، بار دیگر به شکلی ضمنی غرب را به حمله متقابل هسته ای تهدید کرد.

در جنوب روسیه هزاران سرباز، شاید 25 هزار نیرو،در کرانه غربی دنیپرو مستقر هستند؛ جایی که روسیه نیروهای زیادی را برای توقف ضد حمله های اوکراین در ماه اوت بدانجا اعزام کرد. اوکراین مدت ها است که اعلام کرده هدفش بازپس گیری جنوب بالاخص مناطقی است که خطوط تدارکاتی باقیمانده روس ها در آنجا مستقر است. کی یف در صدد است دسترسی روس ها به آن سوی رودخانه را قطع کرده و نظامیان این کشور را در ساحل به دام اندازد.از همین رو پل های اصلی تخریب شدند و نیروهای روس ناچار گشتند از گذرگاه های موقت عبور نمایند. با این همه یک پیشروی قابل توجه در امتداد رودخانه می تواند گذرگاه های باقی مانده را هدف حملات توپخانه ای قرار دهد.

PT7KS3EA3RLPDDII7XMILTNTAU

در همین راستا رابرت لی، تحلیلگر فعال در اندیشکده موسسه تحقیقات سیاست خارجی با انتشار پیامی در توئیترش نوشت: زمانی که تعادل کانال های روسی برهم  بخورد، زنگ خطر به صدا در می آید و این معمولا به این معنا است که نظامیان این کشور دچار مشکل شده اند. گزارش ها از پیشروی های اوکراین در میدان نبرد در میانه گزارش هایی مبنی بر هرج و مرج به واسطه فرمان بسیج پوتین منتشر شده است؛ فرمانی که به واسطه اش ده ها هزار مرد روسی ناگهان برای الحاق به ارتش فراخوانده شدند و ده ها هزار نفر دیگر به خارج از کشور فرار کردند.