به گزارش اکوایران، به نقل از سی ان ان، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرد نیروهای این کشور در منطقه دونباس اوکراین که تحت کنترل جدایی‌طلبان قرار دارد و این هفته استقلال خود را اعلام کرد، وارد عمل خواهند شد.

بنا بر این گزارش، ولادیمیر پوتین،  بامداد پنجشنبه در یک سخنرانی از قبل اعلام نشده در تلویزیون ملی، از اقدام نظامی در دونباس خبر داد و از نیروهای اوکراینی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به خانه‌های خود بروند. پوتین هشدار داده که مسئولیت هرگونه خونریزی احتمالی بر عهده دولت اوکراین خواهد بود و گفت که مطمئن است نیروهای نظامی روسیه به وظایف خود عمل خواهند کرد.

پوتین در این سخنرانی مدعی شده روسیه طرحی برای «اشغال اوکراین» ندارد. او ادعا کرده: «برنامه‌ی ما این نیست که اوکراین را اشغال کنیم، ما قصد نداریم خود را به کسی تحمیل کنیم».

پوتین به رغم اعلام عملیات نظامی در منطقه دونباس، در اظهارات تلویزیونی خود خواستار «غیر نظامی‌سازی» اوکراین شد. پوتین گفته: «شرایط ما را ملزم به اقدام قاطع و فوری می کند. جمهوری های خلق دونباس برای درخواست کمک به روسیه متوسل شدند. در این راستا، مطابق ماده 51، بند 7 منشور سازمان ملل متحد، با تأیید شورای فدراسیون و در اجرای معاهدات دوستی مصوب مجلس فدرال با این جمهوری ها، من تصمیم گرفته ام که یک عملیات نظامی ویژه انجام دهم».

همچنین پوتین پس از صدور دستور اقدام نظامی در اوکراین، «کسانی را که ممکن است وسوسه شوند از طرف اوکراین مداخله کنند» تهدید کرد. او در  اسن سخنان گفت: «اکنون سخنان بسیار مهمی دارم برای کسانی که ممکن است وسوسه شوند در رویدادهای جاری از بیرون مداخله کنند. هرکسی که تلاش می کند تا مداخله کند و کشور و مردم را ما تهدید کند، باید بداند که واکنش روسیه فوری خواهد بود و شما را به عواقبی خواهد رساند که هرگز در تاریخ خود تجربه نکرده اید. ما آماده ایم. تمام تصمیمات لازم در این زمینه اتخاذ شده است. امیدوارم صدای من شنیده شود.»

بلافاصله پس از اعلام «عملیات نظامی» توسط پوتین، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در اوایل صبح پنجشنبه در بیانیه‌ای اقدامات روسیه را به عنوان «حمله بی دلیل و غیرموجه روسیه به اوکراین» محکوم کرد.  

بر اساس بیانیه بایدن: «دعای کل جهان امشب با مردم اوکراین همراه است، زیرا آنها از حمله غیرقانونی و غیرقابل توجیه نیروهای نظامی روسیه رنج می برند. پوتین یک جنگ از پیش برنامه ریزی شده را انتخاب کرده است که تلفات فاجعه بار و رنج انسانی را به همراه خواهد داشت. روسیه به تنهایی مسئول مرگ و ویرانی این حمله است و ایالات متحده و متحدان و شرکای آن به شیوه ای متحد و قاطع پاسخ خواهند داد. جهان روسیه را مسئول خواهد دانست».

بایدن افزود که از کاخ سفید اوضاع را زیر نظر دارد و صبح با دیگر رهبران گروه هفت دیدار خواهد کرد. او گفت که فردا «مجازات تحمیل شده بیشتری» از سوی آمریکا و متحدانش بر روسیه را اعلام خواهد کرد.