به گزارش اکوایران، صنایع بورس تهران در هفته منتهی به 11 شهریورماه به واسطه خط گیری از اخبار برجامی، نوسانات قیمت دلار و قیمت‌های جهانی در حال تغییر روند معاملاتی هستند. معاملات بازار سرمایه در چهار هفته گذشته تغییرات زیادی داشته است. در ابتدا انتشار اخبار دور جدید مذاکرات بازار را دو دسته کرد و حقیقی‌ها شروع به خریدن سهم های ریالی کردند و صنعت بانکی و خودرویی بورس تهران رشد تراز خوبی را به دست آوردند. در هفته بعد این روند به مرور کاهش یافت و در نهایت منجر به چرخش بازار شد.

این چرخش به دلیل کاهش قیمت سهم های دلاری بازار و نقطه ورود مناسب برای بازدهی کوتاه مدت از این سهم‌ها اتفاق افتاد و این بار سهم های دلاری مورد استقبال حقیقی ها قرار گرفتند. معاملات بازار در این هفته با تغییرات خاصی همراه بود. سهم‌ها و صنایع سنگین بورس تهران حجم معاملات کمی داشتند و بیشتر با افت قیمتی روبرو بودند اما سهام های سبک بازار در صف خرید فرو رفتند و رشد قیمتی مناسبی را تجربه کردند. این تغییر فاز معاملاتی باعث شد تا شاخص کل بورس تهران روند نزولی داشته باشد و درعین حال شاخص کل هم وزن رشد تراز را تجربه کند.

بازدهی 30 صنعت بزرگ بورس تهران در هفته اخیر

بورس تهران در هفته گذشته روند معاملاتی قابل توجهی داشت. سهام های سنگین بازار که در هفته های قبل با رشد یا افت قیمت چند روزه همراه بودند در این هفته کاهش حجم معاملات داشتند. این بار نوبت بازی بازار به سهم های سبک تر رسیده بود. کاهش قیمت سهام های سنگین بازار در این هفته بازدهی شاخص کل را به منفی 2 دهم درصد رساند. شاخص کل در روز پنجم و هفتم شهریور ماه مثبت بود و 3 روز معاملاتی دیگر هفته را افت تراز داشت. رشد قیمت سهام های سبک بازار باعث شد تا شاهد یک دوگانگی در شاخص ها باشیم و بازدهی شاخص کل هم وزن را به مثبت 9 دهم درصد در هفته اخیر رساند. شاخص کل هم وزن در روز ششم شهریور ماه منفی بود و در 4 روز معاملاتی دیگر هفته رشد تراز داشت.

در بین 30 صنعت بزرگ بورس تهران 19 صنعت هفته گذشته را با افزایش تراز سپری کردند. صنعت کاشی و سرامیک با بازدهی 3.3 درصدی در این هفته بیشترین بازدهی را دربین صنایع به ثبت رساند. پس از صنعت کاشی، گروه اداره بازارهای مالی با 3.13 درصد رشد تراز بازدهی دوم این هفته را به دست آورد. صنعت حمل و نقل بورس نیز با 1.76 درصد بازدهی در جایگاه سوم قرار دارد. هرسه صنعت تراز اول بازدهی هفته جز صنایع سبک بازار هستند که نشان از تغییر روند معاملات این هفته بر بازدهی سهم های بازار دارد. صنایع مواد دارویی، انبوه سازی، شیمیایی وبیمه نیز بازدهی بیشتری به نسبت شاخص کل هم وزن داشتند.

بازدهی صنایع هفته مثبت06.10

بازدهی شاخص کل بورس تهران در این هفته منفی 2 دهم درصد بوده است. فرای 19 صنعتی که بازدهی مثبت داشتند؛ 2 صنعت سرمایه گذاری و سیمانی از 30 صنعت بزرگ بورس تهران در این ماه بازدهی منفی کمتر از شاخص کل داشتند که نشان میدهد عملکرد بهتری به نسبت شاخص کل بورس تهران به ثبت رساندند. در بین صنایع بزرگ بازار 9 صنعت بازدهی ضعیف تری نسبت به شاخص کل داشتند. سه صنعت خودرو، بانکی و ارتباطات که از صنایع ریالی بازار به حساب می‌آیند و در هفته های قبل رشد تراز خوبی داشتند؛ در این هفته ضعیف ترین عملکرد را در بین صنایع بازار به ثبت رساندند. بیشترین بازدهی منفی مرداد ماه در تراز شاخص صنعت خودرویی و بانکی با منفی 4.1 و منفی 3.2 درصد دیده می شود.

نهایی نشدن مذاکرات در مرداد ماه باعث شده تا فعالان بازارسرمایه تمرکز معاملات را از سهم های ریالی بردارند و دنباله رو جریان پول حقیقی باشند. 

بازدهی صنایع هفته منفی06.10