تراس در دوره سه نخست وزیر سابق بریتانیا کامرون، ترزا می و بورس جانسون مسئولیت‌های زیادی را بر عهده گرفته است و اکنون با تجربه زیاد جانشین بورس جانسون خواهد شد. اولین حضور رسمی او در سیاست در سال 2010 رقم خورد و توانست وارد مجلس عوامل بریتانیا شود.

معاونت وزیر آموزش و سپس برگزیده شدن به عنوان وزرات کشاورزی، دادگستری، وزیر ارشد خزانه‌داری، وزیر تجارت بین‌الملل و وزیر زنان و برابری کارنامه پربار تراس را تشکیل می‌دهد. برخی مواضع تراس را شبیه به مارگارت تاچر نخست وزیر بریتانیا می‌دانند و کار تا به جایی پیش رفته است که حتی نحوه لباس پوشیدن او را نیز الگوبرداری شده از تاچر قلمداد کرده اند.

آخرین پست تراس قبل از رهبری حزب محافظه‌کار نیز تصدی وزارت امور خارجه انگلیس از سال 2021 بود.

کارنامه تراس نشان می دهد او سابقه زیادی در تغییر عقیده و حزب نیز دارد؛ در حالی که تراس در دوران جوانی به عنوان یک هوادار حزب لیبرال دموکرات شناخته می‌شد و از طرفداران استقرار جمهوری بود، سال‌ها به عضوی از حزب محافظه‌کار تبدیل شد و در همین دولت‌ها نیز مسیر سیاسی خود را پی گرفت. همچنین یکی دیگر از تغییر مواضع جنجالی او به مساله برگزیت برمی‌گردد؛ جایی که تراس در ابتدا از حمایت‌کنندگان بقای بریتانیا در اتحادیه اروپا بود اما پس از پس انتخابات برگزیت بود که با تغییر جهت 180 درجه ای به یکی از طرفداران سرسخت برگزیت تبدیل شد.

 همچنین صحبت‌های تراس در کمپین انتخاباتی او درباره امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه نیز خبرساز شده بود. تراس در پاسخ به این سوال که آیا او مکرون را دوست یا دشمن می داند در پاسخ گفته بود که این مساله باید مورد ارزیابی قرار بگیرد و او را بر اساس اعمالش قضاوت خواهد کرد نه صحبت‌هایش.

تراس در حالی سکان هدایت بریتانیا را در دست خواهد گرفت که اوضاع اقتصادی را می‌توان بحرانی قلمداد کرد. تورم بریتانیا در ماه جولای از مرز 10 درصد گذشت و رکورد چهل ساله جدیدی را به ثبت رساند. علاوه بر تورم اقتصاد این کشور تازه از بحران کرونا بیرون آمده بود که جنگ روسیه و اوکراین معضلات جدیدی پیش روی سیاست مداران لندن قرار داده است.

بحران انرژی در آستانه فصل سرد بر قاره اروپا سایه افکنده است. تحلیل‌گران گلدمن ساکس پیش‌بینی کرده اند که در صورت افزایش قیمت انرژی نرخ تورم بریتانیا می تواند تا سطح 22 درصد افزایش پیدا کند. این در حالی است که بانک مرکزی انگلیس مجبور است برای مقابله با تورم نرخ بهره را افزایش دهد و این موضوع می تواند رکود اقتصادی را ،در حالی که تازه این اقتصاد از رکود پاندمی کرونا خلاص شده است، به اقتصاد برتانیا بازگرداند. این‌ها معضلاتی است که هر کدام به تنهایی می تواند آینده سختی را جلوی راه یک نخست وزیر تصویر کند و در حالی تراس وارد خانه شماره 10 خیابان داونینگ می شود که با مجموعه‌ای از این بحران‌ها مواجه است.

دیوید دیویس، قانونگذار محافظه‌کار کهنه‌کار، چالش‌هایی را که تراس به‌عنوان نخست‌وزیر در پیش خواهد داشت، این گونه توصیف کرده: «پس از مارگارت تاچر محافظه‌کار در سال 1979، احتمالاً با دومین دستورکار دشوار نخست‌وزیری پس از جنگ مواجه خواهد بود». او گفته: «در واقع فکر نمی‌کنم هیچ یک از نامزدها، نه فقط یکی از آن‌ها که همه پشت سر گذاشته، واقعاً می‌داند که این مسئولیت چقدر دشوار خواهد بود».