به گزارش اکوایران؛ با تداوم دور هشتم مذاکرات وین،  امیدواری مستتر در اظهارات طرف‌های مختلف، به تدریج  نشانه‌های مثبت بیشتری بروز می‌دهد و به نظر می‌رسد خوشبینی طرف‌ها نسبت به روند جاری پررنگ‌تر شده است. حسین امیرعبداللهیان می‌گوید «مذاکرات در مسیر درست در حال پیشرفت است» و همتای فرانسوی‌‌اش، ژان ایو لودریان به گفت: «در چند روز اخیر پیشرفت‌هایی حاصل شده است. ما متقاعد هستیم که می‌توانیم به توافق برسیم».

از سوی دیگر، یکی از نشانه‌های مثبت در مذاکرات این هفته،سفر معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی به وین بود تا با ایران، ایالات متحده و دیگر طرف ها درباره آزادی احتمالی 7 میلیارد دلار از دارایی های مسدود شده ایران که در این کشور آسیایی به دلیل تحریم های آمریکا نگهداری می شود، گفتگو کند.

وزارت امور خارجه کره جنوبی روز پنجشنبه اعلام کرد چوی جونگ کان معاون اول وزیر امور خارجه کره جنوبی با مذاکره کنندگان ارشد درگیر در مذاکرات احیای برجام  در وین گفتگو کرد. این وزارت‌خانه یک روز قبل (چهارشنبه) اعلام کرده بود که هیئتی به سرپرستی چوی جونگ کان به وین سفر می‌کند تا راه‌های حل مسئله دارایی های مسدود شده ایران در کره را بررسی نمایند.

بر اساس گزارش خبرگزاری یونهاپ، وی ابتدا با رابرت مالی فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران و انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا دیدار کرد و در آنجا آخرین تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای را مورد بررسی قرار داد. او سپس با نمایندگانی از فرانسه، آلمان و بریتانیا گفتگوهای متوالی انجام داد و بر نقش فعال کره جنوبی برای کمک به احیای توافق تاکید کرد.

KOREA

مقطع حساس مذاکرات

این وزارتخانه در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد که در این نشست ها، چوی این دیدگاه را به اشتراک گذاشت که دور کنونی مذاکرات به "یک مقطع حساس" رسیده است و خواستار تلاش برای دستیابی به "پیشرفت‌های مثبت" شد.

این وزارتخانه گفت: «چوی مجدداً تأکید کرد که دولت ما به تلاش‌های دیپلماتیک برای پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای ایران ادامه خواهد داد و در عین حال فعالانه هر نقشی را که ایفای آن امکان‌پذیراست، ایفا خواهد کرد».

زبان سخت باقری در قبال همتای کره‌ای

براساس گزارش آناتولی، علی باقری، معاون وزیر امور خارجه ایران نیز روز پنجشنبه با چوی جونگ کان همتای کره جنوبی خود در حاشیه مذاکرات وین دیدار کرد.

باقری که ریاست هیات 40 نفره ایران در مذاکرات وین را برعهده دارد، به دیپلمات ارشد کره جنوبی گفت که آنها موظفند پول های بلوکه شده را "بدون توجه به نتیجه مذاکرات" جاری توافق هسته ای آزاد کنند.

مذاکرات هسته‌ای وین / باقری کنی

باقری در دیدار با چوی در سفارت ایران در وین گفت که «خودداری غیرقانونی و ناموجه سئول از بازپرداخت بدهی خود به ایران "نقطه تاریکی در تاریخ روابط دو کشور خواهد بود». به گفته منابع در وین، باقری در گفت وگو با همتای کره جنوبی خود از زبان سختی استفاده کرد و خواستار بازگرداندن دارایی‌های ایران «بدون تاخیر بیشتر» شد.

بعد از این دیدار، چوی در توییتی اعلام کرد که دولتش به عنوان «حافظ وجوه مسدود شده، مدافع NPT (معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای) و کشوری که به دنبال خلع سلاح کامل شبه جزیره کره از تسلیحات هسته ای است، در طول مذاکرات کمک دیپلماتیک خواهد کرد».

652

ابهامات یک سفر ۷ میلیارد دلاری

به ادعای رویترز، هر گونه رفع انسداد باید توسط واشنگتن تایید شود. سئول در بیانیه‌ای اعلام کرد که معاون وزیر با ایرانی‌ها توافق کرده است که آزادسازی دارایی‌های مسدود شده «باید به صورت فوری انجام شود».

یک مقام ایرانی با تصریح اینکه این وجوه فورا آزاد نمی شود، گفت: «این موضوع در کارگروه های رفع تحریم ها در وین مورد بحث قرار خواهد گرفت».

اگرچه کره جنوبی یکی از طرف‌های توافق هسته‌ای ایران نیست، اما به مذاکرات با طرف‌های مرتبط ادامه داده است زیرا دارایی‌های ایران به ارزش حدود هفت میلیارد دلار به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه ایران در بانک‌های کره‌جنوبی مسدود است.

با این حال  ایران می‌گوید تحریم‌های آمریکا نمی‌تواند توقیف دارایی‌های ایران در سئول را توجیه کند. 

به نوشته آناتولی، مقامات ایرانی می گویند که این نشست "مستقیما" به مذاکرات در حال انجام بین ایران و گروه 1+4 (روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا و آلمان) با هدف احیای توافق هسته ای 2015 و کاهش تنش ها بین تهران و واشنگتن مرتبط نیست.

همچنین در پی حضور معاون وزیر خارجه کره جنوبی در وین گمانه‌زنی‌های متعددی درباره ارتباط این دیدار با حصول یک توافق موقت صورت گرفته بود.

5856

ادعای رجانیوز درباره یک پیشنهاد بی‌شرمانه

از سوی دیگر رجانیوز در گزارشی متفاوت از محتوای دیدار باقری با کره‌ای‌ها به نقل از یک منبع نزدیک به تیم مذاکره‌کننده ایران در وین مدعی شد که معاون وزیر خارجه کره جنوبی از مدت‌ها قبل درخواست دیدار با علی باقری را داشته و به جهت تراکم برنامه کاری او، شخصا برای گفتگو با معاون وزیر خارجه ایران به وین سفر کرد.

به ادعای رجانیوز، او در این گفت‌وگو درخواست تسویه بدهی کره به ایران از طریق فروش اقلامی چون لوازم خانگی را داشت که قاطعانه رد شد.

دیدار روز پنجشنبه دو طرف دو ماه پس از آن صورت گرفت که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، این موضوع را با چون یونیونگ همتای کره جنوبی خود در میان گذاشت و از سئول به دلیل توقیف دارایی های کشور انتقاد کرد. دیپلمات ارشد کره جنوبی نیز به نوبه خود نسبت به ممنوعیت واردات لوازم خانگی کره ای توسط ایران ابراز نگرانی کرد و خواستار حل و فصل این موضوع به شیوه دوستانه شد.