به گزارش اکوایران، به نظر می‌رسد موضوع اختلاف بر سر پرونده پادمانی بار دیگر به مانعی جدی بر سر راه احیای برجام مبدل شده است.

کارین ژان پی‌یر، سخنگوی کاخ سفید، ضمن اعلام حمایت قاطع ایالات متحده از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: « نباید احیای توافق برجام مشروط به تحقیقاتی شود که طبق معاهده منع گسترش سلاح‌های کشتار جمعی، جزو وظایف قانونی ایران است. ترجیح این است که بازگشت به برجام با حل شدن مسائل باقی‌مانده در آژانس باشد و توانایی انجام آن طور کامل در اختیار ایران است».

سخنگوی کاخ سفید افزوده: «در مورد تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و مسائل باقی‌مانده موضع ما واضح و مشخص است. ایران باید به تحقیقات پاسخ دهد». او ادعا کرده: «این تحقیقات، امری سیاسی نیست و اهرمی برای فشار یا برگی برای بازی نیز محسوب نمی‌شود. وقتی مدیر کل آژانس مسائل باقی‌مانده را حل کرد، و نه پیش از آن، موضوع ایران از دستور کار آژانس خارج می‌شود».

این در حالی است که پیش از این، معاون سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده پاسخ اخیر ایران به پیشنهاد اروپایی احیای برجام را غیرسازنده خوانده بود. اکسیوس نیز به نقل از یک مقام ارشد اروپایی ادعا کرده پاسخ ایران موضوع تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را مجددا روی میز آورد، درحالیکه ایالات متحده و سه کشور اروپایی (بریتانیا، فرانسه و آلمان) فکر می‌کردند قبلاً حل شده است. این مقام اروپایی ادعا کرده: «واکنش ایران کاملا غیر منطقی بود. تهران می خواهد متن هماهنگ کننده اتحادیه اروپا در مورد پادمان های هسته ای را مجددا تغییر دهد، که قبلاً هم در خارج از چارچوب انعطاف ما بود - و ایرانی ها به طور ضمنی در پاسخ 15 آگوست خود پذیرفته بودند».

در همین شرایط پالیتیکو پیش بینی کرده با شرایطی کنونی دولت بایدن احتمالا توافق بر سر احیای برجام را تا ماه نوامبر (آبان) به تعویق بیاندازد. بر اساس این گزارش، توافق احیای برجام در صورت حصول احتمالا باید در کنگره بررسی شود. اما با توجه به نزدیک بودن زمان انتخابات میان دوره‌ای کنگره در ماه نوامبر بسیاری از دموکرات‌ها ممکن است حاضر نباشند درگیر بحث و بررسی درمورد توافق ایران شوند و باتوجه به فاصله موجود تا انتخابات، احتمال دارد که مذاکرات تا بعد از پایان انتخابات در نوامبر متوقف شود.